Brug for luft : overvægt

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

14. august 2022

Anonym

Vil det være en ide at få en diætist indover i stedet for som det er nu? 
Jeg har kæmpet med massiv overvægt, pcos og kunne ikke blive gravid i flere år. 
Fik en gastric bypass og tabte mig 56 kg i løbet af halvandet år og har aldrig talt en eneste kalorie. - heller ikke inden, hvor jeg tabte 10 kg inden min op. 
Sund kost, kig på mængden af hvad du spiser, sørg for groft og grønt til hvert måltid. 
Min kæreste og jeg smed præventionen og i første hug blev jeg gravid. 
Overvægt har for mig en del at sige i forhold til en graviditet. Jeg er slet ikke hæmmet, har det godt på trods af lidt træthed. 

Jeg syns det er direkte respektløst af din kæreste at køre alt snolder ind for næsen af dig. 
Det må være en fælles indsats at få dig glad og tilpas i din krop- det er unægteligt hårdt at bære både baby og ekstra kilo. 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

14. august 2022

drabo

Profilbillede for drabo

Giv dig selv er kram.

når jeg læser dit indlæg er du meget hård ved dig selv, du har tabt 10 kg det er superflot, desværre er ikke alle så heldige at have en krop som reagerer godt på sulte diæter og bare smider det ene kilo efter det andet, men istedet stædigt holder fast. Så forslaget om en diætist kunne være godt.

desuden skal din mand med ind i kampen, ja ligenu er det dig der skal tabe dig, men næste forhindring er måske en der kræver noget af ham og der vil nok gerne have din støtte. Jeres babyprojekt er et fælles projekt og det er jer som ikke kan få børn sammen, det er ikke din skyld og ikke dit projekt alene. Fertilitetsbehandling er benhårdt og opslidende og kommer til at kræve at i støtter hinanden ellers kan det meget vel knække jer og ja jeres første sten på vejen er din vægt, men det er altså jeres projekt. Og hans fertilitet bliver helt sikkert ikke dårligere af sund kost og motion.

held og Lykke med der hele

Anmeld Citér

14. august 2022

Anonym

Jeg kan så godt sætte mig ind i din situation! Jeg ville tabe mig og det lykkedes ikke, jeg vendte det hele ind ad og opbyggende nærmest et had til mig selv. Jeg fik i forbindelse med opstart i fertilitetsbehandling tager blodprøver og det viste sig at jeg havde meget lavt stofskifte. Jeg kom i behandling og tabte ca. 15 kg. Måske skulle du få tjekket dit stofskifte? 

Anmeld Citér

14. august 2022

Bettybom

Jeg har haft gavn af personlig træner - jeg kan specielt anbefale Julie-Lykke.dk (find hende på FB eller google og skriv gerne til hende. Jeg ved hun har 4 pladser tilbage og ellers har hun online forløb også.) 

her handler det IKKE kun om mad men om grunden til, hvor vi putter tingene i munden. Meget tankevækkende og så er hun skide sød! 

og så er 10 kilo på 6 måneder altså super flot! Og når man taber sig, så vil man nogle perioder have stilstand - det er super hårdt for kroppen. 

i øvrigt træner du også og muskler vejer mere end fedt!

Anmeld Citér

14. august 2022

Anonym

Jeg vil så påstå at det at du spiser så lidt er et problem i sig selv, og nok er grunden til at du ikke taber dig.

Prøv at tænke på at den menneskelige krop blev skabt for millioner af år siden. Den er skabt til at spise det der fandtes dengang, det var hvad de kunne finde og fange. Man gik måske i flere dage uden at få noget videre at spise, og de heldige dage fangede man et dyr og holdt så et ædegilde. 

Kroppen er skabt til at holde på alt hvad den overhovedet kan med det ene formål at overleve. Så når du indtager mindre end du forbrænder ALTID, ja så modarbejder din krop dig og nedsætter dit stofskifte - og du skal så kæmpe ENDNU hårdere for at tabe dig. Så mit råd vil være at spise lav kalorie i 2-3 dage, og så en dag med fuld kost (altså det fulde antal kalorier du forbrænder), herefter 2-3 dage med kalorieunderskud igen. Man kan fx sige at man hver onsdag og lørdag spiser mere end de andre dage. På den måde snyder du kroppen til ikke at opdage hvad der foregår.

Et andet problem er insulin. Insulin er et hormon der udskilles i kroppen når du spiser især kulhydrater (sukker, mel/brød, pasta, ris, kartofler mm), og så længe du har insulin i blodstrømmen, så KAN din krop ikke forbrænde kropsfedt. Alt efter hvor meget kulhydrat man har spist, så har man typisk insulin i blodet i op mod 12 timer efter et måltid. Dvs at hvis du spiser som man har lært det (3 hovedmåltider + mellemmåltider), ja så går der MAX 12 timer mellem dagens seneste måltid og så næste morgen når du spiser morgenmad. Nogle mennesker får endda med tiden insulin resistens, så deres krop til sidst slet ikke kan finde ud af det, og man ikke taber sig næsten uanset hvad man gør.

Man kan gøre 2-3 ting her:

1) spise færre kulhydrater - her SKAL man så i stedet skrue op for det sunde fedt (olivenolie, avokado, laks osv) for at blive mæt. Fedt mætter i længere tid og påvirker ikke dit blodsukker, så du “crasher” ikke på samme måde som efter et kulhydrat-holdigt måltid

2) gøre brug af faste - dvs fx springe morgenmaden over og så kun spise i en periode på fx 6-8 timer (frokost, måske et enkelt lille mellemmåltid & så aftensmad, ikke snacke om aftenen foran tv`et)

3) kombinere de 2 ting. 

Mange er desværre meget fedt forskrækkede og er desuden som børn blevet indoktrineret om at morgenmaden er dagens vigtigste måltid.  

Men prøv nu igen at tænke på hvordan den menneskelige krop er skabt: det har ALDRIG været meningen at vi skal spise 24/7, og hvor meget mel, ris, pasta & sukker spiste vore forfædre? Svaret er absolut intet, for den slags har kun eksisteret i ganske kort tid. Mel (brød & grød) har fandtes i nogle tusind år, men det er jo først for måske 100 år siden det fandtes i den udgave vi bruger nu = helt hvid. Indtil da var det fyldt med ALT fra kornet, og nok også lige lidt småsten osv. (Og kun i forholdsvis små mængder)

Det er kun de sidste 60-70 år vi har haft adgang til det hele, og det er kun de sidste 30-40 år vi har haft penge nok til at man har kunnet få alting straks man ønskede det. Hvor længe er det at overvægt og livsstilssygdomme har været i problem? Det er sådan ca i 50-60 år. Så måske vores normale måde at spise på ikke lige er verdens bedste?

Så jeg tror du skal ændre din opfattelse af hvordan man bedst taber sig, at sulte sig selv duer ikke, du  modarbejder dig selv, og din “reptil”-hjerne vil til enhver tid vinde den kamp - jeg mener den får dig til at falde i og spise usunde ting fordi den slet ikke ønsker at du taber dig - den vil jo have dig til at overleve den næste hungersnød (som selvfølgelig ikke kommer her i vores tid, men det ved reptil-hjerne ikke). Jeg ønsker dig alt muligt held og lykke, håber det snarest lykkes for jer. 

Anmeld Citér

14. august 2022

Anonym

Jeg synes også at du er mega hård ved dig selv, det er super flot at du har tabt 10 kilo

Hvis du er god til engelsk, så kan det være at du kan prøve marisa peer vægttab hypnose. Jeg kender en der har tabt 20 kilo med det program  jeg er først lige gået i gang med det, så jeg ved ikke endnu om det virker på mig, men det er meget spændende. Det er sådan nogen hypnoser man downloader og lytter til hver dag, jeg håber virkeligt at det hjælper, jeg kunne i hvert fald godt trænge til at tabe mig og Er efterhånden lidt desperat

Anmeld Citér

14. august 2022

B&J

Mit hjerte bløder for dig hvis jeg skulle bestemme havde du fået en baby med jeres kamp.

overvægtig eller ej det har ikke altid nåede med at føre om man kan blive gravid.

du skriver du styrketræner det vil sige du danner jo muskler og de vejer altså til. Og dit vægttab er mega flot ja nogle taber sig lidt som ingen ting andre gør ikke. Plus din krop tror du sulter den ind i mellem fordi det er så få kalorier men det skal nok komme det tager tid. Men masser af protiner  så skal du nok komme igang igen og lad dig ha lov til at synde lidt så er det ikke så hårdt og forbrudt 

håber virkelig du snart er nede på det du skal veje så i kan få hjælp 

Anmeld Citér

14. august 2022

Oddi

Profilbillede for Oddi

1000-1400kacl + løb og træning oveni - det lyder af meget få kalorier. Måske 200-300kcl ekstra ville hjælpe. Det sker nemlig nogle gange at kroppen holder på fedtet når man får for lidt kalorier, og så går ens forbrænding i stå. Ren overlevelse fra kroppens side. 

Derudover, jeg ved du ikke umiddelbart har pcos men meget du skriver skriger i den retning. 

Høj vægt 
Langsomt vægttab trods sunde vaner
Svært ved at styre sukker craving 

Jeg selv forsøgte også at tabe mig, men intet hjalp. Standard sunde vaner gjorde ingenting på vægten. Jeg fik konstateret pcos, begyndte på pcos venlig kost ( her er alm sunde ting som fx havregryn, rodfrugter og forskellige frugter nemlig ikke gode), og slam så tabte jeg altså kg. De røg 12 kg på 8 uger, og 2 uger efter stod jeg med en positiv test. 

Jeg siger ikke du har pcos men jeg siger, bliv lige undersøgt igen. Derudover så undersøg det med pcos venlig kost, fx kiss kost eller lchf. Det kaldes også “fertilitet kost” fordi hvis både manden og kvinden følger den, fremmer det alt det gode det reproduktive system skal bruge  

Anmeld Citér

14. august 2022

Anonym

Anonym skriver:

Det er ingen hemmelighed at mit største ønske er at opnå en graviditet og få et barn. Vi har prøvet i 2,5 år. 

Så det er her jeg har brug for lidt luft. 

Jeg er led og ked af den sindssyge hårde kamp for at tabe mig. Jeg har efterhånden flere dage med gråd og tårer. Når vægten går op i stedet for ned. Slut marts besluttede jeg at nu skulle det lykkes. 2,5 år ingen graviditet ikke engang en eneste positiv test. Utallige negative tests, skuffelser og tårer måned efter måned. Jeg har siden marts tabt 10 kg. Nu hedder min vægt 98 kg. Det er bare ikke nok eller godt nok. 

I maj blev vi henvist til fertilitetsbehandling. Det kunne de dog ikke hjælpe mig med før mit BMI er på under 35. Det mål når jeg når jeg rammer 97. Men igen igen er jeg gået i stå. Jeg rykker mig ikke. Spiser mellem 1000og 1400 kalorier om dagen og med det burde jeg smide 0,5-1kg om ugen. Der sker bare ingenting. Jeg føler bare at jeg skal opgive nogen gange. At jeg ikke skal have børn. Jeg nærmer mig de 33år. Jeg træner 3-4 gange om ugen i fitnesscenteret. 15-20min kardio, og vægt træning. 

Vi er testet, god sæd kvalitet, jeg har fin adgang til mine æggeleder. Alt ser normalt ud. Jeg tror simpelthen bare min vægt stopper alt. 

Jeg spiser mindre usundt, mere sundt, tager mine vitaminer ,folsyre osv. Er gået en størrelse ned. Men synes bare 10kg på knapt 6 måneder er for lidt. Har en kollega som smed 13kg på 9 uger. Og jeg kæmper med restriktioner, meget mindre mad, får kvalme når jeg spiser usundt også er der dage som i dag hvor jeg har lyst til at opgive alt og min vægt går simpelthen så langsomt ned. Også er der i dag, hvor jeg hader mig selv, fordi jeg fucking spiste 2 stykker kage og ike bare kan sige nej og har ramt 1900 kalorier. For jeg ved bare at det straffer mig og at jeg skal bruge den næste uge på at smide det ekstra vægt jeg fik i dag. 

Jeg er led og ked af at græde så tit, være så sur og kæmpe en kamp som virker umulig at vinde. At alt skal være en kæmpe kamp og at det føles så langt væk alt sammen. Min kæreste prøver at være støttende men det er bare ikke altid at det lykkes. Så køber han kiks, kage is OSV. Også får jeg også lyst til at spise det . Jeg er træt af at græde og hade mig selv. For det er jo i mig fejlen ligger siden jeg ikke kan blive gravid. Også hjælper det ikke at alle omkring mig får børn eller bliver gravide. 

Undskyld mit lange usammenhængende besked. Har bare brug for luft oh det kan jeg ikke få herhjemme. 

Nogen succes historier? 

Har du overvejet at tage til din egen læge og få ozempic eller saxenda til vægttab? Det er en sprøjte man tager ugentlig. Primært til folk med diabetes men bruges også effektivt til vægttab. Prøv hør din læge ad. Det giver hurtigt vægttab på forholdvis kort tid. 

Anmeld Citér

14. august 2022

Anonym

Anonym skriver:

Har du overvejet at tage til din egen læge og få ozempic eller saxenda til vægttab? Det er en sprøjte man tager ugentlig. Primært til folk med diabetes men bruges også effektivt til vægttab. Prøv hør din læge ad. Det giver hurtigt vægttab på forholdvis kort tid. 

Bar vær opmærksom på man skal være stoppet med medicinen i to mdr før det anbefales at blive gravid 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.