Jeg forsøgte i 4 mdr ved første, 5 mdr tog jeg bidro og blev gravid. Har anden gang forsøgte vi i 6 cyklus uden held, tog så bidro den 7. Og er blevet gravid, så det er min historie til det
troede heller ikke det havde effekt ved den første, derfor jeg ikke bare startede med det samme i anden omgang
Men det du foretaget her, er jo en klassisk fejlslutning og misforståelse - og også en af årsagerne til, at fertilitet er omgivet af så mange misforståelser og “mystik”. Der er i din anekdote jo ingen grund til at antage en effekt (forstået kausalt som at “pillerne har ført til graviditet” ). Det er alene grund til at forstå det som korrelation (du tog piller og blev i øvrigt gravid, men fordi to ting opstår samtidig, skyldes det ikke automatisk deres sammenhæng).
Et karikeret eksempel: Den måned jeg blev gravid, var det også overskyet og jeg løste mange sudokuer. Men jeg forbinder jo ikke disse hændelser kausalt med hinanden - det er tale om et tilfældigt sammenfald, hvor hverken skyer eller sudokuer har hjulpet min graviditet på vej. Det har til gengæld hjulpet, at jeg i mange måneder havde sex omkring tidspunktet for ægløsning - og jo flere måneder, jo større chance for en graviditet.
Anmeld
Citér