I lyder ikke rigtige for hinanden og det er fair nok at du er kommet til den konklusion.
Men hvis I har et barn sammen har I et bånd til hinanden - også selvom I bor i hvert sit land. Uanset hvad, vil han altid være barnets far.
Så hvis han ikke kan rejse ind i Danmark, og du ikke vil hjælpe ham med visum, så pådutter du ham en stor og urimelig sorg over at have et barn han ikke kan se.
Det er muligt, at han er en anden end den du troede, eller at kulturforskellene var større end I drømte om. Men berettiger det til at, han i praksis fratages retten til sit barn? Er det så ikke bedre, hvis der ikke er et fælles barn?
Selvom du ikke elsker ham mere (eller elsker den, han virkelig er), så er han vel ikke et dårligt menneske - han er bare ikke den du troede han var Men det er vel egentlig ikke nogens skyld at det ikke skal være jer to.
Det er fair nok at du ikke vil invitere og betale for en eks og sikre hans visum. I så fald skal han ud af dit liv og du skal videre. Men han kommer ikke ud af dit liv med et fælles barn. Er det så fair, at barnet aldrig vil se sin far eller at han skal leve sit liv uden adgang til sit barns liv.
Jeg kender ikke de juridiske elementer. Kun at hvis barnet fødes her af en dansk mor, så bliver barnet dansk statsborger. Men derudover er der sandsynligvis stor forskel landene imellem på rettighederne til henholdsvis mor og far og derfor er det sikkert enormt komplekst. Så jer tror det bliver svært at nå at sætte sig helt ind i hvad der kan komme af juridiske overraskelser og evt. slåskampe, inden du når abortgrænsen.
Derfor har jeg også forsøgt at svare ud fra et mere moralsk perspektiv - uden at det skal læses som en løftet pegefinger.
Jeg har selv et barn med en mand fra den anden side af jorden - så jeg har tænkt meget over det moralske aspekt ved at sætte sådan en familie i verden. Uanset hvordan mit forhold udvikler sig i fremtiden, så er han og jeg bundet sammen af vores barn. Konsekvensen af mit aktive valg af ham som far til mit barn er (for mig) at jeg har en moralsk pligt til at sikre, at han kan være tæt på sit barn. Han har til gengæld også påtaget sig sin moralske pligt til at gøre sin del for at have styr på sit opholdsgrundlag for at det er muligt. Men vi er også enige om at vores families rødder skal slås her i Danmark.
Ud over at I tilsyneladende slet ikke passer sammen, er I i den ulykkelige situation at I ikke er enige om hvilket land I skal bo i. Han har ikke opfyldt sin del af aftalen om at sikre sit ophold via Tyskland. Der kan jeg godt forstå du blev vred over - og at du mistede noget for ham over den ladhed du oplevede. Men spørg dig selv om han i virkeligheden nogensinde har haft lyst til at bo i Danmark - sådan helt rigtig lyst inde i hjertet - med alt det, som man ofrer for at skulle hive sine rødder op? Det virker ikke sådan.. Du kender også selv prisen, for du har taget valget om ikke at flytte til Tyrkiet for familie og kærlighed. Du er ikke villig til det offer og det er også fair nok - for det er en høj pris at betale, når man rykker sig selv op med rødder. Men skal man så sætte en familie i verden, når hverken du eller han vil betale prisen for at flytte til hinandens land og sikre jeres barns ret til begge sine forældre?
Selv hvis I var de rette for hinanden, så har jeg svært ved at se at man kan løse situationen og etablere en familie uden enighed om hvor man skal bo og uden en fælles forståelse for at sikre hinandens ret til at se barnet.
Jeg forstår godt at en abort kan være et meget svært moralsk valg. Men er alternativet ikke moralsk set værre?
Selv om graviditeten ikke var dit valg, så vælger du aktivt faren til dit barn med alt det, der følger med hvis du beholder.
Held og lykke med dit svære valg