Menustrations cup hvornår (alder) min store pige

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

30. juni 2021

Anonym trådstarter

Mortiltreogmåskefire skriver:

Jeg har hørt at man ikke kan bruge menstruations cup når man er jomfru, den er jo noget størrer end en tampon

Det har jeg aldrig hørt, men det skal måske lige undersøges

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

30. juni 2021

Anonym trådstarter

Pasta skriver:

Da jeg først overvandt den grænseoverskridende følelse af indsætte og udtage koppen, må jeg bare indrømme at jeg var SOLGT! Jeg er SÅ glad for at jeg gav det et skud, og jeg går aldrig tilbage til bind. Koppen fjerner bare alt det, der er dødirriterende ved menstruationen, så jeg håber din datter giver det et forsøg og bliver glad for det. Hun må dog ikke miste modet, hvis det er lidt bøvlet til at starte med; det tog mig et par cyklusser at blive dus med indsættelsen og udtagelsen

Her er et link der hjalp mig med at vælge kop; https://www.kopperiet.dk/sammenligne-menstruationskopper/

Der findes et utal af kopper. Når hun er så ung bør hun starte med en af de allermindste. Jeg har prøvet to slags; betula (fås i føtex og Bilka - vil jeg absolut ikke anbefale!) og lunette (kæmpe anbefaling herfra!) 

Held og lykke med projektet!

Vi har købt den mindste vi kunne finde.

Tænker også vi må prøve os frem og se hvad der passer.

Håber virklig også hun bliver glad for det! 

Anmeld Citér

30. juni 2021

Anonym trådstarter

Lillehjerte skriver:

Jeg bruger også kop, og er så glad for den! Der er kun fordele (undtagen lige at det er lidt mere besværligt at tage ind og ud, men det lærer man, og ellers er det småting) Jeg glemmer helt at jeg har menstruation og skal kun konfronteres med det to gange om dagen, når den skal skiftes. Den dag det bløder mest, skifter jeg 3-4 gange, og jeg plejer at bløde kraftigt her, ofte kunne jeg bløde bind+tampon igennem på en time når det var værst, nu mærker jeg det stort set ikke. 

Det tog nogle cykli før jeg fandt den rette teknik, så hun må ikke give op selv om den virker bøvlet og måske kan mærkes i starten. 

En anden linker til en god side,  kopperiet.dk Her kan I finde den der passer bedst. Den skal nok være lille og hård for at den kan rette sig ud i en stram bækkenmuskulatur. 

Jeg bruger lunette

Ja jeg tænker også hun må øve sig, og evt prøve et par forskellige mærker af.

Håber i hvert fald, hun kan blive glad for den!

Og tak for svar! 

Anmeld Citér

1. juli 2021

Anonym trådstarter

Kir skriver:

Har ikke så meget at bidrage med ift menstruationskop

Men vil bare lige sige at jeg vil kraftigt fraråde at putte vaseline op i skeden som en anden anbefaler. Hvis man endelig skal bruge tampon, så hellere købe dem med indføringshylster i stedet.

Nej tænker heller ikke jeg vil anbefale vaseline, da det indeholder petrolium gel, og det kan ikke være ret sundt.

Men hun må prøve sig frem, og forhåbenlig blir hun hurtig dus, med den.

Anmeld Citér

1. juli 2021

Anonym trådstarter

MamaGulloev skriver:

Du har allerede fået mange råd med på vejen. Jeg ville også gå efter en af de små der er lavet specielt til unge piger. Hvis din datter er generet af stilken på koppen kan man fint klippe lidt af den af. Det har jeg selv gjort på min kop fordi den ellers er ret så irriterende. Og ellers så sørg for at give den en chance et par cykli, for det kan godt lige tage lidt at få taget på hvordan man sætter den op. Men når først den sidder er den absolut det hele værd!

Rigtig fint råd med, at kunne klippe lidt af dutten, hvis den er træls!

Ja tænker hun må prøve sig frem og forhåbenlig bliver hun gla for den! 

Anmeld Citér

1. juli 2021

Anonym

Jeg syntes menstrationskop er en god idé. Giver mere frihed og mindre "pinlighed" når man skal ud på toilettet ved 3 time med noget i hånden. 

De kan fåes i forskellige blødhed. Jeg tænker en mere blødmodel ville være optimal at starte med 

Anmeld Citér

1. juli 2021

Anonym

Anonym skriver:

Rigtig fint råd med, at kunne klippe lidt af dutten, hvis den er træls!

Ja tænker hun må prøve sig frem og forhåbenlig bliver hun gla for den! 

Jeg er mega glad for min mens-kop.

Alle de trælse ting ved mens bliver bare fjernet og man mærker den bare ikke, jeg skal huske mig selv på at få den tømt. 
Før i tiden, blødte jeg næsten altid igennem om natten. Det var også bandlyst at ligge på ryggen eller maven, for så løb det enten fortil eller bagtil uanset størrelsen på bindet. Med koppen kan jeg ligge som jeg vil og bløder ikke igennem. 

Noget som jeg frygtede var at den ikke var 100% tæt. Det har jeg oplevet med tamponer og har altid været nødt til at bruge både bind og tampon de første par dage og derefter tampon og trusseindlæg. 
Men jeg lækker overhovedet ikke med koppen. 

Jeg er træt af at jeg først i en alder af 33 har stiftet bekendtskab med den. Jeg kommer aldrig til at gå tilbage til bind. 

Jeg kan godt finde på at bruge lidt glidecreme, når den skal op. Så glider den nemt og hurtig på plads. 
Og så bliver koppen altså mere smidig og blød  med tiden. De første cyklusser synes jeg godt nok den var lidt hård, men den er blevet meget nemmere. 

Håber virkelig din datter bliver glad for den og giver den nogle chancer! Min datter får nok også mens inden så længe og vil seriøst opfordre hende til at bruge en kop. Den giver så meget frihed, synes jeg. 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.