Brug for luft : overvægt

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

15. august 2022

Anonym trådstarter

Kære alle. Tak for jeres beskeder. De varmer.

Jeg har tænkt mig at prøve nogle piller som hedder BMI balance. Som skulle give mæthedsfølelse. 

Jeg holder mig til den plan som er lagt sAmmen med den "livsstilsamtale" sygeplejerske som jeg går hos. 

Jeg skulle i følge det smide 1 kg om ugen, ved at holde mig til de 1200. Det sker bare ikke og mit fedt % rykker sig ikke særligt meget. Jeg er sjældent sulten. 

Jeg prøver at være optimistisk. Men i perioder, som nu, er det bare hårdere. Jeg havde en drøm om at jeg fra juni til nu, allerede havde smidt kiloerne. Altså de få det drejede sig om. Da jeg startede d. 1/6. Der vejede jeg 100,6. Nu snart 2,5 måned siden. Og min vægt er ikke faldet ret meget. 98,4 Det er fandme demotiverende. Jeg kæmper, for min drøm er jo et barn, så jeg er ikke færdig med at kæmpe og den største drøm efter barn er jo at ramme de 75kg. Så jeg er slet ikke færdig. Langt fra. Ville bare ønske, det måske var en smule nemmere. 

Hvis jeg holder mig til "min madplan" så har jeg spist ca. 1300 kalorier i dag. 

Min morgenmad var en actimel og et stykke knækbrød med spegepølse og smør.

Igen tak for jeres beskeder.

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

15. august 2022

Anonym trådstarter

Anonym skriver:

Jeg vil så påstå at det at du spiser så lidt er et problem i sig selv, og nok er grunden til at du ikke taber dig.

Prøv at tænke på at den menneskelige krop blev skabt for millioner af år siden. Den er skabt til at spise det der fandtes dengang, det var hvad de kunne finde og fange. Man gik måske i flere dage uden at få noget videre at spise, og de heldige dage fangede man et dyr og holdt så et ædegilde. 

Kroppen er skabt til at holde på alt hvad den overhovedet kan med det ene formål at overleve. Så når du indtager mindre end du forbrænder ALTID, ja så modarbejder din krop dig og nedsætter dit stofskifte - og du skal så kæmpe ENDNU hårdere for at tabe dig. Så mit råd vil være at spise lav kalorie i 2-3 dage, og så en dag med fuld kost (altså det fulde antal kalorier du forbrænder), herefter 2-3 dage med kalorieunderskud igen. Man kan fx sige at man hver onsdag og lørdag spiser mere end de andre dage. På den måde snyder du kroppen til ikke at opdage hvad der foregår.

Et andet problem er insulin. Insulin er et hormon der udskilles i kroppen når du spiser især kulhydrater (sukker, mel/brød, pasta, ris, kartofler mm), og så længe du har insulin i blodstrømmen, så KAN din krop ikke forbrænde kropsfedt. Alt efter hvor meget kulhydrat man har spist, så har man typisk insulin i blodet i op mod 12 timer efter et måltid. Dvs at hvis du spiser som man har lært det (3 hovedmåltider + mellemmåltider), ja så går der MAX 12 timer mellem dagens seneste måltid og så næste morgen når du spiser morgenmad. Nogle mennesker får endda med tiden insulin resistens, så deres krop til sidst slet ikke kan finde ud af det, og man ikke taber sig næsten uanset hvad man gør.

Man kan gøre 2-3 ting her:

1) spise færre kulhydrater - her SKAL man så i stedet skrue op for det sunde fedt (olivenolie, avokado, laks osv) for at blive mæt. Fedt mætter i længere tid og påvirker ikke dit blodsukker, så du “crasher” ikke på samme måde som efter et kulhydrat-holdigt måltid

2) gøre brug af faste - dvs fx springe morgenmaden over og så kun spise i en periode på fx 6-8 timer (frokost, måske et enkelt lille mellemmåltid & så aftensmad, ikke snacke om aftenen foran tv`et)

3) kombinere de 2 ting. 

Mange er desværre meget fedt forskrækkede og er desuden som børn blevet indoktrineret om at morgenmaden er dagens vigtigste måltid.  

Men prøv nu igen at tænke på hvordan den menneskelige krop er skabt: det har ALDRIG været meningen at vi skal spise 24/7, og hvor meget mel, ris, pasta & sukker spiste vore forfædre? Svaret er absolut intet, for den slags har kun eksisteret i ganske kort tid. Mel (brød & grød) har fandtes i nogle tusind år, men det er jo først for måske 100 år siden det fandtes i den udgave vi bruger nu = helt hvid. Indtil da var det fyldt med ALT fra kornet, og nok også lige lidt småsten osv. (Og kun i forholdsvis små mængder)

Det er kun de sidste 60-70 år vi har haft adgang til det hele, og det er kun de sidste 30-40 år vi har haft penge nok til at man har kunnet få alting straks man ønskede det. Hvor længe er det at overvægt og livsstilssygdomme har været i problem? Det er sådan ca i 50-60 år. Så måske vores normale måde at spise på ikke lige er verdens bedste?

Så jeg tror du skal ændre din opfattelse af hvordan man bedst taber sig, at sulte sig selv duer ikke, du  modarbejder dig selv, og din “reptil”-hjerne vil til enhver tid vinde den kamp - jeg mener den får dig til at falde i og spise usunde ting fordi den slet ikke ønsker at du taber dig - den vil jo have dig til at overleve den næste hungersnød (som selvfølgelig ikke kommer her i vores tid, men det ved reptil-hjerne ikke). Jeg ønsker dig alt muligt held og lykke, håber det snarest lykkes for jer. 

Tak. Jeg vil prøve nogle af de råd du kommer med. 

Anmeld Citér

15. august 2022

Tidra22

Puha hvor lyder det hårdt!

Jeg har hørt og læst lidt om, at man til tider kan stresse kroppen mere end højst nødvendigt, som flere i tråden også nævner. Altså ved at være for striks med motion, cardio, måltider. Så husk at bruge nogle dage på at gå lange ture: det er godt til forbrændingen, det er ikke ligeså stor en stress-faktor for kroppen og det kan være ren terapi! 

Måske du allerede gør det, men det er bare et råd jeg selv blev givet. Og så at gøre lidt for sig selv. Jeg har desuden brugt at gå i en infrarød saunapose som også forbrænder kcal  samtidig (ca 500/timen mener jeg) med den hjælper til at udskille affaldsstoffer og mælkesyre. En tur i posen og lidt massage efterfølgende, det har du fortjent!:-) 

Du er skide sej og du kan godt klare det, er sikker på der er en baby til jer lige straks

Anmeld Citér

17. august 2022

Aalborgtøsen

Profilbillede for Aalborgtøsen

Hvor er du god  du har allerede tabt 10! kilo og mangler kun et enkelt eller to for at være i mål. Du kan godt, specielt med den gulerod, der er foran dig. 

Min erfaring siger, at hvis man er gå et i stå, så prøv noget nyt. Jeg tabte mig mest, da jeg fulgte vægtvogternes program. Der var der ligesom nogle konkrete regler at følge. 

Men eftersom du 'kun' lige mangler det sidste, så prøv 8-16 kuren en uge eller to og se, om det ikke giver bonus. Der er nærmest kun en regel. Et spisevindue på selvvalgte 8 timer i træk om dagen og så faste i de øvrige 16. 

Held og lykke med både projekt vægttab og projekt baby. Du er der næsten. 

Anmeld Citér

17. september 2022

Anonym trådstarter

I dar var jeg til opstart på behandling. 

Er nået i mål med 96,7 kg i går. Så nu må jeg starte  

Skal begynde med gonal og stikke mig 1 gang dagligt 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.