Hyggesexisme

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.916 visninger
24 svar
72 synes godt om
3. december 2022

Anonym trådstarter

På min arbejdsplads, en skole, har en håndfuld kvindelige kolleger julepyntet personalerummet. Blandt andet med fotokopier af muskuløse, sexede mandekroppe, som de så har klistret fotos af vores mandlige kollegers ansigter på. Desuden har de skrevet tekst som “You’re so sexy” og lignende. 
Jeg synes, det er plat og umodent, og jeg er flov ved tanken om, at elever eller forældre med et ærinde på lærerværelset skal se det. Jeg ved, at jeg vil blive opfattet som lyseslukker og ulideligt politisk korrekt af nogle, hvis jeg siger min mening. Men jeg ved bare også, at flere ville sige fra, hvis det var omvendt, og det var mændene, der havde hængt tilsvarende op af os, de kvindelige ansatte, med bikini, store bryster og så videre. 

Kan jeg gå til ledelsen eller TR og sige, at jeg synes, det er upassende og bør fjernes? Eller skal jeg lade det være op til mændene selv? Jeg tror ikke, de allesammen synes, det er fedt og sjovt, men ligesom jeg har de nok heller ikke lyst til at blive vendt øjne af ved at protestere. 

Hvad ville I gøre? 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

3. december 2022

Panther

Profilbillede for Panther

Sig fra! Det er umodent og kikset, og jeg synes, du har helt ret i dine betragtninger. Og jeg ville selv være helt kold, og sige fra foran dem. Men helt ok at tage fat i tr eller ledelsen også.

Anmeld Citér

3. december 2022

AnoMor

Anonym skriver:

På min arbejdsplads, en skole, har en håndfuld kvindelige kolleger julepyntet personalerummet. Blandt andet med fotokopier af muskuløse, sexede mandekroppe, som de så har klistret fotos af vores mandlige kollegers ansigter på. Desuden har de skrevet tekst som “You’re so sexy” og lignende. 
Jeg synes, det er plat og umodent, og jeg er flov ved tanken om, at elever eller forældre med et ærinde på lærerværelset skal se det. Jeg ved, at jeg vil blive opfattet som lyseslukker og ulideligt politisk korrekt af nogle, hvis jeg siger min mening. Men jeg ved bare også, at flere ville sige fra, hvis det var omvendt, og det var mændene, der havde hængt tilsvarende op af os, de kvindelige ansatte, med bikini, store bryster og så videre. 

Kan jeg gå til ledelsen eller TR og sige, at jeg synes, det er upassende og bør fjernes? Eller skal jeg lade det være op til mændene selv? Jeg tror ikke, de allesammen synes, det er fedt og sjovt, men ligesom jeg har de nok heller ikke lyst til at blive vendt øjne af ved at protestere. 

Hvad ville I gøre? 

Synes du skal sige fra. For det er da voldsomt plat og umodent. ! Og ja. Havde der været omvendt. Så havde de sikkert hurtigt skældt ud osv. 

Anmeld Citér

3. december 2022

IenFart

Profilbillede for IenFart

Utroligt at der stadig findes voksne mennesker som synes den slags er morsomt. Enig med de andre - der skal siges fra. Problemet med hygge-sexisme, -racisme osv er,  at der som regel vil være nogen som ikke synes det er super fedt. Og det kan meget nemt brede sig. Og undskyldningen vil altid være at det "jo bare er for sjov." Det holder ikke en meter.

Anmeld Citér

3. december 2022

CKJ

Profilbillede for CKJ

Ej, det er sgu da kun sjovt - jeg ville trække på smilebåndet og grine af det. Jeg er også typen der virkelig gerne vil gøre op mod krænkelseskulturen. 
Og nej, jeg ville ikke blive stødt hvis mine mandlige kolleger havde haft sjov med at klostre mit ansigt på en flot bikini sild

Anmeld Citér

3. december 2022

Panther

Profilbillede for Panther

Altså som i at jeg er kommet tilbage til din post, fordi jeg synes det er så uprofessionelt og kikset! En ting er, at andre mennesker ikke har lyst til at blive objektificeret/seksualiseret på deres arbejdsplads (særligt når man arbejder med børn og unge mennesker, som kan vade ind og se fysiklærer Finn som pin-up - wtf!?).
Men noget andet er at det taler lige ind i min fordom om +40-årige kvinder fra forstaden, der intet fedt har i deres liv, og derfor bare synes, de er så “frække” og sjove, at de dog kan finde på at være så craaaazy vilde.. urgh. (Disclaimer: #notall40yearolds)

Samme kvinder der en gang årligt flirter lidt for meget og upassende med en ung tjener/lærervikar/indsæt selv (som ikke har bedt om det) til julefrokosten, fordi de aldrig føler sig set eller attråværdige i deres kedelige monotone liv.

Anmeld Citér

3. december 2022

Soonmom

Ej det er da vanvittigt plat og umodent og jeg ville som forældre total miste tillid og respekt til lærerne hvis det hang der og jeg så det

(Jeg er på ingen måder krænket over det. Men som lære/pædagog er man en slags autoritet og det der skriger på alle måder af uprofessionalitet )

Anmeld Citér

3. december 2022

StortOgSmåt

Profilbillede for StortOgSmåt
CKJ skriver:

Ej, det er sgu da kun sjovt - jeg ville trække på smilebåndet og grine af det. Jeg er også typen der virkelig gerne vil gøre op mod krænkelseskulturen. 
Og nej, jeg ville ikke blive stødt hvis mine mandlige kolleger havde haft sjov med at klostre mit ansigt på en flot bikini sild

Men … man kan jo sagtens synes at noget er udtryk for dårlig smag/humor og manglende professionalisme …. uden at man er krænket? Det er jo egentligt helt legitimt at mene, at nogen har gjort noget lavpandet - uden at det skal negligeres som at “alle da også bare er så krænkelsesparate”…

Synes du, at det sådan ægte, at det er en velgennemført joke? Jeg synes mest af alt at det lyder super kikset … og jeg ville blive skide flov hvis nogle af de mennesker vi har ansvar for på mit arbejde, så at vi havde den slags hængende … men krænket, det ville jeg ikke føle mig. 

Anmeld Citér

4. december 2022

Alonebreak

Profilbillede for Alonebreak

Synes på ingen måder, at det høre til på en skole.. 

Hvis eleverne som du selv nævner kommer ind, og ser voksne “joke” med hinanden på den måde, vil de tænke at de jo også kan gøre det samme med deres kammerater.. Hvilket jo så vil blive set som mobning i den alder, da det jo ikke er sjovt for dem.. 

Synes virkelig også at du skal sige fra, og gøre det du føler for. Jeg havde på ingen måder accepteret det, hvis jeg arbejdede med små mennesker. 

Anmeld Citér

4. december 2022

Anonym trådstarter

CKJ skriver:

Hvis jeg kommer ind i en 8. klasse og ser, at nogle af eleverne har hængt tilsvarende billeder op af deres klassekammerater, synes du så, jeg skal trække på skuldrene af det og lade dem hænge? Vil alle dem i klassen, hvis billeder er blevet brugt sådan, have det helt fint med det, tror du? 
Hvis ikke, du synes dét er ok - og det håber jeg ikke, du gør - hvordan kan du så forsvare, at eleverne kan se præcis den slags billeder på lærerværelset? Udført af deres lærere, som bør være professionelle, forbilleder, autoriteter? 

Jeg er ikke krænket. Jeg synes, det er plat, pinligt og bøvet, og jeg synes ikke, at det er i orden at udstille sine kolleger på den måde. Måske har lærer Anders på 28 det ikke fedt med, at hans noget ældre kvindelige kolleger fremstiller ham som sexobjekt, når han egentlig gerne vil tages seriøst og respekteres. Måske synes lærer Svend på 62, at det er upassende, at han bliver udstillet som hot og sexet på sin arbejdsplads. Og at elever og forældre kan se det - virker det professionelt? 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.