Jer med skolebørn

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.503 visninger
24 svar
22 synes godt om
27. november 2021

Mor og meget mere

Profilbillede for Mor og meget mere

Jeg er klasselærer for en 8. klasse. Kommunikation med forældrene foregår primært på AULA, og i visse tilfælde ringer vi sammen. 
Forleden modtog jeg en SMS klokken 21.30 fra en mor vedr. hendes barn. Ikke noget, der ikke kunne have ventet til næste dag - og jeg tjekker AULA flere gange dagligt og svarer, når jeg kan. 
Jeg svarede moren på AULA næste dag og skrev til slut - efter aftale med min leder - at jeg ville bede hende om fremover at benytte AULA og ikke SMS, med mindre der var tale om noget helt uopsætteligt. Jeg skrev det i en venlig tone, tænkt fremadrettet. 

Det har hun taget mig meget ilde op - kort fortalt. 
Jeg mener ikke, jeg skal forsvare mig over for hende - og jeg vil ikke udpensle, hvordan det faktisk er en stressfaktor pludselig at “blive kaldt på arbejde” via mobilen. At beskrive dét ville netop virke bebrejdende og udskammende, synes jeg. 

Mine kolleger har det helt som jeg, og min ledelse er enig med mig - jeg kontakter fx heller ikke min leder med SMS om aftenen. Men pga. hendes voldsomme reaktion og tydelige uforståenhed, tænker jeg alligevel, om dette er “kulturen” og normen på andre skoler? 
Det har ikke væltet min verden, og uenigheder er indimellem en del af jobbet, men jeg er oprigtigt nysgerrig på, om det er uforståeligt gerne at ville have ro på om aftenen? 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

27. november 2021

IenFart

Profilbillede for IenFart

Det er en fuldstændig rimelig henstilling fra din side. Selvfølgelig skal hun ikke sende sms'er til lærere - især ikke uden for arbejdstid.

Jeg er ikke lærer men jeg har adskilt arbejds- og privatmobil netop fordi jeg gerne vil holde tingene adskilt og kunne slukke for arbejdet når jeg har lyst. 

Anmeld Citér

27. november 2021

PT

Profilbillede for PT
Når forandringens vinde blæser, bygger nogle læhegn, mens andre rejser vindmøller

Jeg har børn i 3. og 6. klasse, og jeg ville kun kontakte læreren på telefon, hvis det var noget, der absolut ikke kunne vente (jeg kan ikke lige forestille mig en eneste ting, der kunne få mig til at kontakte læreren kl 21.30 om aftenen). 

De få gange jeg har haft brug for at tale med en lærer i dagstimerne, har jeg ringet til kontoret og bedt dem om at få læreren til at kontakte mig, da jeg ikke ved, hvor ofte de tjekker aula. 

Anmeld Citér

27. november 2021

Sprit25

Niks nej. Kæmpe no go medmindre, der var tale om dødsfald i nær familie eller sygdom. 

Anmeld Citér

27. november 2021

EKAB

Profilbillede for EKAB

Du har gjort det rigtige.

Anmeld Citér

27. november 2021

Frizzy

Jeg er klasselærer for en 8. klasse. Kommunikation med forældrene foregår primært på AULA, og i visse tilfælde ringer vi sammen. 
Forleden modtog jeg en SMS klokken 21.30 fra en mor vedr. hendes barn. Ikke noget, der ikke kunne have ventet til næste dag - og jeg tjekker AULA flere gange dagligt og svarer, når jeg kan. 
Jeg svarede moren på AULA næste dag og skrev til slut - efter aftale med min leder - at jeg ville bede hende om fremover at benytte AULA og ikke SMS, med mindre der var tale om noget helt uopsætteligt. Jeg skrev det i en venlig tone, tænkt fremadrettet. 

Jeg mener ikke, jeg skal forsvare mig over for hende - og jeg vil ikke udpensle, hvordan det faktisk er en stressfaktor pludselig at “blive kaldt på arbejde” via mobilen. At beskrive dét ville netop virke bebrejdende og udskammende, synes jeg. 

Mine kolleger har det helt som jeg, og min ledelse er enig med mig - jeg kontakter fx heller ikke min leder med SMS om aftenen. Men pga. hendes voldsomme reaktion og tydelige uforståenhed, tænker jeg alligevel, om dette er “kulturen” og normen på andre skoler? 
Det har ikke væltet min verden, og uenigheder er indimellem en del af jobbet, men jeg er oprigtigt nysgerrig på, om det er uforståeligt gerne at ville have ro på om aftenen? 

Du kan jo spørge hvordan hun ville have det hvis hendes kollega eller chef skrev kl 22.00 en aften pr sms..??

Mærkelig adfærd

Anmeld Citér

27. november 2021

lineog4

Mor og meget mere skriver:

Mine børn går i 5. Og 8. Klasse, og jeg har ikke nogle læreres telefonnumre. Jeg kan kontakte via aula, og hvis det er akut så læreren skal vide det inden start på dagen, må jeg vel ringe til kontoret på skolen (har aldrig prøvet det, så aner ikke om der er nogle til at tage telefonen før 8). 

Anmeld Citér

27. november 2021

AnoMor

Mor og meget mere skriver:

Jeg har godt nok kun barn i børnehaveklasse. Men kunne da aldrig drømme om at kontakte hans lærer på sms. Så jeg synes da bestemt ikke du har gjort noget forkert ved at pænt frabede dig sms’er i din fritid med mindre det er højst nødvendigt. 

Anmeld Citér

27. november 2021

fehår

Jeg er lærer i udskolingen og havde reageret nøjagtigt som dig. Vi har altså også ret til fri! 

Tilføjer lige: på min skole er det helt normalt, at forældre, elever og kollegaer skriver over AULA på alle mulige tider af døgnet - og helt normalt, at man selvfølgelig først svarer tilbage næste arbejdsdag.

Anmeld Citér

27. november 2021

Tip!

Min søn går på special skole.. Jeg vil aldrig sende en sms 21.30, men bare sende en besked på aula. 
I forhold til mit job kan jeg få sms’er døgnet rundt og der bliver ikke skelet til om jeg “har fri eller ej”. Brænder det på, jamen så får alle en sms om nogen kan hjælpe med en vagt. 
Så derfor vil en sms’er ikke bringe mit sind i kog, men bare lade være med at svare hvis det ikke passer mig. 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.