Skifte skole?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

20. januar 2023

Seldomseen

Profilbillede for Seldomseen
2skønnebørn skriver:

Det er ikke helt korrekt hvad du skriver. Skolen mister penge når et barn visiteres til en specialskole. 

Jeg kan ikke huske hvor meget, men der bliver modregnet i beløb i skolens tilskud fra kommunen pr. elev der visiteres til en specialskole. 

Jeg har siddet mange år i skolebestyrelsen på vores lokale skole og der har vi flere gange haft det oppe at vende. 

Det er delvist korrekt, hvad anonym skriver. Det afhænger af, hvordan den enkelte kommune vælger at stykke økonomien sammen. I eksempelvis KBH skal de enkelte skoler ikke betale. Mens de i andre kommuner skal betale en del af regningen (men ikke den fulde pris). Derudover har skolerne fået budget til at håndtere dette. 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

20. januar 2023

Soonmom

Anonym skriver:

Nogle kan stave, men skolens politk er, at de bruger børnestavning frem til 4. klasse og først her skal til at lære at stave rigtigt. Frem til nu har børnene kun skullet stave som ordene lyder mens den rigtige stavemåde først skal læres her i 4. klasse. Hun er gennemsnitlig i klassen, så ikke voldsomt bagefter de andre på skolen, men det skyldes måske desværre, at alle elever er bagefter et landsgennemsnitligt niveau.

De får aldrig hverken opgaver eller deres skolebøger med hjem, så nej der laves ikke rigtig noget hjemme ud over, at vi altid har læst med hende. Vi ved ikke, hvad de arbejder med og spørger vi lærerne får vi bare et kort svar om, at det går fint. Det var bl.a. det vi snakkede med læreren om til skole-hjem samtale, da vores datter føler, at hun ikke kan finde ud af tingene især i dansk og engelsk og ikke får noget hjælp. Vi blev lovet hjælp til samtalen, men så stoppede læreren, den anden blev syg og så skete der intet, da der igen kun var vikarer.

Men der findes jo massere af opgavebøger, apps (fx Hej Albert)

Anmeld Citér

20. januar 2023

Mor og meget mere

Profilbillede for Mor og meget mere
Seldomseen skriver:

Det er delvist korrekt, hvad anonym skriver. Det afhænger af, hvordan den enkelte kommune vælger at stykke økonomien sammen. I eksempelvis KBH skal de enkelte skoler ikke betale. Mens de i andre kommuner skal betale en del af regningen (men ikke den fulde pris). Derudover har skolerne fået budget til at håndtere dette. 

Det sidste er en sandhed med modifikationer, desværre - hvis du dermed mener, at den enkelte skole modtager tilstrækkeligt med ekstra midler til at kunne dække behovet. 

Anmeld Citér

20. januar 2023

lineog4

Seldomseen skriver:

Det er som mormedmere en sandhed med modifikationer. I den kommune hvor jeg er lærer, skal distriktsskolen afholde udgifterne op 564.000 om året både for de elever, vi har haft, men ikke længere kan inkluderes, men også elever vi aldrig ser fx tilflyttere som allerede er i specialtilbud og nogle som aldrig starter i en almen skole.

Vi får rigtig nok en pulje til det i vores tildeling. Mib skole får lige knap 6 millioner og har lidt over 20 elever ude i specialtilbud. Vi budgetterer med et underskud på den konto på 2 millioner om året. Dvs. 4 lærerstillinger, skal vi sende endnu en elev ud i et af de dyre tilbud kan der betyde afskedigelser. 

Anmeld Citér

20. januar 2023

noder1

Profilbillede for noder1
Seldomseen skriver:

Skolerne er ikke i nærheden af at have "fået budget" til at håndtere ovenstående. På mange skoler slår det simpelthen bunden ud af en i forvejen presset økonomi, når børn skal sendes i et andet (og mere passende) tilbud.

Anmeld Citér

20. januar 2023

StortOgSmåt

Profilbillede for StortOgSmåt
Seldomseen skriver:

Det sidste du skriver, er som flere er inde på, primært en politisk undskyldning. Reelt dækker den del af budgettet jo slet ikke - men er tvært imod udformet som et styringsredskab der giver skolerne økonomisk “incitament” til at sende færrest mulige børn videre i systemet til de dyrere tilbud …

Anmeld Citér

23. januar 2023

Anonym trådstarter

Her i weekenden har vi fundet nogle forskellige tiltag, hvor vi starter med selv at køre nogle opgaver og programmer herhjemme med datteren. Fungerer det ikke for hende, så hyrer vi en hjælpelærer frem til sommerferien og giver det heller ikke resultater, så skifter hun skole efter sommerferien. 

Derudover vil jeg bede deres lærer om et møde i den her uge for at høre om der er noget skolen kan/vil gøre. Han har dog kun været der i 3 uger, så jeg ved ikke, om han magter at gøre noget, men de har ikke andre lærere, så jeg kan kun gå til ham. 

Fra vores perspektiv fik jeg så en lidt negativ nyhed her i morges. Fordi det ikke går så godt i skolen, har vores datter svært ved at koncentrere sig og kan godt lave lidt pjat og i dag mødte vi så ind til, at der stod en hund i klassen. En af min datters veninder har svært ved sociale relationer og har ikke villet i skole i et stykke tid. Hun har så fået lov til at tage sin hund med. Det er en virkelig sød og legesyg hund, men den er ikke trænet servicehund og er normalt ikke en hund, der bare ligger stille i et hjørne derhjemme. 

Pigen skal selvfølgelig have den hjælp hun har brug for, og det skal selvfølgelig have en chance, men ser jeg det udelukkende ud fra vores synspunkt, så forventer jeg, at det bliver en hindring for vores datters koncentration på skolearbejdet, da hun normalt har fuldt fokus på dyr, når der er et til stede, men jeg håber at jeg bliver positivt overrasket. 

Anmeld Citér

23. januar 2023

MoarHvidovre

Profilbillede for MoarHvidovre
Elsker mine unger; Lina og Luka :0)
Anonym skriver:

Det er nu ikke distriktsskolen, der betaler for børn, der skal i specialskole. Det er et kommunalt ansvar og en kommunal udgift.

Derudover kan forældre ikke blot ønske, at skifte. Der skal være et reelt behov. 

Det er ikke rigtigt. Elevens penge går videre til specialskolen. Det vil sige, at hvis der er 5 elever der skal videre til specialskole, så går der 5 x penge videre fra distriktskolen. Børn der går på special skole bliver skal re-visiteres 1 gang om året, hvor distriksskole også skal skrive under. Så hvis skolen ikke skriver under kan eleven ikke gå på speicalskole.

Vi har en dreng på specialskole, så ved hvad jeg taler om

Anmeld Citér

23. januar 2023

Anonym

MoarHvidovre skriver:

Det er ikke rigtigt. Elevens penge går videre til specialskolen. Det vil sige, at hvis der er 5 elever der skal videre til specialskole, så går der 5 x penge videre fra distriktskolen. Børn der går på special skole bliver skal re-visiteres 1 gang om året, hvor distriksskole også skal skrive under. Så hvis skolen ikke skriver under kan eleven ikke gå på speicalskole.

Fint du ved, hvad du taler om

Men hvad hvis eleven ikke er startet på distriktsskolen fordi eleven har et andet behov i en tidlig alder - fra 0. klasse. Så skal skolen vel ikke automatisk betale?

Anmeld Citér

23. januar 2023

Mor og meget mere

Profilbillede for Mor og meget mere
MoarHvidovre skriver:

Hvis det så “bare” var de penge, en elev i distriktsskolen koster, der skulle følge barnet til specialskolen - men det er en langt højere udgift, da distriktsskolen skal betale prisen for en plads på specialskolen, og den er jo markant højere end en plads i almenskolen. Det er virkelig mange penge, der er tale om - jeg har linket til en artikel bl.a. med eksempler på taksterne tidligere i tråden. 
Og igen, som nævnt flere gange i tråden: Der er forskel fra kommune til kommune på, om distriktsskolen skal afholde udgifterne eller ej. Dette belyses også i artiklen. 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.