Hvor er det tit, jeg går fra lægen med følelsen af, at lægen egentlig bare prøvede at tale mine symptomer ned og bare fortsætte som før.
Jeg var der f.eks. med min søn, som havde meget ondt i maven. Lægen begyndte at belære mig om, at når man havde den alder, tænkte man meget og kunne få ondt i maven af bekymringer - men min søn skreg af smerte! Vi endte med et få en henvisning til sygehus og knægten var forstoppet!
Den fortælling er typisk for, hvordan det er at gå til lægen her. Man føler sig syg og har smerter, som man fortæller lægen om, men det er som om de hele tiden vil springe over, hvor gærdet er lavest. Jeg får ofte beskeder som "du skal bare fortsætte som du plejer", "måske skal du bare strække ud" og så videre - det er som om ingen rigtigt sætter sig ned og siger: nå! Nu må vi én gang for alle finde ud af, hvorfor du har ondt!
Det gør mig så sur, at man nærmest skal kæmpe mod lægen for at blive taget alvorligt. Min kæreste kan det, men jeg kan ikke og ender altid med at tage derfra med nærmest helt uforettet sag.
Det blev faktisk både min morfar, farmor og mors død, at lægerne ikke tog dem alvorligt. Min mor kunne de ikke tage alvorligt, fordi hun var overvægtigt - de gav hendes overvægt skylden for alt og sagde bare, at hun skulle tabe sig. Min morfor blev stemplet som hypokonder og da han endelig fik dem til at lytte til sig, var det fremskreden lungekræft og så døde han. Min farmor havde nok bare astma, fik astmamedicin - men igen: lungekræft og da lægen gad opdage det var det for sent.
Jeg kan bare mærke på vores lægehus, at de vil have så mange patienter igennem som muligt.
Det betyder jo bare, at man går hjem igen med sin sygdom, som så bare forværres.
Er det også sådan hos jeres læger?
Anmeld
Citér