Skifte skole?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.931 visninger
29 svar
17 synes godt om

Du kan svare anonymt i tråden
19. januar 2023

Anonym trådstarter

Jeg er sådan i tvivl om vi bør skifte vores datter til en anden skole. Hun går på en lille landsbyskole, der kun går til og med 6. klasse, og hun er lige nu i 4. klasse. Hun er glad for skolen og har mange venner, men der er også en masse dårlige ting ved skolen, som hun er ligeglad med, da det for hende selvfølgelig kun drejer sig om vennerne.


Det faglige niveau er meget lavt efter, at hun er kommet videre fra indskolingen. Det skyldes bl.a. corona, hvor undervisningen var nærmest ikke-eksisterende, men efter coronanedlukningerne er ophørt har de haft flere læreskift og den eneste faste lærer, de har haft siden de kom på mellemtrinnet har været væk halvdelen af tiden enten med sygdom eller orlov et par gange om året i flere uger for at bygge hus.

De startede mellemtrinnet med 3 faste lærere. I slutningen af 3. klasse gik den ene på barsel og er væk et stykke tid endnu. De to øvrige lærere skulle så dække hendes timer. For nogle måneder siden vælger den ene af de 2 tilbageværende at skifte job. Dette får vi at vide ugen efter, at vi har haft skole-hjem samtale med hende og bl.a. snakket om fremtiden for børnene. 

Det var så lidt spild, da matematiklæreren (som også er klasselærer) ikke deltog i samtalerne. Vi snakkede bl.a. om nogle udfordringer vores datter har, men det har ikke været muligt at få fulgt op på, fordi læreren stoppede og kort efter var den anden faste lærer igen syg med corona, så intet er overleveret. Hun havde afleveret hendes opsigelse til skolen, så de vidste godt at hun ikke skulle være i klassen ret meget mere, da der blev holdt samtaler.


Herefter dækkes der med vikarer, som er pædagogmedhjælpere fra den tilknyttede børnehave, indtil der her efter jul startede en ny lærer. Nu har vi så fået besked om, at matematiklæreren igen er syg og faktisk har været det siden nytår og, at det er længere sygom denne gang. Han fejler ikke noget kronisk tilbagevendede men er nok bare meget uheldig. Han har været væk med corona 4 gange, en længere periode med en skadet ryg og flere andre ting. Timerne har så åbenbart igen været dækket med pædagogmedhjælpere fra børnehaven, så den nye lærer står som den eneste faglærer i klassen sammen med en pædagogmedhjælper til at dække alle fag.


Alle disse skift af lærere og uro går selvfølgelig ud over det faglige. Her i 4. klasse kan vores datter stort set ikke et ord på engelsk, og i dansk er de først nu begyndt at lære at stave. Matematik går nogelunde, men det er gået ned af bakke med at følge med her, da hun var helt i top i indskolingen.

Alle på skolen er virkelig søde, men det hjælper jo desværre ikke på det faglige niveau og den kontinutet, der skal til for at skabe en god og flydende hverdag for børnene.

Derudover har jeg fået en fortælling fra en mor til et barn i klassen, som har været fuldtid med hendes søn i skole i efteråret i 6 uger, da han skulle køres ind med overvågning af hans sukkersyge. Hun er selv skolelærer og har styr på reglerne og kunne fortælle, at der slet ikke i de 6 uger var den mandskabsdækning ret meget af tiden, som der er krav om til en klasse med 25 elever. Skolen praler med at have en lærer og en medhjælper med i hovedparten af timerne, men det var der kun i meget få timer i de 6 uger hun var der.

Beklager det blev så langt men der er bare så meget i det og det fylder meget, da vi selvfølgelig vil det bedste for vores datter men er det trygheden med vennerne eller det faglige?

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

19. januar 2023

Anonym

Jeg tænker lidt, om I ikke laver noget hjemme? 

Synes det lyder voldsomt hvis en i fjerde klasse ikke kan stave ?

Selvfølgelig skal skolen tage hovedansvaret, men man har jo også selv et.

Men jo jeg ville rykke til en skole med ordentlige undervisninsforhold, men også selv yde en kæmpe indsats hjemme for hun lyder som om hun er ret så bagud , hvad med de andre elever kan de heller ikke?

Anmeld Citér

19. januar 2023

Mor og meget mere

Profilbillede for Mor og meget mere
Anonym skriver:

Jeg er sådan i tvivl om vi bør skifte vores datter til en anden skole. Hun går på en lille landsbyskole, der kun går til og med 6. klasse, og hun er lige nu i 4. klasse. Hun er glad for skolen og har mange venner, men der er også en masse dårlige ting ved skolen, som hun er ligeglad med, da det for hende selvfølgelig kun drejer sig om vennerne.


Det faglige niveau er meget lavt efter, at hun er kommet videre fra indskolingen. Det skyldes bl.a. corona, hvor undervisningen var nærmest ikke-eksisterende, men efter coronanedlukningerne er ophørt har de haft flere læreskift og den eneste faste lærer, de har haft siden de kom på mellemtrinnet har været væk halvdelen af tiden enten med sygdom eller orlov et par gange om året i flere uger for at bygge hus.

De startede mellemtrinnet med 3 faste lærere. I slutningen af 3. klasse gik den ene på barsel og er væk et stykke tid endnu. De to øvrige lærere skulle så dække hendes timer. For nogle måneder siden vælger den ene af de 2 tilbageværende at skifte job. Dette får vi at vide ugen efter, at vi har haft skole-hjem samtale med hende og bl.a. snakket om fremtiden for børnene. 

Det var så lidt spild, da matematiklæreren (som også er klasselærer) ikke deltog i samtalerne. Vi snakkede bl.a. om nogle udfordringer vores datter har, men det har ikke været muligt at få fulgt op på, fordi læreren stoppede og kort efter var den anden faste lærer igen syg med corona, så intet er overleveret. Hun havde afleveret hendes opsigelse til skolen, så de vidste godt at hun ikke skulle være i klassen ret meget mere, da der blev holdt samtaler.


Herefter dækkes der med vikarer, som er pædagogmedhjælpere fra den tilknyttede børnehave, indtil der her efter jul startede en ny lærer. Nu har vi så fået besked om, at matematiklæreren igen er syg og faktisk har været det siden nytår og, at det er længere sygom denne gang. Han fejler ikke noget kronisk tilbagevendede men er nok bare meget uheldig. Han har været væk med corona 4 gange, en længere periode med en skadet ryg og flere andre ting. Timerne har så åbenbart igen været dækket med pædagogmedhjælpere fra børnehaven, så den nye lærer står som den eneste faglærer i klassen sammen med en pædagogmedhjælper til at dække alle fag.


Alle disse skift af lærere og uro går selvfølgelig ud over det faglige. Her i 4. klasse kan vores datter stort set ikke et ord på engelsk, og i dansk er de først nu begyndt at lære at stave. Matematik går nogelunde, men det er gået ned af bakke med at følge med her, da hun var helt i top i indskolingen.

Alle på skolen er virkelig søde, men det hjælper jo desværre ikke på det faglige niveau og den kontinutet, der skal til for at skabe en god og flydende hverdag for børnene.

Derudover har jeg fået en fortælling fra en mor til et barn i klassen, som har været fuldtid med hendes søn i skole i efteråret i 6 uger, da han skulle køres ind med overvågning af hans sukkersyge. Hun er selv skolelærer og har styr på reglerne og kunne fortælle, at der slet ikke i de 6 uger var den mandskabsdækning ret meget af tiden, som der er krav om til en klasse med 25 elever. Skolen praler med at have en lærer og en medhjælper med i hovedparten af timerne, men det var der kun i meget få timer i de 6 uger hun var der.

Beklager det blev så langt men der er bare så meget i det og det fylder meget, da vi selvfølgelig vil det bedste for vores datter men er det trygheden med vennerne eller det faglige?



Det er en rigtigt ærgerlig situation - også for skolen. Jeg kan ikke forestille mig, at ledelsen og de ansatte ikke også er påvirkede af det. 
Jeg ville kontakte lederen og fortælle om mine overvejelser. Det er simpelthen sådan en trist måde at miste elever på, hvis det sker uden forudgående kommunikation. Det sker også, at den første udmeldelse fører flere med sig, og det påvirker jo hele klassen. 

Jeg ville prioritere mit barns trivsel meget højt - og jeg ville godt kunne leve med lappeløsninger og knap så meget faglighed i en periode, især så relativt tidligt i skoleforløbet. Men hvis der ikke var udsigt til en løsning foreløbig, ville jeg nok også alvorligt overveje skoleskift. 

Anmeld Citér

20. januar 2023

Anonym trådstarter

Anonym skriver:

Jeg tænker lidt, om I ikke laver noget hjemme? 

Synes det lyder voldsomt hvis en i fjerde klasse ikke kan stave ?

Selvfølgelig skal skolen tage hovedansvaret, men man har jo også selv et.

Men jo jeg ville rykke til en skole med ordentlige undervisninsforhold, men også selv yde en kæmpe indsats hjemme for hun lyder som om hun er ret så bagud , hvad med de andre elever kan de heller ikke?



Nogle kan stave, men skolens politk er, at de bruger børnestavning frem til 4. klasse og først her skal til at lære at stave rigtigt. Frem til nu har børnene kun skullet stave som ordene lyder mens den rigtige stavemåde først skal læres her i 4. klasse. Hun er gennemsnitlig i klassen, så ikke voldsomt bagefter de andre på skolen, men det skyldes måske desværre, at alle elever er bagefter et landsgennemsnitligt niveau.

De får aldrig hverken opgaver eller deres skolebøger med hjem, så nej der laves ikke rigtig noget hjemme ud over, at vi altid har læst med hende. Vi ved ikke, hvad de arbejder med og spørger vi lærerne får vi bare et kort svar om, at det går fint. Det var bl.a. det vi snakkede med læreren om til skole-hjem samtale, da vores datter føler, at hun ikke kan finde ud af tingene især i dansk og engelsk og ikke får noget hjælp. Vi blev lovet hjælp til samtalen, men så stoppede læreren, den anden blev syg og så skete der intet, da der igen kun var vikarer.

Anmeld Citér

20. januar 2023

Anonym trådstarter

Mor og meget mere skriver:



Det er en rigtigt ærgerlig situation - også for skolen. Jeg kan ikke forestille mig, at ledelsen og de ansatte ikke også er påvirkede af det. 
Jeg ville kontakte lederen og fortælle om mine overvejelser. Det er simpelthen sådan en trist måde at miste elever på, hvis det sker uden forudgående kommunikation. Det sker også, at den første udmeldelse fører flere med sig, og det påvirker jo hele klassen. 

Jeg ville prioritere mit barns trivsel meget højt - og jeg ville godt kunne leve med lappeløsninger og knap så meget faglighed i en periode, især så relativt tidligt i skoleforløbet. Men hvis der ikke var udsigt til en løsning foreløbig, ville jeg nok også alvorligt overveje skoleskift. 



Det er også hensynet til trivslen, der gør os så meget i tvivl. Der er ikke umiddelbart udsigt til bedring, før hun skal skifte til en anden skole i 7. klasse, og så ved jeg ikke, om det er for sent. Vi har snakket om at hyre en privat lærer, der kan hjælpe hende nogle timer om ugen, men igen er vi lidt lost, da vi ikke aner, hvad de arbejder med i skolen og ikke kan få nogen viden, når vi spørger.

Udmeldelserne er begyndt at komme allerede for et år siden, og jeg ved, at flere af dem, der har udmeldt deres børn havde en lang dialog med ledelsen uden at der skete noget. "Problemet" er dog til dels, at vi har voldsomst stigende børnetal i vores område, så det samlede antal elever er steget med 20%, så det kigger ledelsen på og er tilfreds med det. 

For lærerne har det voldsomt stigende antal elever på nogle gange betydet, at hvor klasserne tidligere havde mellem 8 og 14 elever, så er der nu op mod 25 på en årgang, og det virker til, at de har haft svært ved at omstille sig til det. Man har også altid haft samlet flere klassetrin til nogle fag som f.eks. i engelsk. I de 6 uger moderen vare med i skole foregik engelsk undervisningen med 34 børn. Et barn med mulig ADHD sad alene i et lokale og er undtaget fra faget. Et klassetrin sad på gangen med egne opgaver og det sidste klassetrin skulle undervises i lokalet. Til disse 3 grupper stod der en lærer alene og skulle skifte mellem at gå til den elev, der sad alene, grupperne på gangen og undervise i lokalet. Det var ikke meget engelsk der blev lært på de 45 min.

Som de andre på skolen er lederen også en virkelig sød mand, men er ifølge min personlige mening inkompetent som leder. Forældre har råbt op på mange årgange, men der sker intet. Ifølge ham er der ikke råd til de lovpligtige kompetencer, fordi skolen skal betale for, at børn med udfordringer, der bor i vores skoledistrikt skal på specialskole, så han kæmper også imod de forældre, der ønsker at skifte til specialskole med deres børn, fordi det går ud over skolens økonomi. 

Anmeld Citér

20. januar 2023

Anonym

Anonym skriver:



Det er også hensynet til trivslen, der gør os så meget i tvivl. Der er ikke umiddelbart udsigt til bedring, før hun skal skifte til en anden skole i 7. klasse, og så ved jeg ikke, om det er for sent. Vi har snakket om at hyre en privat lærer, der kan hjælpe hende nogle timer om ugen, men igen er vi lidt lost, da vi ikke aner, hvad de arbejder med i skolen og ikke kan få nogen viden, når vi spørger.

Udmeldelserne er begyndt at komme allerede for et år siden, og jeg ved, at flere af dem, der har udmeldt deres børn havde en lang dialog med ledelsen uden at der skete noget. "Problemet" er dog til dels, at vi har voldsomst stigende børnetal i vores område, så det samlede antal elever er steget med 20%, så det kigger ledelsen på og er tilfreds med det. 

For lærerne har det voldsomt stigende antal elever på nogle gange betydet, at hvor klasserne tidligere havde mellem 8 og 14 elever, så er der nu op mod 25 på en årgang, og det virker til, at de har haft svært ved at omstille sig til det. Man har også altid haft samlet flere klassetrin til nogle fag som f.eks. i engelsk. I de 6 uger moderen vare med i skole foregik engelsk undervisningen med 34 børn. Et barn med mulig ADHD sad alene i et lokale og er undtaget fra faget. Et klassetrin sad på gangen med egne opgaver og det sidste klassetrin skulle undervises i lokalet. Til disse 3 grupper stod der en lærer alene og skulle skifte mellem at gå til den elev, der sad alene, grupperne på gangen og undervise i lokalet. Det var ikke meget engelsk der blev lært på de 45 min.

Som de andre på skolen er lederen også en virkelig sød mand, men er ifølge min personlige mening inkompetent som leder. Forældre har råbt op på mange årgange, men der sker intet. Ifølge ham er der ikke råd til de lovpligtige kompetencer, fordi skolen skal betale for, at børn med udfordringer, der bor i vores skoledistrikt skal på specialskole, så han kæmper også imod de forældre, der ønsker at skifte til specialskole med deres børn, fordi det går ud over skolens økonomi. 



Det er nu ikke distriktsskolen, der betaler for børn, der skal i specialskole. Det er et kommunalt ansvar og en kommunal udgift.

Derudover kan forældre ikke blot ønske, at skifte. Der skal være et reelt behov. 

Anmeld Citér

20. januar 2023

Anonym

Jeg ville skifte. Det kan tage uhyggeligt lang tid at indhente tabt læring .Og for nogen lykkes det ikke.

Vi har lige nu skifte vores dreng i 4 kl til en anden skole, af samme årsag som jer.

Endda fra en privat til en kommunal pga langtidsygemeldinger , skiftende vikarer. 

Som nærmest kun  lige var stoppet på gymnasiet. Og egentlig bare fungerede som barnepige i klassen.

Ingen ordentligt danskundervisning i nu 6 mdr . Og det svingende niveau, og skiftende lærer går nu også ud over trivsel i klassen.

Så vi tog springet. 

Og han har allerede efter kort tid  , fået gode relationer.  Og det bedste er at han nu får stabil undervisning. 

 

Anmeld Citér

20. januar 2023

2skønnebørn

Profilbillede for 2skønnebørn
Anonym skriver:



Det er nu ikke distriktsskolen, der betaler for børn, der skal i specialskole. Det er et kommunalt ansvar og en kommunal udgift.

Derudover kan forældre ikke blot ønske, at skifte. Der skal være et reelt behov. 



Det er ikke helt korrekt hvad du skriver. Skolen mister penge når et barn visiteres til en specialskole. 

Jeg kan ikke huske hvor meget, men der bliver modregnet i beløb i skolens tilskud fra kommunen pr. elev der visiteres til en specialskole. 

Jeg har siddet mange år i skolebestyrelsen på vores lokale skole og der har vi flere gange haft det oppe at vende. 

 

 

Anmeld Citér

20. januar 2023

Anonym trådstarter

Anonym skriver:



Det er nu ikke distriktsskolen, der betaler for børn, der skal i specialskole. Det er et kommunalt ansvar og en kommunal udgift.

Derudover kan forældre ikke blot ønske, at skifte. Der skal være et reelt behov. 



Det ved jeg ingenting om. Jeg gik ud fra, at når skolelederen sagde, at økonomien er presset, fordi man skal betale for børn på specialskole, at så var det rigtigt.

Der har været et reelt behov hos børnene (autisme og svær ADHD) og det er også lykkedes forældrene at få specialpladserne.

Anmeld Citér

20. januar 2023

Mor og meget mere

Profilbillede for Mor og meget mere
Anonym skriver:



Det er nu ikke distriktsskolen, der betaler for børn, der skal i specialskole. Det er et kommunalt ansvar og en kommunal udgift.

Derudover kan forældre ikke blot ønske, at skifte. Der skal være et reelt behov. 



Det er individuelt fra kommune til kommune. I min arbejdskommune betaler den enkelte skole selv, hvilket selvfølgelig er en betydelig udgift.

Se evt. her:   https://www.dr.dk/nyheder/indland/flere-folkeskoler-skal-selv-betale-specialundervisning-lasse-kan-koste-214200-kroner

 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.