Det er et svært emne, synes jeg. På den ene side skal man som patient opleve, at man bliver taget alvorligt og undersøgt grundigt. På den anden side møder de praktiserende læger et hav af patienter, som tropper op med helt banale og ikke behandlingskrævende symptomer gang på gang. Og selvfølgelig går det galt indimellem, når lægen skal vurdere det.
Min kusine ville være praktiserende læge, men gik bort fra det under sin turnus, da hendes primære oplevelse var, at det meste af tiden gik med folk, som intet fejlede. Ikke hypokondere, men mennesker, som lige ville sikre sig, at der ikke var noget alvorligt, når de hostede eller havde rygsmerter eller ondt i maven eller …
Kvinder kontakter i gennemsnit lægen godt otte gange årligt. Det er godt nok ofte! - også selvom der selvfølgelig indgår kronisk syge, gravide og andre med behov for flere lægeundersøgelser i antallet. Men samtidig kører man kampagner for at få mænd til at opsøge lægen oftere. Så er det altså heller ikke nemt selv at vurdere, hvor ofte man “bør” gå til læge - og ved hvilke symptomer.
Jeg ville ikke bryde mig om at have en læge, der affærdigede mig og fik mig til at føle mig til besvær. Så hellere få klar besked om, at min bekymringsgrænse var for lav generelt. Men tog han eller hun fejl flere gange, ville jeg skifte. Tilliden er jo helt basal.
Anmeld
Citér