Jer med skolebørn

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

27. november 2021

aLOTofmother

Jeg synes det er vildt mærkeligt, at hun har kontaktet dig pr SMS. Det kunne jeg ikke drømme om. Min søns lærer har kontaktet mig over SMS et par gange. Den ene gang hvor min søn var hentet tidligt pga han havde slået sig voldsomt, og hun ville spørge, hvordan det gik. Det synes jeg var virkelig venligt og omsorgsfuldt. Men jeg ville aldrig kontakte hende pr SMS den anden vej, kun Aula. 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

27. november 2021

havudsigt

Profilbillede for havudsigt

Da vores startede skole, blev det opridset fra starten af - lærerne tjekker aula i arbejdstiden. Jeg tænker at det er fuldstændig rimeligt, og kan ikke komme i tanke om hvorfor jeg skulle have kontakt efter skoletid? 
Vi har vel alle ret til at lade op når vi har fri. 

Anmeld Citér

27. november 2021

Dutelidut

Profilbillede for Dutelidut

Jeg er lærer, og vi har fået at vide fra ledelsen, at vi ikke skal kommunikere med forældre pr sms eller andre medier end aula pga GDPR. Så det har jeg også henstillet til, og det har jeg ikke hørt noget for . Så jeg tror da ikke, det kan være kulturen på ret mange skoler, medmindre det ikke er rigtigt det med GDPR.

Anmeld Citér

27. november 2021

CKJ

Profilbillede for CKJ

Selvføglflig skal du ikke kontaktes på sms

Anmeld Citér

27. november 2021

SDD

Profilbillede for SDD
Mor til to piger, fra ‘14 og ‘20
Mor og meget mere skriver:

Jeg er klasselærer for en 8. klasse. Kommunikation med forældrene foregår primært på AULA, og i visse tilfælde ringer vi sammen. 
Forleden modtog jeg en SMS klokken 21.30 fra en mor vedr. hendes barn. Ikke noget, der ikke kunne have ventet til næste dag - og jeg tjekker AULA flere gange dagligt og svarer, når jeg kan. 
Jeg svarede moren på AULA næste dag og skrev til slut - efter aftale med min leder - at jeg ville bede hende om fremover at benytte AULA og ikke SMS, med mindre der var tale om noget helt uopsætteligt. Jeg skrev det i en venlig tone, tænkt fremadrettet. 

Det har hun taget mig meget ilde op - kort fortalt. 
Jeg mener ikke, jeg skal forsvare mig over for hende - og jeg vil ikke udpensle, hvordan det faktisk er en stressfaktor pludselig at “blive kaldt på arbejde” via mobilen. At beskrive dét ville netop virke bebrejdende og udskammende, synes jeg. 

Mine kolleger har det helt som jeg, og min ledelse er enig med mig - jeg kontakter fx heller ikke min leder med SMS om aftenen. Men pga. hendes voldsomme reaktion og tydelige uforståenhed, tænker jeg alligevel, om dette er “kulturen” og normen på andre skoler? 
Det har ikke væltet min verden, og uenigheder er indimellem en del af jobbet, men jeg er oprigtigt nysgerrig på, om det er uforståeligt gerne at ville have ro på om aftenen? 

Det er helt uacceptabel adfærd fra en forælder. Med dagplejemor kommunikerer vi over sms da vi har det nemmere ved det end aula, både hende og jeg. Men skriver altid kun i åbningstid, aldrig udenfor. Kunne ikke drømme om at udnytte hendes fritid. Sådan havde vi det også med storesøsters dp. Nu hvor den store er i skole bruger vi udelukkende aula, og ikke så ofte. 

Anmeld Citér

28. november 2021

Mor og meget mere

Profilbillede for Mor og meget mere

Tak til alle for jeres tilbagemeldinger. Det er betryggende at vide, at jeg ikke bare er helt bagud og privilegeret, når jeg ikke før har mødt sådan en reaktion på en henstilling. 

Anmeld Citér

28. november 2021

HapsHapsHaps

Jeg har oplevet at få sms'er fra for forældre i løbet af en skoledag, og endda om ret følsomme ting som fx evt skoleskift for pågældendes barn, og om utilfredshed med skolelederen, hvor det lå i kortene at jeg skulle "vælge side" i deres konflikt. Jeg var virkelig paf, og gik med det samme til min leder, som hjalp med at få kommunikeret ud at kommunikation med læreren primært skulle foregå på aula eller evt pr tlf med forudgående aftale og helst i løbet af den almindelige arbejdsdag. Jeg er relativt uerfaren som lærer, og kunne mærke at der ikke skulle meget til før jeg kunne blive "suget ind" i at kommunikere med forældre på sms på underlige tidspunkter - hvilket er helt gak!  

Anmeld Citér

28. november 2021

kamikaze

Kan det være at hun har svært ved Aula? Folk er jo meget forskellige i deres IT-kyndighed. Men helt enig i at det er ok at ikke ville kontaktes på sms.

Anmeld Citér

28. november 2021

Matsør

Profilbillede for Matsør
Jeg overlevede fordi ilden i mig brændte stærkere end ilden omkring mig

Jeg er lærer og kommunikerer med forældre både via Aula og mobil (opkald og SMS). Men vi har arbejdstelefon, så den er stort set altid efterladt på skolen, når jeg går hjem. 
Jeg kan godt finde på at gå på Aula, når jeg er hjemme - eller have mobilen med hjem, hvis jeg venter et opkald (vi har 35/5 tilstedeværelse og derfor mulighed for at lægge timer andre steder end på skolen), men ikke i forvejen aftalte beskeder og opkald besvares kun, hvis jeg vælger, at jeg lige der gør brug af min egentid (de 5 timer). Hvis jeg ikke er på arbejde og telefonen er røget med hjem, besvarer jeg ikke hverken opkald, sms eller besked på Aula.

En sms på min arbejdsmobil 21.30 om aftenen kan ikke frustrerer mig - med mindre forældrene har en forventning om at jeg svarer med det samme. Det har “mine” forældre dog ikke. 

Jeg har i meget sjældne tilfælde udleveret mit privatnummer, hvis der har været en elev/familie i akut eller voldsom krise, men selv der synes jeg, at de har brugt det med omtanke og uden en forventning om at jeg står til rådighed konstant.

Anmeld Citér

28. november 2021

Soonmom

Hvor har hun dit nr fra?

Hvis det ikke er noget som er givet ud fra skolen af, ville jeg faktisk slet ikke svare og ignorere den.

Hvis der både er givet nr og i bruger aula, ville jeg (som forældre) nok også blande det sammen, men jeg ville ikke forvente at du svarerede med det samme, bare fordi det var en sms. For mig ville det nok bare være hip som hap hvis kommunikation forgår på begge platforme. 

Men som udgangspunkt ville jeg kommunikerer gennem aula, men jeg har heller ikke nogen mobil nr på nogen

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.