Black friday hva ska I?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

23. november 2022

Lomm

Profilbillede for Lomm

Jeg har for første gang i år købt en ting ifm BF "med vilje" - en gave min mand der var sat 200kr ned.

For en del år siden skulle vi male, og jeg havde tilfældigvis fri på BF, og skulle derfor handle maling den dag - til vores held var der så 50 procent på maling i Flugger, så der sparede vi flere tusinde kroner uden egentlig at have været gået efter det.

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

23. november 2022

StineW79

Profilbillede for StineW79
StortOgSmåt skriver:

Aner faktisk ikke hvornår det er Black Friday (altså ud over at jeg antager, at det nok er en kommende fredag, hø!) Men jeg regner ikke med at skulle andet end jeg plejer på en fredag (det vil sige arbejde lidt, nyde mine unger, måske drikke et glas vin med en veninde eller min mand) - og så måske at øve mig lidt ekstra i ikke at købe unødvendige ting og bruge penge, blot fordi der er opfundet en udsalgsdag. Jeg bliver ikke speciale fascineret af andres forbrug heller, næsten tvært imod vil jeg sige. Og jeg har ikke brug for flere ting, end jeg har - selvom det er nemt at blive fristet af udsalgets “psykologiske mekanismer” som får én til at tro, at det er “now or never”. Men det kommer jo mildt sagt altid et udsalg mere … og vi mangler som sagt ikke noget … og ift. julen er det alligevel min ambition at fortsætte med at skrue ned for fokus på gaver og sådan

Det er vist på fredag, sådan som jeg forstår det

Det lyder som en godt planlagt dag!

Der var et år, hvor jeg sad med 2 veninder, som gik helt "amok" med indkøb. Tror det var lige omkring 10.000 kr de tilsammen sparede, på at købe deres julegaver den dag. Det er jo helt sindsygt mange penge, som de har sparet. Men syntes også de var pænt irriterende, at sidde med, for de ku slet ik koncentrere sig om andet end tilbudsjagten. Vh Stine 

Anmeld Citér

23. november 2022

Morfire

Profilbillede for Morfire

Så kom forbrugsudskammerne da frem  Om man køber tingene på BF eller andre dage kan jeg simpelthen ikke se noget galt i, ej heller overfor miljøet. Selvfølgelig hvis der er tale om overforbrug/ekstra forbrug er det jo dumt, men hvorfor ikke spare det man kan!

Vi har nogle ting, som vi har gået og ønsket os i et års tid, ikke noget vi ikke kan undvære men helt ærlig, det kan man jo med det meste. Så min mand har løbende holdt øje med priserne og er de sat ned til BF køber vi dem, ellers køber vi dem på et senere tidspunkt, når de er sat ned. For mig er det da hverken “ulækkert” eller overforbrug eller “at købe ting man ellers ikke har råd til” men en fornuftig disponering af sine penge.

Og så køber vi julegaver til egne unger og familiens. 25 % i fætter BR synes jeg da bestemt er værd at tage med. De får det de ellers skulle have haft, men jeg har brugt færre penge, whats not to like!

Anmeld Citér

23. november 2022

StortOgSmåt

Profilbillede for StortOgSmåt
StineW79 skriver:

Det er vist på fredag, sådan som jeg forstår det

Det lyder som en godt planlagt dag!

Der var et år, hvor jeg sad med 2 veninder, som gik helt "amok" med indkøb. Tror det var lige omkring 10.000 kr de tilsammen sparede, på at købe deres julegaver den dag. Det er jo helt sindsygt mange penge, som de har sparet. Men syntes også de var pænt irriterende, at sidde med, for de ku slet ik koncentrere sig om andet end tilbudsjagten. Vh Stine 

Tjah, altså .. hvis målet var at sparre penge, så havde dine veninder jo mest af alt haft gavn af at lade være med at købe noget i første omgang  Jeg ville ikke have lyst at bruge tusindevis af kroner på julegaver til at starte med … og at butikkerne skruer kunstigt op og ned for priserne ved et udsalg er jo netop designet til, at få dine veninder til at føle at de har gjort et ganske særligt scoop derfor købe i vildskab.

Nå… men som sagt mangler vi ikke rigtig noget, og jeg synes nok også at det er lidt cool at undvære og sætte fokus på noget andet. Jeg håber at du får en god dag uanset hvad den indeholder

Anmeld Citér

23. november 2022

drabo

Profilbillede for drabo

Syntes efterhånden der altid er tilbud hele tiden. 

men tog da i fætter br og fik købt lidt kalendergaver og julegaver.

vi skal også have en nycomputer, så ser om ikke der kommer et godt tilbud.

men som oftest orker jeg ikke tilbudsjagt for jagtens skyld. Og efterhånden syntes jeg man bliver så overfodret med tilbudsreklamer at jeg helt mister lysten til at købe. 

med hensyn til fragt og nethandel er jeg nu ikke sikker på det udleder mere co2 end først at fragte det til butikken og derefter fragte det hjem selv især hvis man kører i egen bil til butikken.

Anmeld Citér

23. november 2022

SDD

Profilbillede for SDD
Mor til to piger, fra ‘14 og ‘20

Vi har længe ønsket os nye eltandbørster, nok et år nu.. men tilbuddene har ikke helt matchet det vi vil give, så vi holder øje med dem
ofte køber vi julegaverne på nettet BF, men i år har overskuddet ikke været der til at finde på hvad de forskellige i familien skal have. 

Anmeld Citér

23. november 2022

2017morigen

Jeg vil helst ikke komme i butikkerne på black friday pga risiko for køer. Men det er nemt løst i år da jeg skal på arbejde fredag og weekenden.

Men jeg er glad for at udnytte black friday/black week på nettet. Både sidste år og i år har jeg købt julegave til min ældste da hun ønsker sig bøger. Der har forlaget tilbud. I år var det 50% rabat. 

Og min mors gave er også købt. Jeg følger en forfatter på fb og hun har eget forlag. Der havde hun sat en serier ned til 25kr per bog så der var råd til hele serien på engang.

Derud over så skal jeg snuses lidt mere rundt da jeg har fået penge fra min mor til kalendergaver og fra oldemor til julegaver så skal jeg se om der kommer flere gode tilbud.

Anmeld Citér

23. november 2022

Aalborgtøsen

Profilbillede for Aalborgtøsen

Jeg køber ikke noget til mig selv på BF bare fordi det er billigt. Vi har nogle gange ventet med at købe nogle større ting, vi alligevel skulle have til BF og dermed sparet penge. 

Men de seneste par år har jeg fået klaret de fleste adventsgaver og julegaver den dag, både i fysiske butikker og på nettet. Altså ting, jeg alligevel ville købe, bare billigere og så var det klaret i god tid inden jul. Det var dog været lidt presset, når jeg samtidig skulle på arbejde, så morgenen og frokostpausen måtte tages i brug. Så i år har jeg simpelthen taget en feriedag og kommer derfor ikke til at stresse over køer mv. 

Anmeld Citér

23. november 2022

Janey

Profilbillede for Janey

Jeg forventer at få købt de fleste julegaver i forbindelse med Black Friday. Nu er det mange steder blevet til Black Week så nogle af gaverne til børnene er købt med 25% i BR. i går helt uden at stå i kø. Nogle ting var sat ned med mere end 25% på deres hjemmeside, hvilket formentlig skyldtes, at selv med 25% rabat var legetøjet dyrere hos BR end Proshop, men nu er BR så lige 1 kr billigere.

Det gælder dog stadig med at se sig for. Den Ninjago kasse jeg bestilte på BRs hjemmeside til click and collect gav jeg 491,- for men i butikken stod den stadig til 999,- minus 25% så var man ikke bevidst om priserne kom man til at betale 750 i butikken. 

Ellers mangler børnene noget nyt tøj, da de igen er vokset. Finder vi nogle gode tilbud, skal sønnen have en ny mobiltelefon og derudover vil vi gerne skifte vores tv og køleskab ud. Vi tjekker prishistorik, og stoler ikke på de besparelser butikkerne lokker med, så køber vi noget på fredag er det kun noget vi har planlagt at købe og kun noget, hvor vi rent faktisk sparer noget.

Indtil videre har jeg dog ikke set noget, der får mig til at styrte ud i butikkerne. Jeg plejer ellers altid at være i Bilka og købe legetøj med 30% rabat men de har kun tilbud på lego i år og de har heller ikke andre gode tilbud i år

Anmeld Citér

23. november 2022

2skønnebørn

Profilbillede for 2skønnebørn

Passe mit arbejde, hente mit barn, se juletræet blive tændt sammen med barn på Rådhuspladsen i vores by. 

Synes det er ulækkert som BF har skabt et overdrevet  købemønster for dem der ikke har råd til at købe varerne til dagligt. At se folks overforbrug sådan en dag, giver mig kvalme. Få måneder efter at vi har brugt klodens ressourcer for dette år, handler vi som gale på nettet med co2 udledende fragt til følge. Butikkernes varelagre bugner med crap som vi ikke tror vi kan undvære, og til januarudsalget er selv samme varer sat endnu mere ned fordi de ikke kunne komme af med resten af det crap de bestilt hjem, så de hat plads til nyt og unødvendigt crap som vi tror vi ikke kan undvære.. 

Du skriver: 

"Synes det er ulækkert som BF har skabt et overdrevet  købemønster for dem der ikke har råd til at købe varerne til dagligt"

Hvorfor er det at det er ulækkert, at dem der ikke har råd til til hverdag,  at købe fx. en ny sofa, computer eller en ny kjole, at de får muligheden til BF?

Er det ikke lidt nedladende at sige sådan? Kan du ikke unde at folk med færre penge, som ofte har det svært i forvejen, får lidt af det gode her i livet?

Skal vi blive i terminologien "ulækkert", så må det da være mere ulækkert at dem der har råd, er med til at øge forbruget unødvendigt med at købe mere, er behovet der egentlig for mere forbrug, vil dem med få midler tænke. 

Vigtigst er vel ikke at være dømmende over for hvad andre gør!

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.