Hej alle sammen.
Jeg vil starte med at sige, at jeg har søgt professionel hjælp, men jeg vil meget gerne høre fra jer alligevel.
Min kæreste og jeg flyttede i sommers i hus sammen. Huset er købt. Det var min store drøm at flytte i hus inden vores lille pige kommer til verden. Eller det troede jeg. Jeg har på grusommeste vis fortrudt og vil ønske, jeg kunne trykke på en stor, fed “fortryd” knap. Jeg hader det her hus, det er slet ikke mig på nogle parametre, og det er så uforståeligt for mig, at jeg overhovedet ville købe det. Jeg føler, jeg fik en hjerneblødning oveni graviditeten, og jeg ikke har haft tænkt klart, før jeg stod med huset på hånden. Det er SÅ dumt, og jeg har sagt det til mig selv 100 gange! Jeg er efter indflytningen gået fuldstændig ned med depression, da jeg er så ulykkelig her og tilmed ulykkelig over tanken om at være en familie her. Min kæreste ved det hele, jeg er 100% ærlig over for ham. Han ønsker ikke at sætte huset til salg og flytte, da han i første omgang kun gik med til at købe hus for min skyld.
Vi vil kun hinanden og vores kommende pige det bedste og har derfor drøftet, at han kan overtage huset fuldt ud og jeg kan flytte i noget, jeg trives i og er glad for. Han vil ikke kunne fortsætte med at være kærester, men han vil være venner og forældre sammen. Han er ikke sur på mig, men han tænker blot på vores alle 3s velbefindende. Han elsker mig af hele sit hjerte og vil mig kun det bedste, og hvis jeg bliver glad af at flytte ud af huset, så vil han absolut støtte mig i det. Han kan bare ikke flytte med eller forblive i vores forhold. Så vil han hellere vi skilles som gode venner og begge kommer videre.
Jeg forstår, at mange nok vil tænke, “det er jo BARE et hus” og “at I snart skal være en familie sammen, det burde betyde ALT”. Men i sidste ende så føler vi begge, at det allervigtigste er helbreddet. Det allervigtigste er, at vi BEGGE er psykisk klar til at byde vores lille pige velkommen. Og lige nu er jeg ikke psykisk klar, og jeg tror ikke jeg vil blive det, så længe jeg er her.
Vi har også snakket om totalrenovering, men det er en meget langsigtet løsning, som vi ikke tror, vil gøre noget godt for mig. Min kæreste ønsker det egentlig heller ikke, da han elsker huset og kun har behov for nogle enkelte ændringer på huset. Vi ønsker som sagt, at vi begge er klar til vores pige, og det vil jeg nok ikke blive, selv om vi “aftaler” at renovere.
Det er ikke fordi, jeg ikke elsker min kæreste. Det gør jeg. Men jeg vil også altid have ham i mit liv uanset hvad, og jeg er ikke så sønderknust af tanken om, vi måske ikke skal være kærester. Hvis vi ikke skulle have barn, og det hele ligesom ville være ovre, så ville jeg være knust, for jeg ønsker ham virkelig i mit liv. Han er jo en fantastisk person og udviser en exceptionel støtte til mig! Men jeg tænker samtidig, at der er en årsag til, jeg ikke har sagt “skat, jeg har valgt at flytte”. Jeg kan ikke tage valget om at flytte eller blive og det piner mig! Hvis jeg blev, var det absolut ikke for huset, det vil være for ham og vores pige. Men jeg vil ikke selv få det bedre, og selv om vi har en lille én på vej, bliver jeg også nødt til at tænke på mig selv og mit helbred. Ellers dur jeg ikke til at være nogens mor og nogens kæreste. Hvis jeg flytter vil det være med frygten for, hvordan mit liv pludselig ser ud. Alene med vores pige, alene efter 5 år. Jeg er bange for, om jeg kan finde ud af det, om jeg kan trives alene, uden samværet med ham. Det er måske selvisk tænkende men jeg kan jo ikke fortryde, hvis jeg først flytter.
Jeg er blevet rådet til både det ene og det fra vores begges familier og mine venner. Og det er jo vores valg, men jeg synes alligevel det er rart, at høre folks meninger. Om ikke andet giver det anledning til tanker og refleksion.
Er der overhovedet nogen, der har oplevet eller kan relatere til bare noget af det? Hvad havde I gjort?