Jeg er gravid for tredje gang og overvægtig. Det er meget træls, især fordi jeg denne gang har været tæt på at dumpe min glucosebelastning og afventer, om jeg dumper den næste. Derfor har jeg sat hardcore ind på at ændre vaner:
- jeg holder øje med mit aktivitetsniveau via et smartwatch. Jeg er virkelig overrasket over, hvor doven og inaktiv jeg er på fridage versus hverdage. Der hjælper det at holde øje med mængden af skridt, fordi jeg så lige pludselig selv kan se, at jeg liiiiige trænger til en gåtur.
- vi har droppet sukker. Alt slik, sodavand, chokolade, osv. er smidt ud. Børnene får sukker i små mængder.
- vi har droppet hvide kulhydrater og spiser kun fuldkorn, ingen ris, ingen kartofler, osv. Jeg spiser protein til hvert måltid, så spiser jeg for eksempel et æble, spiser jeg også en håndfuld valnødder. På den måde bliver jeg ikke så hurtigt sulten og går ikke sukkerkold.
Jeg har ikke holdt øje med vægten, men mit tøj passer bedre, selvom maven er vokset meget. Og jeg har meget mere energi! Det har gjort en meget stor forskel herhjemme både hos min mand og hos mig selv med kostændringerne, og det har gjort, at det er så meget nemmere at overholde. Når jeg har prøvet før i tiden, har jeg været så fokuseret på vægten, og der bliver jeg demotiveret, hvis det ikke går hurtigt nok. Ved i stedet at mærke efter i kroppen og fokusere på den bedre følelse, har jeg haft meget mere motivation til at holde ændringerne.
Jeg går ikke tilbage til sukker igen, den del er sikkert!
Anmeld
Citér