Overvægt og ønske om graviditet

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.535 visninger
27 svar
14 synes godt om

Du kan svare anonymt i tråden
5. oktober 2021

Anonym trådstarter

Min kæreste og jeg smed for 3 år siden kondomet og gik i gang med PB.

Desværre er min cyklus ustabil, jeg har en yoyo vægt. Op og ned . Og er som sagt overvægtig. Og jeg er 31 år.. min drøm har altid været at få børn inden jeg fyldte 30 og stoppe omkring de 35.. vejer 107. 168 høj. 

Min læge vil ikke hjælpe, fordi jeg er overvægtig og siger bare "jeg blev først mor som 32årig"."du har massere af tid", "måske du skulle tabe dig først" Men efter 3 år. Er jeg nået dertil, hvor jeg ofte går grædende i seng. Frustrationen over at der ikke sker noget, alle de negative tests. At jeg ingen hjælp kan få. Desuden har jeg læst at man ikke kan få offentlig hjælp når man ikke har et normalt bmi?. Vi er nået dertil hvor vi overvejer privatklinik. Men er bare i tvivl om hvordan og hvorledes de vil hjælpe mig når man er overvægtig.

Jeg bruger resten af året på at smide nogle kilo. Også begynder vi fra januar. Måske. Har pt. Tabt mig 10kg. Og kæmper forsat. Mit første mål er at komme u der de 100 og forhåbentlig endnu længere ned.

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

5. oktober 2021

Aalborgtøsen

Profilbillede for Aalborgtøsen

Kære dig,

Det lyder som en hård kamp og 3 år er lang tid at gå og håbe og drømme. 

Jeg kan slet ikke forstå at din læge ikke vil henvise dig til en offentlig klinik. Underlige begrundelser, hun kommer med. Normalt kan man blive henvist til det offentlige efter et år. Men ja, det offentlige har en politik om, at man ikke må være overvægtig. Er du ikke over grænsen der mht. BMI, så vil jeg da bede lægen om det igen og stå fast. 

Jeg kan så trøste dig med, at de ikke ser på vægten på samme måde i det private. Og der er ikke de samme ventelister. Så hvis I har mod og økonomi til det, så ville jeg ikke tøve med at kontakte en privatklinik. En samtale der er i hvert fald et sted at starte. 

Anmeld Citér

5. oktober 2021

Anonym

Synes ikke det er orden du ikke kan blive henvist. Jo der er en risiko for lavere fertilitet hvis man er "overvægtig" , men det kan jo også sagtens skyldes andre ting. Det er da ikke sikkert at det er pga "overvægt" at det er svært. Fx er var jeg selv "overvægtig" da jeg blev gravid, vejede nok 100 kg og er 165 cm. Jeg blev gravid i første forsøg. Så tænker du og din kæreste i det mindste skal undersøges for at finde ud af mere. Idiot læge!

Har du mulighed for at konsultere en anden læge eller skifte? 

Anmeld Citér

5. oktober 2021

Frizzy

Anonym skriver:

Synes ikke det er orden du ikke kan blive henvist. Jo der er en risiko for lavere fertilitet hvis man er "overvægtig" , men det kan jo også sagtens skyldes andre ting. Det er da ikke sikkert at det er pga "overvægt" at det er svært. Fx er var jeg selv "overvægtig" da jeg blev gravid, vejede nok 100 kg og er 165 cm. Jeg blev gravid i første forsøg. Så tænker du og din kæreste i det mindste skal undersøges for at finde ud af mere. Idiot læge!

Har du mulighed for at konsultere en anden læge eller skifte? 

Nu er grunden ikke kun at fertiliteten evt er mindre - det er også alle de andre komplikationer,der kan være ved at være svært overvægtig og gravid. 

Anmeld Citér

5. oktober 2021

B&J

Jeg syntes ikke det er okay for om man har nåede på sidebene eller ej så vil man jo gerne have hjælp så man kan finde ud af hvorfor der ikke kommer en spir til os.

jeg kan kun sige første graviditet 150kg og er 158 høj så bmi langt over blev gravid efter 3mdr var 22år

Nu er jeg 34 og denne gang to det 5 mdr og vejer nu 100kg og er gravid i uge 16 i morgen 

Anmeld Citér

5. oktober 2021

Anonym

Anonym skriver:

Min kæreste og jeg smed for 3 år siden kondomet og gik i gang med PB.

Desværre er min cyklus ustabil, jeg har en yoyo vægt. Op og ned . Og er som sagt overvægtig. Og jeg er 31 år.. min drøm har altid været at få børn inden jeg fyldte 30 og stoppe omkring de 35.. vejer 107. 168 høj. 

Min læge vil ikke hjælpe, fordi jeg er overvægtig og siger bare "jeg blev først mor som 32årig"."du har massere af tid", "måske du skulle tabe dig først" Men efter 3 år. Er jeg nået dertil, hvor jeg ofte går grædende i seng. Frustrationen over at der ikke sker noget, alle de negative tests. At jeg ingen hjælp kan få. Desuden har jeg læst at man ikke kan få offentlig hjælp når man ikke har et normalt bmi?. Vi er nået dertil hvor vi overvejer privatklinik. Men er bare i tvivl om hvordan og hvorledes de vil hjælpe mig når man er overvægtig.

Jeg bruger resten af året på at smide nogle kilo. Også begynder vi fra januar. Måske. Har pt. Tabt mig 10kg. Og kæmper forsat. Mit første mål er at komme u der de 100 og forhåbentlig endnu længere ned.

Jeg orkede ikke at skulle igennem tromlen med det offentlige pga. overvægt. Jeg havde 2 børn fra tidligere, som jeg nemt var blevet gravid med. 

Efter vi havde forsøgt i 2 år, valgte vi at kontakte en privat klinik, kom i gang med det samme. Her viste det sig at det var min mands sædkvalitet der var helt i bund. Jeg fejlede intet. Og gravid i 1. forsøg, er ICSI - forsøg. 

Lægen sagde at der selvfølgelig kunne være Nike risici ved overvægt og graviditet, men han regnede det ikke som værre end mange andre ting. 

Anmeld Citér

5. oktober 2021

Anonym

Nu er grunden ikke kun at fertiliteten evt er mindre - det er også alle de andre komplikationer,der kan være ved at være svært overvægtig og gravid. 

Så man kan ikke blive henvist til undersøgekse ift hvorfor man ikke bliver gravid pga eventuelle risici under graviditeten? Det lyder mærkeligt. 

Vil så også lige tilføje at de undersøgelser der er lavet (i hvert fald dem jeg har kunne finde), ikke viser nævneværdig risiko ved at være overvægtig under graviditet. De viser at der kan være risiko ved at tage meget på i løbet af graviditeten, særligt hvis man var "normalvægtig" før graviditeten. 

Anmeld Citér

5. oktober 2021

Frizzy

Anonym skriver:

Så man kan ikke blive henvist til undersøgekse ift hvorfor man ikke bliver gravid pga eventuelle risici under graviditeten? Det lyder mærkeligt. 

Vil så også lige tilføje at de undersøgelser der er lavet (i hvert fald dem jeg har kunne finde), ikke viser nævneværdig risiko ved at være overvægtig under graviditet. De viser at der kan være risiko ved at tage meget på i løbet af graviditeten, særligt hvis man var "normalvægtig" før graviditeten. 

https://www.sundhed.dk/borger/patienthaandbogen/graviditet/symptomtjekker/overvaegt-og-graviditet/

bare et af de steder hvor det står. 

Anmeld Citér

5. oktober 2021

Frizzy

​“Mange overvægtige kvinder har svært ved at blive gravide, fordi hormonsystemet forstyrres af fedtvævet.​

Fedtvæv omdanner en række hormoner, som har betydning for den kvindelige menstruations-cyklus. Ved svær overvægt er det derfor ikke ualmindeligt, at kvinden helt ophører med at​ have ægløsning og menstruation, eller at disse bliver uregelmæssige. Jo større overvægt, jo større er problemet.

Overvægtige kvinder har ligeledes større risiko for tidlige aborter, ligesom risikoen for komplikationer i forbindelse med graviditet og fødsel er øget.

Normal vægt og overvægt/undervægt bedømmes ud fra et såkaldt "Body Mass Index" (BMI):
  • Normalvægtige - 19-24
  • Let overvægt - 25-29
  • Svær overvægt - 30-34
  • Ekstrem overvægt - 35 og derover
Beregn dit BMI på sundhed.dk (åbner i nyt vindue)

Chancen for at blive gravid ved reagensglasbefrugtning synes også at være lavere hos overvægtige. Er du overvægtig, kan du derfor øge din graviditetschance og reducere din abortrisiko, hvis du taber dig, inden du starter i fertilitetsbehandling.

Da overvægt har en stor indvirkning på graviditetschancen, har vi på Nordsjællands Hospital valgt at kræve, at: 
  • kvinder med et BMI over 35 ikke kan blive behandlet.”

Anmeld Citér

5. oktober 2021

Anonym

Frizzy skriver:

https://www.sundhed.dk/borger/patienthaandbogen/graviditet/symptomtjekker/overvaegt-og-graviditet/

bare et af de steder hvor det står. 

Der står jo bare at der er en øget risiko for komplikationer, men ikke hvor meget større risikoen er... 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.