Graviditet og overvægtig

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

5. april 2022

Anonym

En nem måde - for mig - er 8/16 kur. Man faster 16 timer (for mig fra ca. kl. 20 til 12 næste dag) og spiser i de sidste 8. Gerne sundt og ikke kager og slik. 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

5. april 2022

Blablaa

Profilbillede for Blablaa

Er i samme båd. Dog "kun 36" bmi. 

Vi har simpelthen stoppet for slik derhjemme. (Det er nok vores største problem). Det er ikke forbudt, men vi kan ikke styre os. Derudover har jeg skruet ned for måltidsmængden. Jeg kan anbefale sense. Der er intet forbudt med spisekasser som man skal fylde op. Jeg vil gerne uddybe det og sende dig lidt forskelligt. Sense kombineret med lidt mere motion gør det for mig. Jeg har siden jeg startede smidt 8kg. Startede efter jul. 

Anmeld Citér

5. april 2022

Anonym

Det handler jo i helt bund og grund om, at man skal spise mindre end man forbrænder for at tabe sig. 
Så den der med at tælle kalorier, er nu altså ikke helt så gal. 

det kan hvertfald i starten, være en god guide til og et "wake up call" på hvor mange kalorier man indtager. eller hvor mange kalorier ens mad faktisk indeholder.

når der er styr på det, kan man lige så stille slippe den fra sig, fordi man har det indgroet. 

og derefter at det vedholdenhed... Når kiloerne er tabt, skal man jo ikke ty til de gamle vaner. men blive ved at holde det man har gjort. 

evt blot skrue en smule op i kalorierne, når man ikke længe skal gå efter tab, men at holde den. 

Ud med alt slikket, chips og andet usundt. 

er det ikke i hjemmet, så bliver man ikke lige så fristet.

undgå at handle på sulten mave, det vil igen friste en til det usunde hurtige alternativ. 

køb sunde alternativer til den søde tand, som bær og frugt. 

Der findes også mange lækre is, med lave kalorie indhold. både fra Easis, Underground is, Hjem is har også. 

eller generelt sodavands is er lavere på kalorier end fløde is.

En gå tur hver dag, kan være nok til at hjælpe på at sparke kiloene ned. 

3-4 km hver dag, og du har hurtigt forbrændt 3-400 kalorier. 

Anmeld Citér

5. april 2022

Anonym

I bund og grund, er der jo intet som er forbudt. 

Men der er nu en gang ting der har flere kalorier end andre. Mætter mindre, end andet. 

2 sølle cheeseburger fra Mc donalds - er over 500 kalorier. 

Er det det man craver ? Jamen så kan det lade sig gøre. 

men de 2 cheeseburger til frokost, skal så holde en helt til aftensmad.

med mindre der er plads til et lille mellemmåltid, som et stykke frugt eller grønt. 

Det hele er priotering, og at finde overskuddet til at holde det man er gået i gang med.

Anmeld Citér

5. april 2022

Unicorn1

Profilbillede for Unicorn1
Anonym skriver:

Det handler jo i helt bund og grund om, at man skal spise mindre end man forbrænder for at tabe sig. 
Så den der med at tælle kalorier, er nu altså ikke helt så gal. 

det kan hvertfald i starten, være en god guide til og et "wake up call" på hvor mange kalorier man indtager. eller hvor mange kalorier ens mad faktisk indeholder.

når der er styr på det, kan man lige så stille slippe den fra sig, fordi man har det indgroet. 

og derefter at det vedholdenhed... Når kiloerne er tabt, skal man jo ikke ty til de gamle vaner. men blive ved at holde det man har gjort. 

evt blot skrue en smule op i kalorierne, når man ikke længe skal gå efter tab, men at holde den. 

Ud med alt slikket, chips og andet usundt. 

er det ikke i hjemmet, så bliver man ikke lige så fristet.

undgå at handle på sulten mave, det vil igen friste en til det usunde hurtige alternativ. 

køb sunde alternativer til den søde tand, som bær og frugt. 

Der findes også mange lækre is, med lave kalorie indhold. både fra Easis, Underground is, Hjem is har også. 

eller generelt sodavands is er lavere på kalorier end fløde is.

En gå tur hver dag, kan være nok til at hjælpe på at sparke kiloene ned. 

3-4 km hver dag, og du har hurtigt forbrændt 3-400 kalorier. 

Har du nogensinde skulle tabe mange kilo?

Anmeld Citér

5. april 2022

Anonym

Unicorn1 skriver:

Har du nogensinde skulle tabe mange kilo?

Ja og det har jeg faktisk gjort. 

35 kg på 7 mdr. 

Anmeld Citér

5. april 2022

Anonym

Jeg har ikke læst alle kommentarer, men svarer lige alligevel

Jeg er i en alder af 33 år endeligt lykkedes med at tabe mig og holde vægten nede. Første gang inden jeg blev gravid, og anden gang efter jeg var færdig med at amme min datter.

Ting der ikke har virket:
- For meget motion, at forsøge at tabe mig gennem motion.
- At tælle kalorier.
- At skifte alle vaner og kost ud og leve for restriktivt og skære bestemte fødevaregrupper ud.

Det der har virket, var to forskellige ting (inden en graviditet og på egen hånd bagefter):
- Diætisk, som lagde en kostplan med afsæt i mine vaner - fx lavede hun plads til, at jeg var en snacker. Hun beholdte de gode vaner, jeg havde, og lukkede hullerne, som var årsag til, at jeg ikke kunne holde kurene ud.

- Sense - sense blev kåret på tv2 eller dr1 som "en kur der dur". Man testede simpelthen diverse slankekure og gik dem igennem med sundhedsfaglige øjne. Og Sense vandt. Sense blev for mig nøglen til en livsstilsændring! Ideen i Sense er, at du spiser rigtigt! Med alle fødevaregrupper og lærer at fordele dem bedre. De spiser dig godt mæt og kan få plads til synd i ny og næ ved at holde dig til et simpelt system, hvor du ikke tæller kalorier, men i stedet er opmærksom på, hvor store mængder du får af hver fødevaregruppe.

Og så vil jeg bare lige sige: Når dit BMI er på 45, så ville jeg dælme ikke løbe!!! Du er tung og bliver lynhurtigt skadet. Svøm, gå ture, cykel! Hvis du absolut gerne vil supplere lidt til vægttabet. Men kosten skal bane vejen - det kan motion ikke gøre. Jeg tabte mig begge gange helt uden at motionere mere.

Anmeld Citér

5. april 2022

Anonym

Anonym skriver:

Hej

Sagen er den at jeg lige nu er meget overvægtig(BMI ca 45) og jeg har forsøgt at tabe mig et utal af gange hvor jeg har tabt 10-15 kg, og så er det hele røget på igen +5-10 kg. Jeg er så ked af det og det går mig virkelig på at jeg ikke lykkes

Nu står jeg så samtidig i den situation at jeg er færdig uddannet til næste sommer(2023), hvorfor vi har snakket om at begynde projekt baby engang sidst på året. Jeg vil derfor rigtig gerne tabe mig, da jeg ved det både vil gøre det nemmere at blive gravid og være meget sundere fir os begge.

Jeg vil derfor høre om der er nogle som har gode råd til hvordan de kg forbliver væk? Eller evt nogle sol har prøvet lignende situation og hvad I gjorde?

Jeg har her til aften aftalt med min mand ar vi fra I morgen sørger for at få vores grøntsager og jeg begynder at tælle kalorier igen, i det omfang det er muligt, samt begynde at løbe igen.

Jeg ved ikke om der er nogle som kan hjælpe, men jeg håber også at det kan hjælpe bare at skrive om det!

Tak fordi I har læst med hertil!

Min mand besluttede sig for at tabe sig og bruge tiden under corona til at blive sundere. 
Han tabte 18 kg på lidt over et år.

Han indleder morgenmad og aftensmad med at spise en grape. Det mætter og virker godt mht. forbrænding. 

Han kiggede på tallerkenen og spiser nu halvt portion til frokost og aftensmad. 
salat+ grønsager hverdag.

Alt der er hvidt gemmes væk - hvidt pasta, ris, brød, cornflakes osv. udskiftes med fuldkorns. Kartofler er heller ikke så gode. Vi spiser grønsager og salater som tilbehør. Gør noget ud af salaterne så det faktisk næsten bliver kødet, der er tilbehøret. Der er sku ikke så meget saft over en salat med en tomat og nogle skiver agurk + iceberg. Prøv med rukola, hjertesalat, appelsin, dadler, nødder.

Vi sløjfede også slik, chips osv. Vi sad altid og hyggede med noget til Netflix og det sætter sig desværre. 

Lav smoothies på frosne bær, banan og spinat fx…. Dejlig start på dagen. 

Vi købte motionsur og der er ingen dage hvor vi ikke  lukker hver cirkel (bevægelse, motion og stå cirkel). .. så går man en ekstra runde om huset fx. Det kræver en hård indstilling. Min mand tabte sig ved at løbe 10-15 km, cykle 10 km eller gå 5 km i tre dages rul. Dvs. motion hver dag. Selv i regnvejr går han en runde på nogle km.

Tror ikke du skal se det som en kur men omstilling helt generelt. 

Anmeld Citér

5. april 2022

Anonym

Drop BMI den tager nemlig ikke højde for kropssammensætningen, men blot forholdet mellem din vægt og højde. Alså den   skiller ikke i mellem andelen af fedt og muskler   så den siger ikke noget om din krop er sund eller ej. der er mange faktorer der spiller ind så jeg vil anbefale dig en diætist så du kan få mål alle de andre ting   også   så du får alle de vigtige tæl med i din beregning

Anmeld Citér

5. april 2022

Anonym

Min mand besluttede sig for at tabe sig og bruge tiden under corona til at blive sundere. 
Han tabte 18 kg på lidt over et år.

Han indleder morgenmad og aftensmad med at spise en grape. Det mætter og virker godt mht. forbrænding. 

Han kiggede på tallerkenen og spiser nu halvt portion til frokost og aftensmad. 
salat+ grønsager hverdag.

Alt der er hvidt gemmes væk - hvidt pasta, ris, brød, cornflakes osv. udskiftes med fuldkorns. Kartofler er heller ikke så gode. Vi spiser grønsager og salater som tilbehør. Gør noget ud af salaterne så det faktisk næsten bliver kødet, der er tilbehøret. Der er sku ikke så meget saft over en salat med en tomat og nogle skiver agurk + iceberg. Prøv med rukola, hjertesalat, appelsin, dadler, nødder.

Vi sløjfede også slik, chips osv. Vi sad altid og hyggede med noget til Netflix og det sætter sig desværre. 

Lav smoothies på frosne bær, banan og spinat fx…. Dejlig start på dagen. 

Vi købte motionsur og der er ingen dage hvor vi ikke  lukker hver cirkel (bevægelse, motion og stå cirkel). .. så går man en ekstra runde om huset fx. Det kræver en hård indstilling. Min mand tabte sig ved at løbe 10-15 km, cykle 10 km eller gå 5 km i tre dages rul. Dvs. motion hver dag. Selv i regnvejr går han en runde på nogle km.

Tror ikke du skal se det som en kur men omstilling helt generelt. 

Skal siges vi startede med at løbe “kun” 3-5 km.

Nu kan jeg løbe 11 og min mand 22 km.

Man skal starte blidt op….. og i dit tilfælde er det nok mest relevant med gåtur eller ved at svømme, som en anden skriver.

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.