Frizzy skriver:
Din mand får 10 point på klaptorskskalaen i forhold til kommunikation. Men jeg ville samtidig også synes, at det var turn off hvis min mand ikke gik i bad eller barberede sig. Det er ok at have grimme dage hos os ved sygdom eller hvis man slapper af i et sommerhus eller er på telttur. Men jeg ville være ked af det, hvis det var standarden. Keg skifter heller ikke til joggingtøj når jeg kommer fra arbejde.
Jeg går i bad hver dag typisk og lægger makeup før jeg går ud af døren. Det handler om at jeg godt kan lide at se mig selv se pæn ud i spejlet og det giver selvtillid. Det kan være svært at ægge ens mand og give lyst til intimitet/ sex, hvis man har fedthår i knold, ingen makeup og hvis det er 7 dage siden man barberede sig forneden. Det er ikke der selvtilliden er der til at inviterer ril sex/ kram osv.
Din mand behøver ikke at være dig utro overhoved. Han siger på en meget kluntet måde, at du ikke gør specielt meget ud af dig selv. Måske i forhold til tidligere. Det er også lidt uhørt at han decideret truer dig med skilsmisse. Men hvis du tidligere har gået med makeup og gjort noget ud af dig selv, kan jeg godt forstå at han er ked af det. Du siger selv du ikke ser dig selv som attraktiv - hvorfor skulle han så..? Personligt synes jeg ikke der skal gå leverpostej i det - hvor begge parter slækker på, hvad de gør for at være attraktive. Og det gælder fysisk og også personlighedsmæssigt.. man skal heller ikke begynde at blive en mokke eller blive for streng i sin tone mod hinanden osv. hen over årene.
“Jeg kan slet ikke se meningen med at skulle diktere eller kommentere på andres udseende 
“. .... Nej - ikke hvis det er en kollega eller veninde. Men en man lever sammen med som partner og som man gerne skal tænde på? Her har man da selvfølgelig en holdning til om man synes den anden er attraktiv. Hvis min mand tog 50 kg på ville jeg da også finde ham fysisk mindre attraktiv. Det er i mine øjne at være ligeglad med den anden, hvis man ikke forsøger at være en smule attraktiv i et parforhold. Men man skal selvfølgelig kunne være i det og kunne slappe af. Min grænse går ved fedthår og joggingsæt der genbruges for tredje dag.
Er helt andet spm.: hvorfor har du ikke selv lyst til at føle dig attraktiv? Jeg får seriøst en dårligere dag uden makeup end med. Og min udstråling følger med.
Men det er jo så individuelt, hvad vi lægger vægt på både i forhold til os selv og vores partner. Og når TS nævner, at hun i weekender, hvor hun ingenting skal, godt kan se, hun ikke ser så attraktiv ud, betyder det jo ikke, at hun ikke føler sig attraktiv generelt.
Jeg har selv tidligere stadset mig ud med makeup, smykker, pænt tøj osv. hver eneste dag, også på hjemmedage. Det har min mand smilet lidt ad og fundet dybt overflødigt. Han kan godt lide den “ægte vare”, den upolerede og naturlige mig. Og der ligger for mig masser af selvtillid - og tillid til ham - bag min nuværende, mere afslappede indstilling til mit ydre. Alle og enhver ser mig jo i den “polerede” version, men den naturlige, usminkede er (stort set) kun for ham, og det finder jeg - vi - mere intimt og nært. Jeg vil næsten sige, at min brug af mascara m.m., før jeg forlader huset, i højere grad er udtryk for manglende selvtillid end mit usminkede “Det her er mig!”-udseende.
At hvile i sig selv giver også udstråling! Og TS skriver jo, at hun synes, det er dejligt at se sådan ud engang imellem. Den følelse af velvære stråler formentlig også ud af hende.
Problemet hér er selvfølgelig, at TS og manden opfatter det vidt forskelligt. Så må man vel finde kompromisser - omend det kan blive lidt kejtet, hvis hun vil føle, hun “klæder sig ud” for sin mand. Det må ikke blive et alt eller intet, hvor han fratager hende den “jeg har det dejligt sådan her”-følelse, og selvfølgelig skal han også have glæde af at se på hende og synes, hun er ekstra lækker nogle dage.
Men altså, der er ikke nogen absolutter. Jeg kan uden vanskeligheder og forbehold forføre min mand og føle mig begæret med halvfedtet hår og i havearbejdstøj - og intimbarbering kan der let gå syv uger, måske måneder, imellem, da ingen af os vægter det. Tilsvarende er jeg vild med hans skægstubbe og lugten af olie og sved, når han kommer fra arbejde. Og vi er altså på ingen måde mennesker med generel dårlig hygiejne. Bare mere afslappede, som vi nu engang er, når vi er os to sammen.