Nu har jeg siddet og funderet over om - og i så fald hvad - jeg skulle svare i denne "debat".
For på den ene side, så kan jeg virkelig godt forstå dig, at det er svært for dig at blive ved med at tænde på dine kone, når hun har lagt sig ud og ikke har lyst til at gøre noget ved det, men samtidig er det jo fair nok at hun ikke vil - både fordi hun (så vidt jeg forstår på dit skriv?) ikke selv føler at det er et problem og stadig selv føler sig attraktiv, samt at hun ikke har lyst til at træne eller synes at det er fedt at gøre.
Dog synes jeg at jeg har et behov for at nævne, at jeg synes det er lidt underligt hvor mange "du burde allerede gøre de ting" beskeder du har fået, når du skriver at du har overtaget nogle pligter for at give hende tid til at træne. For jeg kan ingen steder se at du skriver at din kone laver alt det huslige og alt med børnene og at du forbarmer dig over hende og "hjælper til" med disse sure pligter, for at hun kan få tid til at gøre dig glad. Jeg kan på sin vis godt forstå den sidste del, med at det er noget hun skal gøre, for at gøre dig glad - for jo, det er det jo - men at så mange ser det som selvfølge at du ikke hjælper til derhjemme udover de gange du mener hun skal træne, finder jeg faktisk en smule bekymrende. Det burde jo ses som en selvfølge at i udfører de hjemlige pligter i fællesskab og at du overtager yderlige af disse pligter.
Nå, men tilbage til emnet. Jeg er også blevet lidt fed, men det kom som følge af en depression hvor jeg knapt nok kunne stå ud af sengen og tog 30 kilo på i løbet af 4 måneder og samtidig gør medicinen det svært for mig at tabe mig med kostændring alene. Jeg er "heldigvis" en kurvet kvinde i forvejen, så min fed-hed er ikke så åbenlys som den kunne være, da store babser og brede hofter gør det nemt at "skjule" de ekstra kilo, så længe jeg har tøj på. Det betyder dog også, at det nærmest kun er min mand som ser hvor tyk jeg reelt er.
Det er 2 år siden at jeg blev sygemeldt, begyndte på medicin og kom ud af sengen, og jo, der er da også røget et par kilo eller 3 af igen, men jeg er stadig meget tykkere end jeg var, da jeg mødte min mand i starten af 20'erne. Jeg træner 2 gange om ugen, som en del af mit forløb for at komme tilbage på arbejdsmarkedet, fordi det er videnskabeligt bevist, at de endorfiner der udløses under træning er med til at forbedre depression - men hold da helt ferie hvor jeg (had er et stærkt ord) ikke kan lide at træne. Altså styrketræning er fint nok, men alt det træning der sådan rigtig gør noget, for at man kan smide nogle kilo er da bare dødens pølse. Det er kedeligt, langtrukket og bare slet ikke min kop te. Og uanset hvor meget min totalt overdrevent optimistiske personlige træner prøver at få mig til at tro at det er sjovt og at jeg godt kan lide det, så er jeg stadig bare virkelig ugidelig med det. Og så får man jo sådan lidt ondt af sig selv, fordi man skal noget man ikke kan lide, og så æder man lige en pose slik for at få det der sukker-kick og så han man jo faktisk allerede indtaget flere kalorier end man har forbrændt.
Så jeg tror at det jeg prøver at sige med min lange og forvirrende historie er, at det kun bliver værre af at "tvinge" hende til at træne. Specielt fordi hun ikke selv føler at hun har brug for at tabe sig.
Det er dobbeltmoralsk og hyklerisk at hun synes at du skal være fit, men ikke selv vil gøre det samme for dig - ja, men forskellen ligger for mig i at det virker til at du godt kan lide at træne og også selv foretrækker at være fit, hvorimod hun føler sig tilpas med de ekstra kilo.
Så mine endelige konklusion er vist bare at sådan er livet sgu bare. I er ikke enige. Det er hendes krop og du kan ikke træne den for hende. Ingen af jer er et monster, eller forkert på den. Ingen af jer har ret og den anden skal bare makke ret. Det er bare en øv situation. Du må enten prøve at lære at acceptere hendes ekstra kilo eller lade jer skille over det.
Og så vil jeg lige nævne at jeg er så utrolig heldig at fysisk tiltrækning betyder meget lidt for mig. Køn, seksualitet, udseende, vægt, højde og alt muligt andet kan være fuldkommen lige meget - jeg tænder på personlighed og handlinger. Jeg synes at det er super sexet når min mand leger te-selskab med vores datter eller laver mad fordi jeg har hovedpine. Jeg tænder på at han bruger et øjeblik på at hjælpe en ældre dame der har svært ved selv-scan i føtex. Og jeg finder ham nærmest uimodståelig, når han gør disse ting og stadig gør det klart for mig at han også synes at jeg er sexet og fræk - ikke på grund af min krop, men fordi han tænder på MIG og alt hvad jeg er.