Få et arbejde og blive gravid samtidigt..

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

29. august 2021

Anonym

En arbejdsgiver skal jo ikke betale for, at “det lige passer dig bedst” at blive gravid nu?? Hvis I ønsker at få et barn nu, må I sørge for at det hænger sammen med jeres økonomi. Det er usolidarisk at lægge det over på din arbejdsgiver (og samfundet) og meget kalkuleret. Så hvis det virkelig betyder så meget for jer, at få et barn nu, må I gøre det ud fra den situation, I er i nu og evt. skrue op for det job, du har nu frem til fødsel, som du siger at du selv kan præge timer? Det ville da være den bedste løsning  

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

29. august 2021

lineog4

Anonym skriver:

Det her er sikkert en upopulær holdning, men nu kommer den anyway  

Jeg synes du skal gøre det der passer jeres familie bedst. Der er ingen der takker dig for at vente med at blive gravid, og hvem ved hvor længe I skal bruge på det.

Ingen er uundværlige på en arbejdsplads, og en arbejdsgiver ved at der er chance for at kvinder i den fødedygtige alder, bliver gravide. 
Derudover så tror jeg også en del af den ulige løn mellem kvinder og mænd, skyldes kvinder generelt agerer ud fra samvittighed i stedet for alt muligt andet. 

Jeg er som sådan enig, hvis det handler om at man søger job eller lige har fået job som man ønskede. Selvsagt skal man ikke have dårlig samvittighed over så at blive gravid. Men lige frem at tænke, okay jeg holder pause fra mit studie, søger et job og siger: det vil jeg gerne i en run tid og så to måneder efter meddele, jeg bliver så kun lige til jeg skal på varsel, som I betaler og så smutter jeg bagefter. Så I betaler hvad det koster på kontoen i forhold til st lære en y medarbejder op, så betaler vi en barsel og så fik vi så ikke mere af dig. Vi sagde npake endda nej til en af  gerne ville jobbet, og ville være kommet tilbage efter en barsel.

For mig er det ikke barslen, men en viden om jeg ved jeg stort set kun er der i oplæringsperioden fordi jeg har sat mig i en situation økonomisk, hvor jeg ikke kan klare at være på SU alene, så synes jeg faktisk det er dybt uretfærdigt over for en arbejdsgiver. 

En mulighed er jo også ts knokler et år nu og sparer op til at klare en barsel på SU fremfor at lade et firma betale for, at man ikke selv lige enten kan skære sit forbrug ned eller spare op til en barsel. 

Jeg er den første til at sige, søg endelig job og sig endelig ja også selvom du er i gang med projektbaby eller er gravid. Men at lave et nummer bevidst for at få andre til at betale for noget man selv kunne klare, det er sgu ikke fair.

Anmeld Citér

29. august 2021

2018mor

Anonym skriver:

Jeg er studerende på en lang videregående uddannelse. Min mand og jeg har et barn og det var egentlig ikke planen at vi skulle have flere før jeg var færdig, men vi har fundet ud af at vi begge virkelig ønsker at få et barn mere inden den første bliver alt for stor, der vil i forvejen blive en aldersforskel på +5år. 

Jeg er dog i tvivl om hvordan vi skal gribe det an økonomisk, vi har nemlig ikke råd til at jeg går hjemme på barsel i et år kun med su.

Lige nu arbejder jeg også en del ved siden af studie, men det er et fleksibelt job hvor jeg selv kan vælge hvor meget og hvor lidt jeg vil arbejde - i et vist omfang, så intet fast.

Derfor ser jeg to muligheder for at realisere vores drøm om familieforøgelse. 

Jeg får et arbejde med fast timetal ca 30t. Om ugen samtidigt med studie - det ville blive hårdt, især for mig. 

Jeg stopper uddannelsen/holder orlov og arbejder de ca 30t. Om ugen - dermed forlænger jeg jo også min uddannelse med nok et års tid - hvis vi er heldige at blive gravide hurtigt igen. 

Jeg ved ikke hvilken løsning der er bedst.. Og sidst men ikke mindst! Kan man virkelig tillade sig at gøre det overfor en arbejdsgiver? For jeg ville helt ærligt udnytte arbejdspladsen, føler jeg. Jeg vil jo kun få jobbet for at kunne få barsel med løn og barselsdagpenge. Og når jeg så kan starte studiet op igen ville jeg jo ligge min opsigelse. Jeg har hørt om flere bekendte/studierelationer som har gjort lignende men jeg er i tvivl om min samvittighed kan

Jeg ved ikke om jeg har forstået det rigtigt, men hvis du har et arbejde/studiejob nu, så kan du både få barselsklip fra SU + barselsdagpenge. Du skal bare have optjent nok timer på dit arbejde 3 måneder før du går på barsel

Anmeld Citér

30. august 2021

Anonym

lineog4 skriver:

Jeg er som sådan enig, hvis det handler om at man søger job eller lige har fået job som man ønskede. Selvsagt skal man ikke have dårlig samvittighed over så at blive gravid. Men lige frem at tænke, okay jeg holder pause fra mit studie, søger et job og siger: det vil jeg gerne i en run tid og så to måneder efter meddele, jeg bliver så kun lige til jeg skal på varsel, som I betaler og så smutter jeg bagefter. Så I betaler hvad det koster på kontoen i forhold til st lære en y medarbejder op, så betaler vi en barsel og så fik vi så ikke mere af dig. Vi sagde npake endda nej til en af  gerne ville jobbet, og ville være kommet tilbage efter en barsel.

For mig er det ikke barslen, men en viden om jeg ved jeg stort set kun er der i oplæringsperioden fordi jeg har sat mig i en situation økonomisk, hvor jeg ikke kan klare at være på SU alene, så synes jeg faktisk det er dybt uretfærdigt over for en arbejdsgiver. 

En mulighed er jo også ts knokler et år nu og sparer op til at klare en barsel på SU fremfor at lade et firma betale for, at man ikke selv lige enten kan skære sit forbrug ned eller spare op til en barsel. 

Jeg er den første til at sige, søg endelig job og sig endelig ja også selvom du er i gang med projektbaby eller er gravid. Men at lave et nummer bevidst for at få andre til at betale for noget man selv kunne klare, det er sgu ikke fair.

Det er lige præcis den her moralske regelrytter tankegang, som er med til at sætte kvinders vilkår over styr. Måske også hvorfor mænd generelt står bedre, når de forlader arbejdsmarkedet i forhold til eksempelvis optjent pension. Vil du også mene at kvinder der ikke er glad for deres arbejde, burde sige det op når de bliver gravide, hvis de ved de ikke vender tilbage. 

Ingen trådstarter ved sådan set ikke om hun bliver gravid i første forsøg eller om der går år. 

Anmeld Citér

30. august 2021

Charl90

Anonym skriver:

Dobbelt su? Det kan jeg ikke få. Jeg kunne aldrig drømme om at sende en baby i institution 6 mdr. Gammel. 

Så det ville være en normal su sats.

Men får manden ikke også barsel? Min mand holdt da 3 måneder med løn. Så ville man da kunne få dobbelt i hvert fald de fleste måneder.

Jeg kender ikke SU reglerne. Jeg ventede med at få børn til jeg var i arbejde.

Anmeld Citér

30. august 2021

Charl90

Det er lige præcis den her moralske regelrytter tankegang, som er med til at sætte kvinders vilkår over styr. Måske også hvorfor mænd generelt står bedre, når de forlader arbejdsmarkedet i forhold til eksempelvis optjent pension. Vil du også mene at kvinder der ikke er glad for deres arbejde, burde sige det op når de bliver gravide, hvis de ved de ikke vender tilbage. 

Ingen trådstarter ved sådan set ikke om hun bliver gravid i første forsøg eller om der går år. 

Jeg er ikke enig.

Normalt går jeg meget ind får at kvinder ikke skal lade sig begrænse af graviditet og timing ift job, men her er der tale om alene at tage jobbet for at have det kortest mulig tid ifm graviditet. Det er at udnytte reglerne og det ville jeg ikke selv have samvittighed til.

Jeg forestiller mig heller ikke at det er sjovt at være på arbejdspladsen i den periode.

Anmeld Citér

30. august 2021

lineog4

Anonym skriver:

Jeg ville igen være helt enig, hvis det handlede om at ts ville gå ud finde et job, forsøge at blive gravid og så se hvad fremtiden bragte.

Det trådstarter vil er jo at bluse gravid  få et job til 30 timer, få en barsel og så stoppe. Jegmlæser ingen steder, at hun vil sætte studiet på pause i måske 3 år for at arbejde og forsøge at blive gravid. Det er en kalkulerer handling: jeg skal på barsel om 7 måneder, det har jeg ikke råd til  så jeg vælger et arbejde der kan betale min barsel.

Selvsagt skal man droppe sin dårlige samvittighed over at blive gravid også som nyansat, selvsagt skal man ikke droppe at forsøge at blive gravid fordi man er blevet ansat - det skal være fantastisk, at nogle får børn og det skal der absolut være plads til på arbejdsmarkedet, meb skal der være plads til drt så skal man heller ikke ridde systemet.

TS er på SU med dertil hørende studiejob, hun vil gerne have et barn til, men kan ikke økonomisk gøre det med den livssituation hun er i. Så fremfor at spare op, skrue ned på omkostninger eller vente, så vælger hun en løsning  hvor en arbejdsgiver skal betale - og nej hun stopper ikke studie nu, og så ser hvornår hun bliver gravid. Hun stopper studie  så hun Max forlænger studie med et år altså mens hun er gravid - der er en verden til forskel, og synes faktisk sådan en løsning sætter kvinder i et utrolig dårligt lys og netop sætter kvinders vikår dårligere - en arbejdsgiver der har oplevet det et par gange vil nok ikke som det første vælge en kvinde i den fødedygtige alder. 

Anmeld Citér

30. august 2021

Anonym

Som lønbogholder vil jeg da lige nævne at du skal vær obs på at der ofte kræves noget anciennitet for at kunne få løn under barsel. Barselsdagpenge fra kommunen har du selvfølgelig krav på ret hurtigt (vist 3 mdr), men det betaler virksomheden jo ikke. Alle virksomheder får jo også refusion for din barsel, dvs hvis din løn som nyuddannet er forholdsvis lav, så er det begrænset hvad virksomheden har af udgifter til selve lønnen. Der hvor omkostningerne kommer, er at de skal til at søge en vikar, få vedkommende oplært osv.

Jeg tror ikke jeg selv ville have samvittighed til det, men altså man ved jo det er en mulighed når man ansætter kvinder i den fødedygtige alder (især når I kun har 1 barn), og jeg har nu aldrig været ude for andet end glæde på kvindernes vegne fra mine (mange) arbejdsgiveres side, HVIS der er sure miner, gemmer de det til når de er kommet hjem.

Anmeld Citér

30. august 2021

AnoMor

Jeg der kun moralske skrupler ved det hvis du (ts) til jobsamtalen lyver om at i prøver at blive gravide. Normalt synes jeg ikke det vedkommer arbejdsgiver. Men i dette tilfælde synes jeg det gør når planen er at sige op efter endt barsel. 

Anmeld Citér

30. august 2021

lineog4

AnoMor skriver:

Jeg der kun moralske skrupler ved det hvis du (ts) til jobsamtalen lyver om at i prøver at blive gravide. Normalt synes jeg ikke det vedkommer arbejdsgiver. Men i dette tilfælde synes jeg det gør når planen er at sige op efter endt barsel. 

Enig spiller man med åbne kort, så er det da okay. Og mpske man er lige den firmaet har brug for i perioden op til barslen og så er det jo fantastisk og alle får det de ønsker  

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.