Overvægt og ønske om graviditet

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

6. oktober 2021

Anonym

Anonym skriver:

Overvægt er ikke nødvendigvis det samme som usund. Det er super problematisk at man bare undersøger folks bmi og så konkluderer at det nok er selve overvægten der er problemet og årsag til komplikationer. I øvrigt er der frit lægevalg, så du kan skifte læge hvis du ikke føler at din læge tager dine bekymringer og problemer alvorligt. 

Helt enig! Desværre sker der meget fejlbehandling og manglende behandling i sundhedsvæsenet pga overvægt. Det er ret problematisk. Og er også helt enig i at tyk ikke automatisk er det samme som usund, ligesom tynd ikke behøver betyde man er sund. 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

6. oktober 2021

Anonym

Altea skriver:

Men det handler jo også om spild af ressourcer - mange overvægtige tangerer til PCO, med lange, uregelmæssige cyklusser der gør det svært at blive gravid. Man ved at når man opnår normalvægt, vil cyklus hos langt de fleste stabilisere sig, og problemet forsvinder. Derfor er det da klart første prioritet, frem for at sætte kvinder i hormon behandling der måske slet ikke har brug for det?

Det er samme vilkår som fx gastric bypass - tab dig x antal %, vis du vil dét, og minimer komplikationer inden behandling iværksættes. 
Vil man ikke dette, er der jo frit valg til selv at betale de par tusinder en udredning koster i det private. Det er der jo mange normalvægtige der også bare gør

Har ikke hørt om at mange overvægtige skulle have (eller tangere til) pcos Har du evt link? 

Anmeld Citér

6. oktober 2021

Altea

Bare google overvægt pco… Over halvdelen af de kvinder der lider af pco er overvægtige, derfor var det tidligere faktisk den vigtigste markør, ved manglende/uregelmæssig æl.

omvendt- så kan overvægt også være konsekvens af pco..
Jeg har ikke direkte link, blot erfaring og forklaring gennem min egen behandling og liv med pco

Jeg gik selv i mange år og fik afvist pco “da jeg jo var normalvægtig”, så det blev først påvist da vi kom i behandling af andre årsager. 

Anmeld Citér

6. oktober 2021

Anonym

Altea skriver:

Bare google overvægt pco… Over halvdelen af de kvinder der lider af pco er overvægtige, derfor var det tidligere faktisk den vigtigste markør, ved manglende/uregelmæssig æl.

Jeg har ikke direkte link, blot erfaring og forklaring gennem min egen behandling og liv med pco

Jeg gik selv i mange år og fik afvist pco “da jeg jo var normalvægtig”, så det blev først påvist da vi kom i behandling af andre årsager. 

Ja kan se at 65% af dem med pcos er overvægtige. Men der er 25% af kvinder i Danmark der har pcos. Nu ved jeg ikke hvor mange procent af kvinder i DK der er overvægtige, men synes ikke man kan sige at de fleste overvægtige har pcos på baggrund af de tal. Det er lidt ligesom at sige at alle rygere får KOL fordi man kan se at 90% af alle med KOL er rygere. Det er jo også forkert

Anmeld Citér

6. oktober 2021

Anonym

Det er jo også trist at høre at der også sker fejl ift behandling den modsatte vej. Altså at man ikke bliver undersøgt for sygdomme som ofte er relateret til overvægt fordi man så ikke er overvægtig. 

Anmeld Citér

6. oktober 2021

Astoria

Profilbillede for Astoria
Anonym skriver:

Nej. Min læge undersøger mig generelt ikke for så meget. Pco blev jeg tjekket for,da jeg i et halvårstid blødte ret meget i min menstruation. Blødte op til 20dsge. Og da jeg ikke havde pco fik jeg nogle piller til at stoppe blødningen også skete der ikke mere

Okay, det er bare fordi at uregelmæssig menstruation også kan skyldes stofskiftet, hvilket også kan have en indvirkning på dit generelle velbefindende, så hvis du har nogle af de andre symptomer for det, synes jeg godt man uanset hvad kan sige at man gerne vil undersøges for det. 

Anmeld Citér

9. oktober 2021

Mortilpiger

Profilbillede for Mortilpiger
Anonym skriver:

Overvægt er ikke nødvendigvis det samme som usund. Det er super problematisk at man bare undersøger folks bmi og så konkluderer at det nok er selve overvægten der er problemet og årsag til komplikationer. I øvrigt er der frit lægevalg, så du kan skifte læge hvis du ikke føler at din læge tager dine bekymringer og problemer alvorligt. 

Men med et BMI på 38, som TS har, så er man voldsomt overvægtig. Og det har altså nogen konsekvenser for ens helbred for ikke at tale om risiko for komplikationer ifm graviditet og fødsel. 

Anmeld Citér

10. oktober 2021

B&J

Mortilpiger skriver:

Men med et BMI på 38, som TS har, så er man voldsomt overvægtig. Og det har altså nogen konsekvenser for ens helbred for ikke at tale om risiko for komplikationer ifm graviditet og fødsel. 

Ja men der er også mange overvægtige hvor de har en fantastisk graviditet og fødsel 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.