Jeg er klasselærer for en 8. klasse. Kommunikation med forældrene foregår primært på AULA, og i visse tilfælde ringer vi sammen.
Forleden modtog jeg en SMS klokken 21.30 fra en mor vedr. hendes barn. Ikke noget, der ikke kunne have ventet til næste dag - og jeg tjekker AULA flere gange dagligt og svarer, når jeg kan.
Jeg svarede moren på AULA næste dag og skrev til slut - efter aftale med min leder - at jeg ville bede hende om fremover at benytte AULA og ikke SMS, med mindre der var tale om noget helt uopsætteligt. Jeg skrev det i en venlig tone, tænkt fremadrettet.
Det har hun taget mig meget ilde op - kort fortalt.
Jeg mener ikke, jeg skal forsvare mig over for hende - og jeg vil ikke udpensle, hvordan det faktisk er en stressfaktor pludselig at “blive kaldt på arbejde” via mobilen. At beskrive dét ville netop virke bebrejdende og udskammende, synes jeg.
Mine kolleger har det helt som jeg, og min ledelse er enig med mig - jeg kontakter fx heller ikke min leder med SMS om aftenen. Men pga. hendes voldsomme reaktion og tydelige uforståenhed, tænker jeg alligevel, om dette er “kulturen” og normen på andre skoler?
Det har ikke væltet min verden, og uenigheder er indimellem en del af jobbet, men jeg er oprigtigt nysgerrig på, om det er uforståeligt gerne at ville have ro på om aftenen?
Anmeld
Citér