Passiv Rygning.

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

4.584 visninger
21 svar
0 synes godt om
27. oktober 2009

CamillaSoefelt

Hej alle.

Skriver herinde for at få gode råd og høre hvad I ved omkring passiv rygning? Jeg er gravid ( 4+5 ), og vil for alt i verden ikke have der sker noget med mit barn. I sommers aborterede jeg i 8. uge og er derfor extra forsigtig denne gang. Så hvordan skal man forholde sig til røg? Hverken kæresten eller jeg ryger. Men min svigermor og min onkel gør.. Så nu er mit spørgsmål, hvis man beder dem gå udenfor og ryge når de får trang er det så ok? Eller er det stadig skadeligt for fosteret? Hvis vi er hjemme ved mine svigerforældre hvor min SM jo ryger indendørs hvad så? Fordi jeg kan jo ikke gå i 9 mdr og ikke se dem.. Selvfølgelig, hvis det er det jeg skal gøre gør jeg det, men..

Lad mig høre Jeres meninger og hvad I har ladet Jer fortælle rundt omkring..;0)

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

27. oktober 2009

FrkT

Altså jeg vil påstå at du aldrig kan skærme dig (og dit barn) helt fra passiv rygning, for det er jo også ude i offentligheden. Men du kan selvfølgelig gå væk mest muligt fra det.

Men hjemme ved jer selv mener jeg 100% at I må bestemme om folk skal ryge eller ej, og bestemmer I jer for at jeres hjem er røgfrit, så skal folk bare acceptere det, når de er i jeres hjem.

Er I så hjemme ved andre - som ryger (fx din svigermor), så vil jeg absolut ikke mene at I kan tillade jer at sige de ikke må ryge, da det er deres hjem. Men har du et ret tæt forhold til hende, så kan du jo evt. tage en stille og rolig snak med hende om det, og høre om det ville være rigtig træls for hende at ryge udenfor, når I er på besøg - forklar hende hvorfor du har det som du har det, men påtving hende ikke noget. Siger hun at det vil hun ikke, så må I acceptere det, og så derefter beslutte om I vil komme alligevel eller nøjes med at invitere svigermor hjem til jer mens du er gravid. Siger hun at det ikke er noget problem, så har du jo bare en dejlig svigermor, og så kan du da undgå røgen i direkte passiv rygning - selvom der altid vil hænge røg i deres gardiner, vægge, møbler osv., men det gør der virkelig mange steder, og det tror jeg bare ikke på kan have nogen betydning.

Held og lykke. Håber du kan slappe af og nyde denne graviditen

Anmeld

27. oktober 2009

maria_wlt

Jeg vil heller ikke sige at man direkte kan fortælle folk at de ikke må ryge i deres eget hjem, men jeg synes godt nok at der er noget der hedder HENSYN... Jeg er selv eks-ryger og jeg kommer INGEN steder hvor folk ikke kan tage det lille hensyn at gå udenfor for at ryge.

Helt ærligt.. En hver idiot ved hvad rygning/passiv gør ved et menneske, og det gør da ihvertfald ikke noget bedre for et lille barn som er helt afhængig af din mor.

Så sig du det bare til dem, og hvis de er for snerpet etil at gå ud, så ville jeg blive væk

Anmeld

27. oktober 2009

Mor.sander

I skal tage stilling til hvordan og hvorledes i vil have det hjemme hos jer, da det jo er jeres hjem.

Men man kan ikke kræve at andre skal ændre deres vaner, pga din gravíditet eller barn, men man kan tage hensyn. Og ved at du fortæller hvordan du har det med pasiv rygning, er det så op til vedkommen der ryger, hvad de vil gøre.

Vi er begge ryger herhjemme og hvis der var nogen der melde ud at de ikke ville komme på besøg pga. vi ryger vil det er meget simpelt, at så ville de bare ikke komme i vores hjem,  men vi ville så komme til dem.. Men hvis de spørger om vi vil være venlige at tage hensyn gør vi de selvfølge  også i vores eget hjem.
Jeg kunne personligt aldrig finde på at tænde en smøg ude hos andre hvor jeg ikke kender holdningen til rygning uden at spørger først hvor jeg må ryge, men jeg ved også at der er ryger derude som er hammerne lige glade med andres meninger og holdninger... Og dem har jeg ingen respekt for overhoved.

Anmeld

27. oktober 2009

Hjaltesmor

Vi sagde til folk, at de skulle gå ned og ryge (bor i lejlighed) allerede inden jeg blev gravid. Partiklerne sætter sig jo i møbler, tapet med mere, og det synes jeg er virkeligt ulækkert.

Men jeg var gravid kom jeg helst ikke i rygerhjem, hvis de gav udtryk for, at de ikke ville lade være at ryge, mens jeg var der.Hvis der var røg i nærheden af mig, gik jeg væk mens de røg og tog tidlig hjem.

Min mors mand ryger i deres hjem. Jeg talte med min mor i telefonen om mine overvejelser i forbindelse med at skulle hjem til et vennepar vi har, der ryger. På den måde lærte min mor vores holdning til det. Første gang vi var derhjemme, kom vi bare lige kort forbi. Der bemærkede jeg, at min mors mand gik ud på deres altan, når han skulle ryge. De havde altså forstået vores holdning og reagerede selv - uden at jeg behøvede at sige det direkte til dem. Det var en super behagelig måde, vi fik formidlet det.

Det er jo rygernes eget valg, om de vil ryge eller nyde ens selskab. Og vil de hellere ryge - så er det jo det.
Man kan ikke forlange, at folk ikke ryger i deres eget hjem, men man er i sin fulde ret til at holde sig væk. Dit ufødte barn kan ikke beslutte at blive væk, men du kan tage beslutningen for det. I din graviditet kan du jo godt lade være at besøge dem, men lade dem komme til dig - og så bede dem gå ud at ryge.

Anmeld

27. oktober 2009

Tanja1

Hej,

Jeg er enige med de andre om at man kan ikke bede folk om ikke at ryge i deres eget hjem. Selv om jeg er "super-anti-rygning". Men jeg ville helt sikkert råde dig så vidt som muligt at undgå steder, hvor du ved der er røg, da det er meget skadeligt for såvel ufødte som fødte børn.

Aktiv rygning såvel som passiv rygning påvirker bl.a. fostrets iltforsyning, hvilket kan ende i ufrivillig abort, og forhindre og skade udvikling af lunger mm., hvilket vil gøre, at selvom barnet overlever graviditeten, vil det sandsynligvis bl.a. komme til at lide af div. lungeproblemer, såsom astma og allergi og forskellige sygdomme i højere grad end andre børn. Det har jeg også selv erfaret i mit arbejde som pædagog, hos børn af rygere, som udsætter deres børn for røg.

Vh. Tanja G.

Anmeld

28. oktober 2009

CamillaSoefelt

Hej til alle Jer søde brugere herinde på baby.dk.. Tusind tak for Jeres meninger og svar..;0) Jeg ville selvfølgelig heller ikke direkte bestemme at de ikke måtte ryge i deres eget hjem, men derimod som I siger spørge dem pænt ad.. Og det tror jeg nu ikke der ville være noget problem i.. Men det er bare stadig tanken omkring at der er røg inde i deres hus der ikke ligefrem tiltrækker mig.. Så tror jeg holder mig til at de må komme og besøge os her mens jeg er gravid.. Det må være den bedste løsning.. Vil hundrede procent tænke på vores barn..;0)

Anmeld

28. oktober 2009

Mira0911

Man kan ikke sende folk ud af deres eget hjem for at ryge...

Hjemme ved jer selv, er det JER der bestemmer...

Her ved os, kan folk ikke acceptere at de skal ryge udenfor, hvis de ikke kan det, må de jo lade vær med at besøge os...

Anmeld

28. oktober 2009

Hjaltesmor

CamillaSoefelt skriver:

Hej til alle Jer søde brugere herinde på baby.dk.. Tusind tak for Jeres meninger og svar..;0) Jeg ville selvfølgelig heller ikke direkte bestemme at de ikke måtte ryge i deres eget hjem, men derimod som I siger spørge dem pænt ad.. Og det tror jeg nu ikke der ville være noget problem i.. Men det er bare stadig tanken omkring at der er røg inde i deres hus der ikke ligefrem tiltrækker mig.. Så tror jeg holder mig til at de må komme og besøge os her mens jeg er gravid.. Det må være den bedste løsning.. Vil hundrede procent tænke på vores barn..;0)

Nu er jeg bare nysgerrig... Hvad så, når du har født?

Anmeld

28. oktober 2009

CamillaSoefelt

Til Hjaltesmor:

Jeg vil da helt sikkert undgå røgen, og vil snakke med de rygere der er i familien omkring at ryge udenfor når vi er hjemme ved dem.. Har en ret forstående både familie og svigerfamilie, så mon ikke det går.. Men det som min største bekymring er lige nu, er abort risikoen som er 67% hvis man er passiv ryger.. Derfor tager jeg det så alvorligt. Jeg var gravid i sommers, men aborterede desværre i 8. uge.. Så nu tager jeg bare alle forholdsregler..

Hvad med dig, hvad gjorde du da du havde født??

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.