StortOgSmåt skriver:
Det lyder også grundlæggende som en ret vanvittig løsning på et overordnet/strukturelt problem. Jeg er spændt på at høre hvordan I oplever at det udspiller sig, og hvordan skolen rammesætte og griber sådan en løsning an.
Selvfølgelig skal elever ikke gå i en skole som grundlæggende er så elendig, at de har brug for at have kæledyr med for at kunne holde ud at være der. Enten skal den arme pige have tilstrækkeligt med hjælp og støtte et andet sted, eller også skal skolen gøres til en skole man kan holde ud at være i. Lidt ligesom at løsningen selvfølgelig ikke skal være, at familier begynder at hive private undervisere ind, fremfor selv og sammen med skolen at lære ungerne det de har brug for. Jo mere du beskriver, jo mere synes jeg ikke kun at det lyder til at være det faglige som halter på skolen, men også i høj grad det ledelsesmæssige og organisatoriske på mange andre planer (det påvirker selvfølgelig også fagligheden) - og jeg ville faktisk overveje et skifte, selvom det vægter det sociale virkelig højt. Jeg håber at I finder en god løsning.
Det er nu ikke så slemt, at eleverne ikke kan holde ud at være der. Den pågældende pige har altid haft nogle udfordringer, men det er blevet meget værre de seneste par år. VI har kendt hende siden min datter og hende gik i dagpleje sammen, så de har altid leget meget sammen, men efter corona har de stort set ikke set hinanden uden for skolen, da pigen ikke kan holde ud at være sammen med andre.
Nu har løsningen med hunden kun været en dag, men ifølge min datter skal pigen og hunden sidde i et lokale alene med computer og lydbøger og dermed ikke være en del af klassen. Det er selvfølgelig bedre for min datters koncentration, men jeg synes ikke, at det er ok for pigen. Det virker mere som om man bare vil opbevare hende end løse problemerne. Min datter kender sikkert ikke alle detaljer i det, så forhåbentlig er der mere løsning end bare pige og hund i et lokale med lydbøger.
Vi har været meget glad for skolen i indskolingstiden men i takt med, at skolen er gået fra en lille landsbyskole med 60-70 elever til en lidt større landsbyskole med 120 elever, er det som om skolen ikke har kunnet klare det. Man var vant til klasser med elevantal fra 7 elever til en stor årgang på 14 elever, og nu er årgangene på 25 elever. I takt med det øgede elevantal har man også fået flere elever med udfordringer, og dem har de ikke kunnet takle, og de fleste af dem er bare hevet ud af en del af undervisningen og sat for sig selv.
Min oplevelse af skolen er, at den er god til at give en tryg start, og den er god til stærke elever, der har nemt ved at lære og ikke har nogle udfordringer. Hvis vi kan gøre vores datter til en stærk elev, kan skolen fungere for hende, men ellers vil det nok være bedre at skifte.