taget hårdt fat i datter i skolen

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

2.809 visninger
30 svar
103 synes godt om

Du kan svare anonymt i tråden
5. februar 2023

Anonym trådstarter

Jeg ved ikke helt hvad jeg vil med det her indlæg. Måske mest bare vende det hele med mig selv.

Min datter og en veninde havde torsdag en konflikt med en ung pædagogmedhjælper i deres skoleklasse. De mangler lærere, så de har en pædagogmedhjælper på 19 til at hjælpe med at undervise klassen den sidste 1½ måned og det går desværre dårligt. Klassen har ingen respekt for ham og han er ikke god til at håndtere det eller til at undervise men han er jo heller ikke hverken uddannet til det eller har nogen erfaring på området. Han har ikke selv søgt stillingen som underviser men er rykket over fra skolens SFO.

Konflikten endt med at min datters veninde råbte nogle grimme ting til pædagogmedhjælperen og min datter fulgte trop med at han var en dårlig lærere som ikke lærer dem noget som helst. Det bliver for meget for fyren, som vil slæbe min datter væk og hiver hårdt fat i hendes arm, så det gør ondt og hun får røde mærker.

Det er dog ikke hårdere end  mærkerne er væk da hun 4 timer senere kommer hjem og fortæller om det. Hun taler selv episoden ned, da hun ikke vil have problemer i skolen men efter at have snakket med den anden piges forældre kan jeg forstå, at det har været lidt voldsomt og den anden pige var meget chokeret da hun fortalte forældrene om det.

Normalt ville jeg tage utilfredsheder med medarbejderen selv men her synes jeg at konflikten har været håndteret så dårligt at jeg nok vil skrive direkte til lederen. Vi har selvfølgelig snakket med vores datter om ordentligt opførsel for hun er selvfølgelig ikke uskyldig i at være med til at lave en konflikt men jeg mener ikke at den voksne part har håndteret det på en ok måde.

Ville I tage det med mehjælperen eller lederen?

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

5. februar 2023

Soonmom

Den er svær, synes jeg faktisk.

Medhjælper på 19 år, skal da absulut ikke stå med ansvaret for en hel klasse selv ? Det er da på ingen måder ok og det ville jeg 100% tage med leder.

Men jeg må indrømme at jeg måske godt forstå den unge medhjælpers frustretion og tænker ikke at han har nogen former for værktøj til at håndtere sådanne situationer og jeg ville faktisk ikke være sur på ham tænker jeg. Men jeg ville være tosset på lederen ikke at sætte uddannet personale på til at undervise

Edit jeg har læst det igen og jeg er lidt i tvivl om han står for undervisningen eller hvad han gør ? Siden din datter siger han er en dårlig lære men du skriver han kun hjælper til, hvis der er en lære, ville jeg nok tage den med læren og ikke være sur, men faktisk udtrykke frustration over at medhjælper ikke har værktøjer til disse situationer 

Anmeld Citér

5. februar 2023

Mor og meget mere

Profilbillede for Mor og meget mere
Anonym skriver:

Jeg ved ikke helt hvad jeg vil med det her indlæg. Måske mest bare vende det hele med mig selv.

Min datter og en veninde havde torsdag en konflikt med en ung pædagogmedhjælper i deres skoleklasse. De mangler lærere, så de har en pædagogmedhjælper på 19 til at hjælpe med at undervise klassen den sidste 1½ måned og det går desværre dårligt. Klassen har ingen respekt for ham og han er ikke god til at håndtere det eller til at undervise men han er jo heller ikke hverken uddannet til det eller har nogen erfaring på området. Han har ikke selv søgt stillingen som underviser men er rykket over fra skolens SFO.

Konflikten endt med at min datters veninde råbte nogle grimme ting til pædagogmedhjælperen og min datter fulgte trop med at han var en dårlig lærere som ikke lærer dem noget som helst. Det bliver for meget for fyren, som vil slæbe min datter væk og hiver hårdt fat i hendes arm, så det gør ondt og hun får røde mærker.

Det er dog ikke hårdere end  mærkerne er væk da hun 4 timer senere kommer hjem og fortæller om det. Hun taler selv episoden ned, da hun ikke vil have problemer i skolen men efter at have snakket med den anden piges forældre kan jeg forstå, at det har været lidt voldsomt og den anden pige var meget chokeret da hun fortalte forældrene om det.

Normalt ville jeg tage utilfredsheder med medarbejderen selv men her synes jeg at konflikten har været håndteret så dårligt at jeg nok vil skrive direkte til lederen. Vi har selvfølgelig snakket med vores datter om ordentligt opførsel for hun er selvfølgelig ikke uskyldig i at være med til at lave en konflikt men jeg mener ikke at den voksne part har håndteret det på en ok måde.

Ville I tage det med mehjælperen eller lederen?

Helt klart med lederen. Den unge fyr er tydeligvis sat på en arbejdsopgave, som han - måske forståeligt nok - ikke magter. Det er hverken rimeligt over for børnene eller ham selv. Og det er nok heller ikke så ligetil for ham at tackle kommunikation med forældre om sådan en sag. 

Anmeld Citér

5. februar 2023

Mor og meget mere

Profilbillede for Mor og meget mere
Soonmom skriver:

Den er svær, synes jeg faktisk.

Medhjælper på 19 år, skal da absulut ikke stå med ansvaret for en hel klasse selv ? Det er da på ingen måder ok og det ville jeg 100% tage med leder.

Men jeg må indrømme at jeg måske godt forstå den unge medhjælpers frustretion og tænker ikke at han har nogen former for værktøj til at håndtere sådanne situationer og jeg ville faktisk ikke være sur på ham tænker jeg. Men jeg ville være tosset på lederen ikke at sætte uddannet personale på til at undervise

Edit jeg har læst det igen og jeg er lidt i tvivl om han står for undervisningen eller hvad han gør ? Siden din datter siger han er en dårlig lære men du skriver han kun hjælper til, hvis der er en lære, ville jeg nok tage den med læren og ikke være sur, men faktisk udtrykke frustration over at medhjælper ikke har værktøjer til disse situationer 

Det er desværre virkeligheden på mange skoler, eftersom der er mangel på uddannede. Dybt bekymrende. Men lederen må blande kortene efter bedste evne, så en ung medhjælper i hvert fald ikke har andet end enkeltstående vikartimer hér og dér - ikke på fast basis i samme klasse. 

Anmeld Citér

5. februar 2023

StineW79

Profilbillede for StineW79

Hvor gammel er din datter og hendes veninde?

Syntes der er KÆMPE forskel på om vi snakker 0 klasse eller 9 klasse.

Men under alle omstændigheder, ville jeg tage min datter med op til den unge vikar, og bede hende om at give ham en undskyldning. Samtidig ville jeg gøre det helt klart, at INGEN lægger hånd på mit barn, og bede om at snakke med lederen også, for at få en snak om trivsel i klassen. Jeg ville gøre det klart, overfor lederen, at det ik er ok, den situation han har sat den unge vikar eller klassen i! 

I det store hele er vikaren, den voksne, I den her situation, så derfor også hans "ansvar" at konfliktnedtrappe, og hvis det blir for meget for ham, ska han helt trække sig. Vh Stine 

Anmeld Citér

6. februar 2023

Alonebreak

Profilbillede for Alonebreak

Helt sikkert ikke iorden, og noget du skal tage med lederen. Det er nok bedst for alles bedste, også den unge vikar. 

vigtigst af alt, synes jeg faktisk at din datter skal lære respekt for andre mennesker. Bliver så irriteret over børn, der ikke kan opføre sig ordentligt overfor de voksne på skole, ligemeget hvad. Inden du tager snakken med lederen, synes jeg at du skal tage den største snak med din datter først.. 

Anmeld Citér

6. februar 2023

Anonym

Jeg håber virkelig ikke det får konsekvenser for den unge vikar. Det lyder til at det meste af klassen gejler hinanden op og bliver nogle møgunger. Enig i at din datter og de andre involverede børn bør give ham en undskyldning og så bør lederen finde en anden løsning på manglen på lærere. Jeg synes det er uretfærdigt for den 19-årige vikar at være placeret i en arbejdssituation, som han slet ikke har kompetencerne til. Og ja jeg har selv børn i både indskoling og på mellemtrin. 

Anmeld Citér

6. februar 2023

Anonym

For filan da. 

Et møde skal i stand med forældrene i den klasse. Det er jo ikke okay oprsel den klasse har gang i og det skal der sættes massivt ind for. 

En 19 årig der drives så langt ud er utroligt trist en sfo ansat i den alder kan ikke hoppe over i skolen for det en helt andet rolle ungerne skal se ham i. Respekt har de jo nok men skole er ikke samme niveau som sfo det ikke leg. Håber skolen tager jeres henvendelse alvorligt og tager habd og klasse forældre gruppe og deres medarbejder. 

Anmeld Citér

6. februar 2023

Anonym trådstarter

Hvor gammel er din datter og hendes veninde?

Syntes der er KÆMPE forskel på om vi snakker 0 klasse eller 9 klasse.

Men under alle omstændigheder, ville jeg tage min datter med op til den unge vikar, og bede hende om at give ham en undskyldning. Samtidig ville jeg gøre det helt klart, at INGEN lægger hånd på mit barn, og bede om at snakke med lederen også, for at få en snak om trivsel i klassen. Jeg ville gøre det klart, overfor lederen, at det ik er ok, den situation han har sat den unge vikar eller klassen i! 

I det store hele er vikaren, den voksne, I den her situation, så derfor også hans "ansvar" at konfliktnedtrappe, og hvis det blir for meget for ham, ska han helt trække sig. Vh Stine 

De er 9 og går i 3. klasse

Anmeld Citér

6. februar 2023

Anonym trådstarter

Anonym skriver:

Jeg håber virkelig ikke det får konsekvenser for den unge vikar. Det lyder til at det meste af klassen gejler hinanden op og bliver nogle møgunger. Enig i at din datter og de andre involverede børn bør give ham en undskyldning og så bør lederen finde en anden løsning på manglen på lærere. Jeg synes det er uretfærdigt for den 19-årige vikar at være placeret i en arbejdssituation, som han slet ikke har kompetencerne til. Og ja jeg har selv børn i både indskoling og på mellemtrin. 

Det er meget du læser ind i en enkelt situation, hvor 2 piger er gået over stregen. Indtil dette skoleår har klassen fungeret godt. I år er de ramt af at deres 3 faste lærere er væk da den første gik på barsel og hendes opgaver overgik til de 2 andre uden de fik ekstra ressourcer. Det blev for meget for den ene, som sagde op og ikke blev erstattet før flere måneder efter så den sidste lærer stod med pædagogmedhjælperen og sig selv. Han gik så ned med stress til jul så der er nu en nyansat lærer der skal dække alle fag med hjælp fra medhjælperen. Medhjælperen står for en del af undervisningen alene, da de deler klassen op i grupper.

Før episoden i sidste uge har hverken min datter eller den anden haft nogen konflikter med nogen af lærerne ud over, at de et par gange i 2.klasse kom for sent ind fra frikvarteret fordi de havde gang i en god leg. Det blev håndteret og er ikke sket siden så det er en fejlfortolkning at klassen gejler hinanden op så de bliver møgunger.

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.