Kosttilskud for at øge chance for graviditet

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

Afstemning: Hvilket kosttilskud har du haft bedst erfaring med?

Du skal være logget ind, for at kunne deltage i afstemningen.

4.952 visninger
24 svar
22 synes godt om

Du kan svare anonymt i tråden
15. januar 2023

Anonym trådstarter

Nogen der har erfaring med kosttilskud for at øge fertiliteten? 
Jeg har typisk lange cykli, og søger andre der har forsøgt med kosttilskud for at regulere cyklus ned. 
Jeg har kigget på Vitex, Femifert og Bidro men ved ikke om jeg skal prøve en ad delene eller gå all in med alle, da jeg ikke tænker det kan skade noget?

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

15. januar 2023

Anonymvic

Profilbillede for Anonymvic

Har mega god erfaring med femifert og gele royal. Havde ikke haft min mens i 86 dage og den kom 6 dage efter opstart og har været stabil siden. Jeg har dog pcos, så femifert var virkelig gavnligt hos mig

Anmeld Citér

16. januar 2023

Anonym

Tror det er spild af penge. Du vil aldrig kunne finde ud af om du var blevet gravid pga kosttilskud eller ej. hvis en kommer og siger at de blev gravide efter de var startet på noget, var de højest sandsynligt også være blevet det den dag selvom de ikke havde taget tilskud.

Hoppede også i fælden med at tro jeg kunne opnå hurtigere graviditet så tog vitex. Men det fuckede min cyklus op og havde ingen alm cyklus i 4 måneder: min mens forsvandt, jeg kunne ikke finde ægløsning og var så oppustet at jeg næsten ikke kunne holde ud af være i mig selv.

hvis der virkelig fandtes mirakelmidler i håndkøb til at opnå hurtig graviditet, så var der jo ingen der behøvede prøve lave børn i mere end et par måneder. 

brug dine penge på noget rart og tænk positivt - så skal du nok blive gravid. 

Anmeld Citér

16. januar 2023

Anonym

Jeg forsøgte i 4 mdr ved første, 5 mdr tog jeg bidro og blev gravid. Har anden gang forsøgte vi i 6 cyklus uden held, tog så bidro den 7. Og er blevet gravid, så det er min historie til det troede heller ikke det havde effekt ved den første, derfor jeg ikke bare startede med det samme i anden omgang

Anmeld Citér

16. januar 2023

Anonym

Anonym skriver:

Jeg forsøgte i 4 mdr ved første, 5 mdr tog jeg bidro og blev gravid. Har anden gang forsøgte vi i 6 cyklus uden held, tog så bidro den 7. Og er blevet gravid, så det er min historie til det troede heller ikke det havde effekt ved den første, derfor jeg ikke bare startede med det samme i anden omgang

Men hvordan kan du bevise det er kosttilskuddet der er årsag til opnået graviditet? Du kunne potentielt være blevet gravid samme måned selvom du ikke havde taget det. 

Anmeld Citér

16. januar 2023

StortOgSmåt

Profilbillede for StortOgSmåt

Jeg har stemt blankt, idet du ikke påvirker dine graviditetschancer igennem kosttilskud, uanset hvor mange personlige anekdoter som folk gerne vil dele (og som “branchen” selvsagt gerne vil udbrede).

“Men det jo ikke skade at prøve”, vil nogen sige. Men de tager fejl - det kan skade både pengepung og psyke at kaste sig ud i fejlslagne forsøg på selv at ændre noget, man ikke er herrer over. I bedste fald gør du ikke skade på din fertilitet ved at tage ligegyldige piller (men der principielt ikke nogen garanti), men spilder i stedet blot store mængder tid og penge.

Regelmæssig ubeskyttet sex er vejen til graviditet. Hvis ikke det lykkes efter et års tid, må du forbi en læge. God fornøjelse

Anmeld Citér

16. januar 2023

StortOgSmåt

Men det du foretaget her, er jo en klassisk fejlslutning og misforståelse - og også en af årsagerne til, at fertilitet er omgivet af så mange misforståelser og “mystik”. Der er i din anekdote jo ingen grund til at antage en effekt (forstået kausalt som at “pillerne har ført til graviditet” ). Det er alene grund til at forstå det som korrelation (du tog piller og blev i øvrigt gravid, men fordi to ting opstår samtidig, skyldes det ikke automatisk deres sammenhæng). 

Et karikeret eksempel: Den måned jeg blev gravid, var det også overskyet og jeg løste mange sudokuer. Men jeg forbinder jo ikke disse hændelser kausalt med hinanden - det er tale om et tilfældigt sammenfald, hvor hverken skyer eller sudokuer har hjulpet min graviditet på vej. Det har til gengæld hjulpet, at jeg i mange måneder havde sex omkring tidspunktet for ægløsning - og jo flere måneder, jo større chance for en graviditet. 

Anmeld Citér

16. januar 2023

Fryd10

Umuligt at vide om noget med sikkerhed hjælper og virker. 
Personligt, blev jeg gravid i den cyklus som jeg begyndte at tage Gelé Royal - min veninde som havde prøvet i flere år, blev nysgerrig og købte selv en pakke. Bingo, hun er nu gravid. 
Om det er præcis derfor? Pas. Ingen ved det. Min holdning er, at det ikke kan skade. 
Om ikke andet, føler man at man gør en masse for det, og det kan i sig selv have en hvis placebo effekt.

Anmeld Citér

16. januar 2023

Anonym

Fryd10 skriver:

Personligt, blev jeg gravid i den cyklus som jeg begyndte at tage Gelé Royal - min veninde som havde prøvet i flere år, blev nysgerrig og købte selv en pakke. Bingo, hun er nu gravid. 
Om det er præcis derfor? Pas. Ingen ved det. Min holdning er, at det ikke kan skade. 
Om ikke andet, føler man at man gør en masse for det, og det kan i sig selv have en hvis placebo effekt.

Det kan jo netop skade, hvis man som jeg, fik min cyklus fuckede op og jeg ikke fik mens eller kunne teste ægløsning i 4 måneder på Vitex.. SÅ der kan være en negativ effekt. 

Anmeld Citér

16. januar 2023

StortOgSmåt

Fryd10 skriver:

Altså … det helt centrale er, at det netop ikke er et holdningsspørgsmål, men et faktuelt og “empirisk” spørgsmål. Som er afprøvet. Uden virkning. Det er ikke hokus pokus. Og man bliver desuden ikke gravid ved en placebo-effekt. Det er ganske enkelt faktuelt forkert og biologisk umuligt. 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.