taget hårdt fat i datter i skolen

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

7. februar 2023

Anonym

Det er aldrig okay at tage hårdt fat i et barn. Så skal man ikke arbejde med børn hvis man ikke kan beherske sig. Det er en 3 klasse vi snakker om. Vi havde i 3 eller 4 klasse en kvindelig vikar uden selvværd. Vi kørte rundt med hende fordi vi kunne. Ingen af os var onde eller dumme børn. Faktisk var jeg selv med til det og blev grebet af stemningen, og jeg var normalt meget følsom og stille. Vi var så små og når jeg tænker tilbage så forstod vi ikke rigtig hvad de var vi gjorde. Det var virkelig synd for hende. Selvom vi ikke var søde mod hende, ville jeg da håbe mine forældre ikke synes det var okay hun havde taget hårdt fat i min arm i afmagt. Det synes jeg også lidt er at lære sine børn at det kan være okay at slå under de "rigtige" omstændigheder. Mener ikke at 9 årige børn skal tages hårdt fat i og at det er okay. En voksen der ikke kan beherske sig overfor små børn. Jeg ville i hvert fald gå til ledelsen. Som jeg læser det har i jo også talt med jeres datter samt pointeret overfor skolen at deres adfærd var forkert i pågældende situation. 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

7. februar 2023

StortOgSmåt

Profilbillede for StortOgSmåt

Jeg ved selvfølgelig intet om jeres skole, men vil helt sikkert stemme i mht hvordan børn opfører sig i dag.

I min datters klasse fik de i 3 klasse klasselærer nr 5. Hende fra 1.klasse gik ned med stress, så en langtidsvikar til de fik en ny lærer - som også gik ned med stress, så en langtidsvikar igen, og så kom hende de fortsat har nu i 4.klasse. Hun benytter sig en del af bestikkelse - slik for god opførsel, og det er åbenbart det eneste der virker.

Klassen er vild og larmende, men jeg tror faktisk det er det at forældrene nægtede at indse at deres guldklumper kunne være nogle møgunger, der var triggeren for de stakkels lærere.

Bor vi i et dårligt skoledistrikt? Nej, det er faktisk byens mest populære privatskole, hvor man skal skrive sit barn op ved fødslen for at kunne få en plads. Så forældrene er både veluddannede og velstillede. Og de synes alle sammen lige præcis deres barn ALDRIG kan have gjort noget forkert (mig selv inklusiv selvfølgelig).

Det der er mest påfaldende ved din beskrivelse er da, hvis hverken forældre eller skole reflekterer over, hvordan de urimelige rammer selvfølgelig påvirker børns adfærd.

Det er så kort og ureflekteret blot at smide ansvaret på “forældre nu til dags og uopdragne møgunger”. Men det er også helt ærligt en smule uinformeret (og klassisk - de ændre generationer synes jo altid at ungdommen (især de andres) er umulig og slet ikke som de selv var). 

Men du skriver det jo selv: 5 klasselærere på 3 år. Samtidig er der god chance for, at ungerne også er udsat for fx: Elendige normeringer, dårlige fysiske rammer, udskiftning af voksne i SFO, tidlig institutionsstart, fremskudt skolestart, flere og tidligere læringsmål … og.så.videre!!

Hvornår begynder vi at forholde os til, at de rammer og vilkår vi stiller op for barndommen i dag, forplanter sig til børn på en måde der ikke er skide smart for hverken dem eller os? 

Anmeld Citér

7. februar 2023

Anonym trådstarter

Alonebreak skriver:

Udefra din beskrivelse af klassen, datterens veninde og din datter, lyder det da til at de er flæbende børn. En gang eller tiende gang ændre ikke på at det er nogle børn der mangler respekt for andre mennesker. 
Og jo, der er flæbende børn på mine børns skole, og jeg har arbejdet på skole hvor der også er flæbende og uopdragent børn.

det er virkelig træls med skolens situation og frustrerende. Vi har oplevet lignende med 4 lærerskift og vikar på kryds og tværs pga sygemeldinger og stress. Så kender til problematikken. Derfor synes jeg også at det er synd for vikaren, og stadig ikke iorden at han tager det, men helt ærligt så har alle mennesker en grænse. Og blive kaldt dårlig lære når man prøver at gøre sit bedste, og være i en rolle som ikke er ens egen det er ikke fair. Jeg prøver på ingen måde at forsvar vikarens reaktion, men prøver bare at se det fra hans side. 

Så ud fra EN situation, jeg har beskrevet kan du simpelthen vurdere hvordan skolen og vores børn er.

Anmeld Citér

7. februar 2023

Anonym

StortOgSmåt skriver:

Det der er mest påfaldende ved din beskrivelse er da, hvis hverken forældre eller skole reflekterer over, hvordan de urimelige rammer selvfølgelig påvirker børns adfærd.

Det er så kort og ureflekteret blot at smide ansvaret på “forældre nu til dags og uopdragne møgunger”. Men det er også helt ærligt en smule uinformeret (og klassisk - de ændre generationer synes jo altid at ungdommen (især de andres) er umulig og slet ikke som de selv var). 

Men du skriver det jo selv: 5 klasselærere på 3 år. Samtidig er der god chance for, at ungerne også er udsat for fx: Elendige normeringer, dårlige fysiske rammer, udskiftning af voksne i SFO, tidlig institutionsstart, fremskudt skolestart, flere og tidligere læringsmål … og.så.videre!!

Hvornår begynder vi at forholde os til, at de rammer og vilkår vi stiller op for barndommen i dag, forplanter sig til børn på en måde der ikke er skide smart for hverken dem eller os? 

Jeg er i tvivl om jeg læser dit svar til mig korrekt, undrer mig lidt over at blive puttet i boksen "den ældre generation" - jeg har børn på 7 & 10, og synes ikke umiddelbart jeg tilhører den gruppe, men ok.

Lige i vores tilfælde er de ting du beskriver ikke relevante, der er lavere normering end i en almindelig folkeskole, ingen elendige fysiske rammer, de samme trygge voksne i SFOen i mange år - så de ting kan ikke ligge til årsag for det skete.

Både forældre og skole har da bestemt også reflekteret masser over situationen, vi har haft en del infomøder osv, men hvis de involverede forældre ikke vil samarbejde, er den jo svær. Men jeg er noget i tvivl over hvor din info og efterfølgende fortolkning kommer fra....

Min hensigt med indlægget var at sige, at børn kan være nok så søde og velopdragne til daglig, men i klassen opfører de sig bare ofte anderledes end hvad forældrene lige tror. Og vi har så altså i vores skole et problem med forældre der nægter at indse at deres guld også kan være en del af problemet. Jeg tror personligt så ikke det problem begrænser sig til vores skole.

Anmeld Citér

7. februar 2023

Mor og meget mere

Profilbillede for Mor og meget mere
Anonym skriver:

Jeg er i tvivl om jeg læser dit svar til mig korrekt, undrer mig lidt over at blive puttet i boksen "den ældre generation" - jeg har børn på 7 & 10, og synes ikke umiddelbart jeg tilhører den gruppe, men ok.

Lige i vores tilfælde er de ting du beskriver ikke relevante, der er lavere normering end i en almindelig folkeskole, ingen elendige fysiske rammer, de samme trygge voksne i SFOen i mange år - så de ting kan ikke ligge til årsag for det skete.

Både forældre og skole har da bestemt også reflekteret masser over situationen, vi har haft en del infomøder osv, men hvis de involverede forældre ikke vil samarbejde, er den jo svær. Men jeg er noget i tvivl over hvor din info og efterfølgende fortolkning kommer fra....

Min hensigt med indlægget var at sige, at børn kan være nok så søde og velopdragne til daglig, men i klassen opfører de sig bare ofte anderledes end hvad forældrene lige tror. Og vi har så altså i vores skole et problem med forældre der nægter at indse at deres guld også kan være en del af problemet. Jeg tror personligt så ikke det problem begrænser sig til vores skole.

Du tilhører i sagens natur en ældre generation end dine børn - og din formulering “hvordan børn opfører sig i dag” markerer et tydeligt skel i din opfattelse af din egen generations og dine børns generations adfærd. Og de ældre generationer - inkl. dem, der nu er forældre til skolebørn - har nu engang alle dage rummet mange eksempler på mennesker, som er overbeviste om, at “sådan var det ikke, da vi var børn/unge”, og som generaliserer om “hvordan børn opfører sig i dag”. 
Jeg gik i skole i 80’erne - også på en pæn privatskole. Min klasse var en prøvelse for lærerne; vi var larmende, vi mobbede hinanden og var respektløse over for “svage” lærere. Også vores forældre var overbeviste om, at det ikke var deres søde, velopdragne poder, der trådte forkert.

Jeg har været lærer i over 25 år, og der har i hele mit arbejdsliv været klasser og enkeltelever, som opførte sig kritisabelt. Og der har i lige så mange år været forældre, som ikke kunne begribe, at deres barn var en del af problemet. Men at gøre det til en tendens, der er mere udbredt nu end tidligere, kan jeg simpelthen ikke finde belæg for. 

Min oplevelse er, at jo mere, nogle sætter prædikater som “curlingbørn”, “nutidens uopdragne børn”, “MIG-generationen” osv. osv. på en hel generation af børn - samt deres forældre - jo mere breder opfattelsen sig af, at det er sandhedEN, og at alt står værre til, end da vi selv var børn. Det bliver sådan en selvforstærkende, indiskutabel sandhed. Men det var det også for 20, 40, 60 år siden. 

Anmeld Citér

8. februar 2023

Seldomseen

Profilbillede for Seldomseen

Du tilhører i sagens natur en ældre generation end dine børn - og din formulering “hvordan børn opfører sig i dag” markerer et tydeligt skel i din opfattelse af din egen generations og dine børns generations adfærd. Og de ældre generationer - inkl. dem, der nu er forældre til skolebørn - har nu engang alle dage rummet mange eksempler på mennesker, som er overbeviste om, at “sådan var det ikke, da vi var børn/unge”, og som generaliserer om “hvordan børn opfører sig i dag”. 
Jeg gik i skole i 80’erne - også på en pæn privatskole. Min klasse var en prøvelse for lærerne; vi var larmende, vi mobbede hinanden og var respektløse over for “svage” lærere. Også vores forældre var overbeviste om, at det ikke var deres søde, velopdragne poder, der trådte forkert.

Jeg har været lærer i over 25 år, og der har i hele mit arbejdsliv været klasser og enkeltelever, som opførte sig kritisabelt. Og der har i lige så mange år været forældre, som ikke kunne begribe, at deres barn var en del af problemet. Men at gøre det til en tendens, der er mere udbredt nu end tidligere, kan jeg simpelthen ikke finde belæg for. 

Min oplevelse er, at jo mere, nogle sætter prædikater som “curlingbørn”, “nutidens uopdragne børn”, “MIG-generationen” osv. osv. på en hel generation af børn - samt deres forældre - jo mere breder opfattelsen sig af, at det er sandhedEN, og at alt står værre til, end da vi selv var børn. Det bliver sådan en selvforstærkende, indiskutabel sandhed. Men det var det også for 20, 40, 60 år siden. 

Men anonym bliver jo også "beskyldt" for at skyde skylden "på forældre nutildags og uopdragne møgunger". Hvis hun har børn på 7 og 10 er hun vel selv en af forældrene nutildags :-)

Anmeld Citér

8. februar 2023

Mor og meget mere

Seldomseen skriver:

Men anonym bliver jo også "beskyldt" for at skyde skylden "på forældre nutildags og uopdragne møgunger". Hvis hun har børn på 7 og 10 er hun vel selv en af forældrene nutildags :-)

Man kan da sagtens selv være en del af den generation, man kritiserer. Jeg mener fx, at min generation bærer en stor del af ansvaret for klimakrisen, og at vores forbrugermentalitet er kørt helt af sporet. Det omfatter også mig selv. 

Anmeld Citér

8. februar 2023

Seldomseen

Profilbillede for Seldomseen
Mor og meget mere skriver:

Man kan da sagtens selv være en del af den generation, man kritiserer. Jeg mener fx, at min generation bærer en stor del af ansvaret for klimakrisen, og at vores forbrugermentalitet er kørt helt af sporet. Det omfatter også mig selv. 

Åh ok. Det var nu ikke sådan jeg læste "anklagen". Men fred være med det

Anmeld Citér

8. februar 2023

Mor og meget mere

Seldomseen skriver:

Åh ok. Det var nu ikke sådan jeg læste "anklagen". Men fred være med det

Det var vist også et dårligt eksempel fra min side … 

Anmeld Citér

8. februar 2023

Anonym

Selvfølgelig skal en pædagogmedhjælper, pædagog eller lærer ikke tage hårdt fat i et barn. Men som forældre mener jeg også at I (og alle andre forældre for den sags skyld) har et ansvar for at snakke med jeres børn om hvordan man opfører sig. Et barn i 3. klasse ved godt hvordan man opfører sig. Jeg har selv en datter i 3. klasse og jeg ville uden tvivl tage en alvorssnak med hende, hvis hun var involveret i noget lignende. At en voksen ikke må tage fat i børn er ikke ens betydende med at børn bare må skabe sig m.v. uden grænser.  Et eller andet sted kan jeg godt forstå hvis den unge pædagogmedhjælper er blevet trængt op i en krog. Og det har skoleledelsen selvfølgelig også et ansvar for. Mit første indlæg i denne tråd, hvor jeg skriver, at jeg ikke håber det får konsekvenser for den unge pædagogmedhjælper står jeg ved. Men som jeg skriver, så har alle et ansvar i denne sag (barn, forældre, ledelse og den unge medarbejder). 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.