Overvægt og ønske om graviditet

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

5. oktober 2021

Anonym

Frizzy skriver:

​“Mange overvægtige kvinder har svært ved at blive gravide, fordi hormonsystemet forstyrres af fedtvævet.​

Fedtvæv omdanner en række hormoner, som har betydning for den kvindelige menstruations-cyklus. Ved svær overvægt er det derfor ikke ualmindeligt, at kvinden helt ophører med at​ have ægløsning og menstruation, eller at disse bliver uregelmæssige. Jo større overvægt, jo større er problemet.

Overvægtige kvinder har ligeledes større risiko for tidlige aborter, ligesom risikoen for komplikationer i forbindelse med graviditet og fødsel er øget.

Normal vægt og overvægt/undervægt bedømmes ud fra et såkaldt "Body Mass Index" (BMI):
  • Normalvægtige - 19-24
  • Let overvægt - 25-29
  • Svær overvægt - 30-34
  • Ekstrem overvægt - 35 og derover
Beregn dit BMI på sundhed.dk (åbner i nyt vindue)

Chancen for at blive gravid ved reagensglasbefrugtning synes også at være lavere hos overvægtige. Er du overvægtig, kan du derfor øge din graviditetschance og reducere din abortrisiko, hvis du taber dig, inden du starter i fertilitetsbehandling.

Da overvægt har en stor indvirkning på graviditetschancen, har vi på Nordsjællands Hospital valgt at kræve, at: 
  • kvinder med et BMI over 35 ikke kan blive behandlet.”

Men én ting er jo at man ikke vil behandle "overvægtige", noget andet er at hendes egen læge ikke engang vil undersøge om det er overvægten der er skyld i manglende graviditet. Det er det der undrer mig   men det er måske fordi hun tænker at hvis der alligevel ikke kan gives fertilitetsbehandling, så er det spildt? Synes bare det er underligt

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

5. oktober 2021

Altea

Men det handler jo også om spild af ressourcer - mange overvægtige tangerer til PCO, med lange, uregelmæssige cyklusser der gør det svært at blive gravid. Man ved at når man opnår normalvægt, vil cyklus hos langt de fleste stabilisere sig, og problemet forsvinder. Derfor er det da klart første prioritet, frem for at sætte kvinder i hormon behandling der måske slet ikke har brug for det?

Det er samme vilkår som fx gastric bypass - tab dig x antal %, vis du vil dét, og minimer komplikationer inden behandling iværksættes. 
Vil man ikke dette, er der jo frit valg til selv at betale de par tusinder en udredning koster i det private. Det er der jo mange normalvægtige der også bare gør

Anmeld Citér

6. oktober 2021

Anonym trådstarter

Er udredt for pco. Det har jeg ikke.

Anmeld Citér

6. oktober 2021

Astoria

Profilbillede for Astoria

Hvad med for lavt stofskifte? (hypothyreose) Er du blevet tjekket for det? Det er forholdsvis nemt at undersøge. 

Anmeld Citér

6. oktober 2021

Anonym trådstarter

Astoria skriver:

Hvad med for lavt stofskifte? (hypothyreose) Er du blevet tjekket for det? Det er forholdsvis nemt at undersøge. 

Nej. Min læge undersøger mig generelt ikke for så meget. Pco blev jeg tjekket for,da jeg i et halvårstid blødte ret meget i min menstruation. Blødte op til 20dsge. Og da jeg ikke havde pco fik jeg nogle piller til at stoppe blødningen også skete der ikke mere

Anmeld Citér

6. oktober 2021

Altea

Det var også bare et svar til de mange indlæg omkring komplikationer - og for at sige det ikke er grunden alene, for kriterier for behandling.

Der er mange faktorer i spil omkring pco, og det kan en læge ikke bare tage en blodprøve, og så konstatere at det har man ikke. Man skal bare have 2-3 af de symptomer PCO indebærer - og det har 20% af kvinder faktisk. Og oftest opdages det først ved ovariescanning sammenholdt med ægreserve (amh)

En praktiserende læge blodprøver måske bare for insulinresistens, hvilket overhovedet ikke behøver være til stede. Mange normalvægtige har jo PCO

Men mange med pco bliver jo fint gravide naturligt, når man får cykluslængde stabil og finder sin æl. Men har man cyklus på 60-80 dage nedsætter det jo chancerne enormt om året, hvis der i gennemsnit skal løsnes 6-12 æg før man opnår graviditet.

Hvis vægt ikke er et problem for dig og du har det godt - så ville jeg da gå direkte i det private, i stedet for at kæmpe med noget du slet ikke har lyst til.

Anmeld Citér

6. oktober 2021

Anonym

Overvægt er ikke nødvendigvis det samme som usund. Det er super problematisk at man bare undersøger folks bmi og så konkluderer at det nok er selve overvægten der er problemet og årsag til komplikationer. I øvrigt er der frit lægevalg, så du kan skifte læge hvis du ikke føler at din læge tager dine bekymringer og problemer alvorligt. 

Anmeld Citér

6. oktober 2021

Esj

Profilbillede for Esj
Anonym skriver:

Overvægt er ikke nødvendigvis det samme som usund. Det er super problematisk at man bare undersøger folks bmi og så konkluderer at det nok er selve overvægten der er problemet og årsag til komplikationer. I øvrigt er der frit lægevalg, så du kan skifte læge hvis du ikke føler at din læge tager dine bekymringer og problemer alvorligt. 

Ej stop nu... Med mindre overvægten skyldes fx medicin eller lign.  Så jo så er overvægt er visuelt tegn på en usund livsstil...

Anmeld Citér

6. oktober 2021

Jixy

Profilbillede for Jixy

TS har du mulighed for at skifte læge, så du kan få en henvisning til fertilitetsbehandling og dermed udredning af hvad der er galt?

Så kan du evt. bruge ventetiden på at tabe dig

Træls læge, og det er da et sært argument at hun først blev mor som 32 årige

Anmeld Citér

6. oktober 2021

Anonym

Esj skriver:

Ej stop nu... Med mindre overvægten skyldes fx medicin eller lign.  Så jo så er overvægt er visuelt tegn på en usund livsstil...

Nej. Det er ikke rigtigt. Men det kan være et tegn på usund livsstil - men det er det altså ikke nødvendigvis. 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.