Kræft :(

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.263 visninger
20 svar
3 synes godt om

Du kan svare anonymt i tråden
20. august 2021

Anonym trådstarter

Det her er så hårdt for mig. Jeg er bange. Ked af det. Fyldt op med dumme tanker. 
Jeg fik for få dage siden en på alle måder trist besked. Min mor, mine børns elskede mormor har kræft. 
For halvanden måned siden fandt hun en lille hård knude i v. bryst. For 10 dage siden var hun til mammografi. Svaret kom hurtigt. Der var store forandringer, og en knude på 4 cm i HØJRE bryst (altså modsatte bryst af hvor hun selv fandt en knudeI tirsdags skulle der tages biopsi og hun fik foretaget en anden form for mammografi også. Der er ikke svar på alt, men kræft, det har hun. 
Udover det er der en noget forstørret lymfe i den ene armhule. Lægens ord i tirsdags var at det ikke ser helt godt ud.

Jeg er fuldstændig ødelagt. Jeg føler hele min verden er væltet. En knude på 4 cm?! Jeg synes det lyder af meget, og jeg har så mange tanker.

Hvor længe har hun haft kræft?

Hvor slemt er det?

Hvad er udsigterne?

Har det spredt sig?

På tirsdag skal min bror og jeg med på sygehuset, der skal vi have de sidste svar og vi skal høre hvad lægerne mener er den bedste og mest optimale plan. 

Jeg har min mor. Og jeg har min bror. Jeg troede jeg havde en god og kærlig far også. Jeg har et kæmpe behov for at snakke og læsse af, også selvom jeg er voksen nu. For jeg er simpelthen så bange. Det min far sagde, ramte mig SÅ hårdt og jeg har grædt mange tårer over det. Jeg ringer op, og jeg siger grædende “far… mor har kræft”. Han svare “ved du hvad jeg er? Jeg er ligeglad. Må hun dø af det”.

De ord kommer fra et voksent menneske. Min far. Manden der var gift med min mor. Jeg er så chokeret over det. Ingen medfølelse. Ingen støtte. Ingen form for empati eller sympati. Bare iskold kynisme. Tænk at der findes mennesker der er så modbydelige. Av. 

Faktisk ved jeg ikke hvad jeg vil opnå ved dette. Jeg har bare brug for at læsse af. Men måske nogle af jer har stået i lignende situation? Måske arbejder i med kræftpatienter og kan berolige mig. Jeg er SÅ bange og af respekt for min mor fortæller jeg hende IKKE hvordan jeg har det. 
En knude på 4 cm. Er det meget? Eller kan den blive endnu større? Hjælp en frustreret mor OG datter. 

Hold op hvor jeg synes livet viser sig fra sin barske side lige nu. Jeg føler mig så ensom og alene med alle mine tanker og spørgsmål.  Min mor er kun 50 år. Lorte sygdom!

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

20. august 2021

Anonym

Brystkræft er heldigvis en af de former for kræft hvor overlevelsesprocenten er høj. Det er selvfølgelig aldrig sjovt, men det er heldigvis heller ikke ensbetydende med at hun skal dø nu. 
min mor fik konstateret brystkræft for små 10 år siden. Begge bryster havde knuder og den ene lymfe var ramt. Lægerne arbejdede enormt hurtigt. Begge knuder blev fjernet + den ene lymfe. Hun fik stråling og kemo og tog noget medicin i en del år bagefter, men der har heldigvis ikke været noget siden. 

det er et piv hårdt forløb, så brug din energi på at støtte din mor og så glem din far. Den slags energi han kommer med er ikke være at bruge tid på

kæmpe kram pg rigtig god bedring med hende

Anmeld Citér

20. august 2021

Carina:-)

Har din mor ikke gået til screening?

Jeg kender en med en 10 cm stor forandring-- og hun er erklæret rask i dag.

Jeg valgte selv for 2 mdr siden at få en mammografi på et privat hospital- fordi jeg ikke kunne gå en henvisning. 

Alt var ok- of lægen sagde at hvis man skulle vælge en alvorlig sygdom- var brystkræft den man skulle pege på.

Der bliver forsket så meget i den - og overlevelse procenten er virkelig god.

Så tænk positivt , og skid hul i din usympatiske far .

Ham har du ikke brug for i det her - 

Det skal nok gå .

Anmeld Citér

20. august 2021

Missyou

Ååh hvor jeg føler med dig. Jeg stod i en lignende situation for knap 5 år siden. Min mor- mine børns elskede mormor fik konstateret tyktarmskræft i stadie 4, med spredning. Udsigterne var dystre og jeg var helt ødelagt… det var det hårdeste jeg nogensinde har gået igennem. 
hun trodsede heldigvis statistikkerne og er kræftfri den dag idag, men efter følgerne har været ved at tage livet af hende flere gange, med tarmslyng, blodpropper i hovedet osv. 

man lærer ALDRIG at acceptere det og det er sindsygt hårdt at stå i. Men man lærer at skubbe tankerne til side.. for en stund. Jeg har klart ændret mig som menneske. Jeg bliver aldrig den samme igen. Jeg er evigt bekymret for min mor hver gang hun fejler det mindste, eller hvis hun ringer en tidlig morgen eller sen aften. Jeg går fuldstændig i panik. 

jeg kender alt til de mange spørgsmål man gerne vil have svar på, og som ingen rigtig kan give, og de uendelige Google søgninger. 

stort kram herfra ❤️ Brystkræft er heldigvis en af de kræfttyper flest overlever ❤️❤️ God bedring til din mor.

Anmeld Citér

20. august 2021

Anonym

Først og fremmest stort kram herfra! Det er en møgsygdom, der jo desværre rammer alt for mange.

Brystkræft kan være mange ting, nogle typer er særlig følsomme over for noget medicin og andre for noget andet. Typen betyder noget ift udsigterne, men der er heldigvis sket rigtig stor udvikling inden for behandlingsmulighederne.

Når I får lidt ro på og sundet jer, så overvej at tage fat i Kræftens Bekæmpelse. De har pårørendegrupper mm, som måske kan være brugbart.

Anmeld Citér

20. august 2021

Frizzy

4 cm er meget og man kan næsten ikke undgå at mærke det hvis man løbende undersøger sine bryster. Det har hun nok desværre ikke gjort. 
Der er mange med brystkræft der overlever. Det springene punkt er om det har spredt sig til andre steder i kroppen gennem lymferne. 

Det er en lortesygeom og kæmpe kram. Og den far ville jeg faktisk afskære fra mit liv på baggrund af den sætning. Føj!  Magen til menneske.

Anmeld Citér

20. august 2021

Anonym

Kære du.

Min mor døde af kræft (ikke brystkræft men en anden form) for to år siden.

Forud for hendes død var der gået 4 år, fra sygdommen blev opdaget. I de fire år gik hun i kemobehandling og til scanninger - og det vigtigste: Hun havde det godt! Kun de sidste to-tre måneder før hendes død, var hun dårlig, og til sidst selvfølgelig meget syg.

Jeg skriver ikke for at gøre dig ked af det - vi ved jo godt, at kræft er en sygdom man kan dø af, og der er ingen garantier - selvom brystkræft har en rigtig høj overlevelses- og helbredelsesprocent. Men jeg skriver det, fordi en kræftdiagnose ikke er det samme som at det slutter her. Heller ikke selvom det skulle have spredt sig og ikke kan helbredes. 
De fire år, hvor min mor havde sygdommen, var fyldt med så mange gode ting - børn blev født, fester blev holdt osv. Jeg synes, vi blev meget opmærksomme på at tælle vores velsignelser i den tid.

Jeg savner hende stadig, men jeg synes også, at man gennemgår en proces i sådan et sygdomsforløb. Jeg/vi lærte at leve med det - og lærte at forberede os på et liv uden hende. For livet går videre, både for den syge og for de pårørende, og når chokket har lagt sig og I har fået nogle svar, vil I også lære at forholde jer til det - også selvom det bringer jer smerte og sorg. 

Jeg ved ikke om det giver særlig meget mening… mit budskab er egentlig bare, at I nok skal komme igennem det og få masser af gode stunder - ligegyldigt hvordan det kommer til at gå. Faktisk oplevede jeg mange gange, at uvisheden er det værste. Når I får svar, har I noget st forholde jer til - og en plan at følge. Det er dejligt! Og min erfaring som pårørende på kræftafdelingerne er, at de er enormt dygtige og venlige! 

Og glem din far - sikke en tåbelig opførsel. Fokuser på din mor og bror i den her situation.

Jeg håber det allerbedste for din mor i det videre forløb 

Anmeld Citér

20. august 2021

Anonym

Jeg vil ikke gøre mig klog på statistikker osv. fordi det jo er SÅ individuelt hvordan man er ramt, hvordan man klarer/modtager behandlingerne osv. MEN, jeg arbejder på et Hospice og har gjort det i 2 år. Det er virkelig ikke mange vi har med brystkræft. Det kan i hvert fald tælles på én hånd, på de to år jeg har været der. Og vi har trods alt en relativ stor udskiftning af patienter. 

Jeg håber det bedste for din mor og for dig. Det er en svær og hård tid. Det er møg uretfærdigt!

Anmeld Citér

20. august 2021

Anonym trådstarter

Anonym skriver:

Brystkræft er heldigvis en af de former for kræft hvor overlevelsesprocenten er høj. Det er selvfølgelig aldrig sjovt, men det er heldigvis heller ikke ensbetydende med at hun skal dø nu. 
min mor fik konstateret brystkræft for små 10 år siden. Begge bryster havde knuder og den ene lymfe var ramt. Lægerne arbejdede enormt hurtigt. Begge knuder blev fjernet + den ene lymfe. Hun fik stråling og kemo og tog noget medicin i en del år bagefter, men der har heldigvis ikke været noget siden. 

det er et piv hårdt forløb, så brug din energi på at støtte din mor og så glem din far. Den slags energi han kommer med er ikke være at bruge tid på

kæmpe kram pg rigtig god bedring med hende

Blev det opdaget hurtigt ved din mor? Uden at være læge eller have viden om det, så har jeg en følelse af at det ikke er opdaget tidligt her, når knuden er 4 cm. 

Jeg gør mit bedste og siger til mig selv at når jeg ligesom har forstået det og det går op for mig så kan jeg bedre være i det.

Hvordan havde din mor det under kemo mm? Blev hun hårdt ramt? 
Havde godt nok aldrig forestillet mig at skulle stå i det her. Det kommer fuldstændig uventet. Ingen symptomer. Intet.

Anmeld Citér

20. august 2021

Anonym trådstarter

Carina:-) skriver:

Har din mor ikke gået til screening?

Jeg kender en med en 10 cm stor forandring-- og hun er erklæret rask i dag.

Jeg valgte selv for 2 mdr siden at få en mammografi på et privat hospital- fordi jeg ikke kunne gå en henvisning. 

Alt var ok- of lægen sagde at hvis man skulle vælge en alvorlig sygdom- var brystkræft den man skulle pege på.

Der bliver forsket så meget i den - og overlevelse procenten er virkelig god.

Så tænk positivt , og skid hul i din usympatiske far .

Ham har du ikke brug for i det her - 

Det skal nok gå .

Jo. Det har hun. Hun fik faktisk indkaldelse til rutinemæssig screening to dage før hun opdagede den lille knude. 
Tak for din opmuntrende besked. Det hjælper mere end du tror! Tusind tak

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.