Vi sagde til folk, at de skulle gå ned og ryge (bor i lejlighed) allerede inden jeg blev gravid. Partiklerne sætter sig jo i møbler, tapet med mere, og det synes jeg er virkeligt ulækkert.
Men jeg var gravid kom jeg helst ikke i rygerhjem, hvis de gav udtryk for, at de ikke ville lade være at ryge, mens jeg var der.Hvis der var røg i nærheden af mig, gik jeg væk mens de røg og tog tidlig hjem.
Min mors mand ryger i deres hjem. Jeg talte med min mor i telefonen om mine overvejelser i forbindelse med at skulle hjem til et vennepar vi har, der ryger. På den måde lærte min mor vores holdning til det. Første gang vi var derhjemme, kom vi bare lige kort forbi. Der bemærkede jeg, at min mors mand gik ud på deres altan, når han skulle ryge. De havde altså forstået vores holdning og reagerede selv - uden at jeg behøvede at sige det direkte til dem. Det var en super behagelig måde, vi fik formidlet det.
Det er jo rygernes eget valg, om de vil ryge eller nyde ens selskab. Og vil de hellere ryge - så er det jo det.
Man kan ikke forlange, at folk ikke ryger i deres eget hjem, men man er i sin fulde ret til at holde sig væk. Dit ufødte barn kan ikke beslutte at blive væk, men du kan tage beslutningen for det. I din graviditet kan du jo godt lade være at besøge dem, men lade dem komme til dig - og så bede dem gå ud at ryge.
Anmeld