Anonym skriver:
Jeg vil så påstå at det at du spiser så lidt er et problem i sig selv, og nok er grunden til at du ikke taber dig.
Prøv at tænke på at den menneskelige krop blev skabt for millioner af år siden. Den er skabt til at spise det der fandtes dengang, det var hvad de kunne finde og fange. Man gik måske i flere dage uden at få noget videre at spise, og de heldige dage fangede man et dyr og holdt så et ædegilde.
Kroppen er skabt til at holde på alt hvad den overhovedet kan med det ene formål at overleve. Så når du indtager mindre end du forbrænder ALTID, ja så modarbejder din krop dig og nedsætter dit stofskifte - og du skal så kæmpe ENDNU hårdere for at tabe dig. Så mit råd vil være at spise lav kalorie i 2-3 dage, og så en dag med fuld kost (altså det fulde antal kalorier du forbrænder), herefter 2-3 dage med kalorieunderskud igen. Man kan fx sige at man hver onsdag og lørdag spiser mere end de andre dage. På den måde snyder du kroppen til ikke at opdage hvad der foregår.
Et andet problem er insulin. Insulin er et hormon der udskilles i kroppen når du spiser især kulhydrater (sukker, mel/brød, pasta, ris, kartofler mm), og så længe du har insulin i blodstrømmen, så KAN din krop ikke forbrænde kropsfedt. Alt efter hvor meget kulhydrat man har spist, så har man typisk insulin i blodet i op mod 12 timer efter et måltid. Dvs at hvis du spiser som man har lært det (3 hovedmåltider + mellemmåltider), ja så går der MAX 12 timer mellem dagens seneste måltid og så næste morgen når du spiser morgenmad. Nogle mennesker får endda med tiden insulin resistens, så deres krop til sidst slet ikke kan finde ud af det, og man ikke taber sig næsten uanset hvad man gør.
Man kan gøre 2-3 ting her:
1) spise færre kulhydrater - her SKAL man så i stedet skrue op for det sunde fedt (olivenolie, avokado, laks osv) for at blive mæt. Fedt mætter i længere tid og påvirker ikke dit blodsukker, så du “crasher” ikke på samme måde som efter et kulhydrat-holdigt måltid
2) gøre brug af faste - dvs fx springe morgenmaden over og så kun spise i en periode på fx 6-8 timer (frokost, måske et enkelt lille mellemmåltid & så aftensmad, ikke snacke om aftenen foran tv`et)
3) kombinere de 2 ting.
Mange er desværre meget fedt forskrækkede og er desuden som børn blevet indoktrineret om at morgenmaden er dagens vigtigste måltid.
Men prøv nu igen at tænke på hvordan den menneskelige krop er skabt: det har ALDRIG været meningen at vi skal spise 24/7, og hvor meget mel, ris, pasta & sukker spiste vore forfædre? Svaret er absolut intet, for den slags har kun eksisteret i ganske kort tid. Mel (brød & grød) har fandtes i nogle tusind år, men det er jo først for måske 100 år siden det fandtes i den udgave vi bruger nu = helt hvid. Indtil da var det fyldt med ALT fra kornet, og nok også lige lidt småsten osv. (Og kun i forholdsvis små mængder)
Det er kun de sidste 60-70 år vi har haft adgang til det hele, og det er kun de sidste 30-40 år vi har haft penge nok til at man har kunnet få alting straks man ønskede det. Hvor længe er det at overvægt og livsstilssygdomme har været i problem? Det er sådan ca i 50-60 år. Så måske vores normale måde at spise på ikke lige er verdens bedste?
Så jeg tror du skal ændre din opfattelse af hvordan man bedst taber sig, at sulte sig selv duer ikke, du modarbejder dig selv, og din “reptil”-hjerne vil til enhver tid vinde den kamp - jeg mener den får dig til at falde i og spise usunde ting fordi den slet ikke ønsker at du taber dig - den vil jo have dig til at overleve den næste hungersnød (som selvfølgelig ikke kommer her i vores tid, men det ved reptil-hjerne ikke). Jeg ønsker dig alt muligt held og lykke, håber det snarest lykkes for jer.
Tak. Jeg vil prøve nogle af de råd du kommer med.