Menustrations cup hvornår (alder) min store pige

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

28. juni 2021

Lillehjerte

Profilbillede for Lillehjerte

Jeg bruger også kop, og er så glad for den! Der er kun fordele (undtagen lige at det er lidt mere besværligt at tage ind og ud, men det lærer man, og ellers er det småting) Jeg glemmer helt at jeg har menstruation og skal kun konfronteres med det to gange om dagen, når den skal skiftes. Den dag det bløder mest, skifter jeg 3-4 gange, og jeg plejer at bløde kraftigt her, ofte kunne jeg bløde bind+tampon igennem på en time når det var værst, nu mærker jeg det stort set ikke. 

Det tog nogle cykli før jeg fandt den rette teknik, så hun må ikke give op selv om den virker bøvlet og måske kan mærkes i starten. 

En anden linker til en god side,  kopperiet.dk Her kan I finde den der passer bedst. Den skal nok være lille og hård for at den kan rette sig ud i en stram bækkenmuskulatur. 

Jeg bruger lunette

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

28. juni 2021

Kir

Har ikke så meget at bidrage med ift menstruationskop

Men vil bare lige sige at jeg vil kraftigt fraråde at putte vaseline op i skeden som en anden anbefaler. Hvis man endelig skal bruge tampon, så hellere købe dem med indføringshylster i stedet.

Anmeld Citér

28. juni 2021

serinasmor

Jeg har hørt at man ikke kan bruge menstruations cup når man er jomfru, den er jo noget størrer end en tampon

Det kan du sagtens (ikke at jeg har prøvet) men altså - her har du et link til et skriv om det

https://organicup-da.helpscoutdocs.com/article/74-jomfru

Anmeld Citér

28. juni 2021

MamaGulloev

Profilbillede for MamaGulloev
D. 4/7-14 kom min skønne pige D. 9/1-20 kom lillesøster

Du har allerede fået mange råd med på vejen. Jeg ville også gå efter en af de små der er lavet specielt til unge piger. Hvis din datter er generet af stilken på koppen kan man fint klippe lidt af den af. Det har jeg selv gjort på min kop fordi den ellers er ret så irriterende. Og ellers så sørg for at give den en chance et par cykli, for det kan godt lige tage lidt at få taget på hvordan man sætter den op. Men når først den sidder er den absolut det hele værd!

Anmeld Citér

30. juni 2021

Anonym trådstarter

Charl90 skriver:

Jeg har brugt menstrationskop i et halvt års tid. Det er helt fantastisk! Jeg ville ønske det fandtes dengang jeg var helt ung.

Der kræver lidt teknik og øvelser ift at sætte den godt i og tage ud, men det får hun hurtigt lært Hvis hun ikke lige kan fange den når hun skal have den ud igen er et fif at sætte sig på hug.

Det med at sætte sig på hug, vil jeg fluks give videre til hende.

Og tak for svar! 

Anmeld Citér

30. juni 2021

Anonym trådstarter

Optimom skriver:

Sejt at hun selv har tænkt over hvad hun vil bruge.  Men jeg vil anbefale at starte med tamponer/ob. De er mindre og kræver knap så meget at man "roder" rundt der oppe. Når hun er så ung vil jeg gætte på hun er stram og at det kan være svært til at starte med en menstruationskop. I skal i hvert fald være opmærksom på at menstruationskopper fås i forskellige størrelser og at hun formentlig skal have den mindste. Typisk skal man først have en større, når man har født.

Vi har købt den mindste str, og tænker hun vil øver sig, med at prøve den af, nu hun er hjemme igen fra ferie.

Personligt er jeg ikke super vild med i den om tampon, for der altid har været så mange skræk historie.

Og tak for svar

Anmeld Citér

30. juni 2021

Anonym trådstarter

Anonym skriver:

Man kan ikke rigtig skubbe til den, da den skal sidde helt oppe i skeden og man har derfor ikke mulighed for at påvirke den.. Men jeg har nogle gange prøvet at min bare er så fyldt at den lige som bliver trykket ud, men jeg synes jeg kan mærke det på forhånd.. Jeg har altid trusseindlæg på samtidig

Jeg kan også tilføje at min blødning på første dagen kan være slem og jeg sagtens kan fylde den største model på 10 min når det er værst og meget normalt at jeg har 10 fyldte kopper på en dag

Til trådstarter, så synes jeg absolut det er en god idé med koppen, jeg har brugt min i ca 3 år og kommer aldrig til at skifte tilbage til de tamponer igen.. Når hun ikke skal bade, er det en god ide at hun også har bind på indtil hun har lært at mærke efter hvornår hun skal skifte den osv. 

Ja jeg tænker også det må være en læringsproces, i forhold til at bruge den korrekt.

Vi har også snakket om, at hun nok skal bruge bind, sammen med cupen. I hvert fald indtil hun har lært den at kende.

Og tak for svar! 

Anmeld Citér

30. juni 2021

Anonym trådstarter

Anonym skriver:

Virkelig god ide med en kop. Organic Cup har en version til unge piger som er mindre. Den er et oplagt bud tænker jeg. 
Og så har hun jo en veninde at læne sig op ad! 

Jeg lærte selv at bruge tamponer med hjælp fra vaseline. Havde altid en lille bøtte sammen med mine tamponer som jeg smurte tamponerne ind i. Kræver selvfølgelig at det er uden indføringshylster men det var jeg selv gladest for, så jeg kunne styre det. Jeg var lige fyldt 11 da jeg fik min menstruation. 

Hvis din datter er frisk på at prøve det, så er det bare med at kaste sig ud i koppen. 

Ja syntes også hun er mega sej.

Heldigvis har det her mens halløj, altid været en naturlig del, af vores "liv og et normalt samtaleemne"

Så hun blev heldigvis ikke forskrækket, eller overrasket over, hvad det var, da det kom.

Så vi fik en rigtig god snak om, hvad hun tænkte, og gerne ville.

Også snakkede vi om, at vi kunne ringe til min veninde (nærmest en extra moster) og spørge til råds om cuppen. Så det er rart at hun ikke er "flov" over det, og gerne vil høre om og afprøve forskellige muligheder.

Og tak for svar

Anmeld Citér

30. juni 2021

Anonym trådstarter

Anonym skriver:

Følger lige lidt med her... Har ingen erfaring med menstrationskop, mne har en datter på 12 der også har mens og som bløder helt ekstremt meget når det kommer. Hvilket betyder hun må gå med natbind hele dagen, og det er ikke engang sikkert det tager det. Så har overvejet tampon som ekstra sikkerhed. Og nævnte faktisk lige til morgen det med sådan en menstrationskop. Dog synes hun begge dele er vildt grænseoverskridende når man kun er 12. 

Ja det med at bløde extremt meget, kender jeg desværre alt for godt, fra mig selv.

Jeg bruger always ultra nr 5, hele vejen igennem mens. Om natten er jeg nød til at bruge 2 i forlængelse af hinanden. Mefa bøvlet og træls.

Jeg har aldrig lært at bruge tampon, kan ikke få dem sat ordentligt osv.

Jeg syntes også at det er lidt noget gris, at skulle rode rundt efter, men er SÅ glad for at hun har mod på at lære at bruge en cup, så hun kan være mere fri og uafhængige af de begrænsninger, jeg har haft siden jeg var 11 år. Jeg kan feks ikke tage ud og svømme osv, fordi jeg styrt bløder osv.

Tak for svar! 

Anmeld Citér

30. juni 2021

Anonym trådstarter

Anonym skriver:

Følger lige med. Med en datter på 12.5 kan der vel ikke gå super lang tid, og så er det rart, at jeg er forberedt til at kunne hjælpe hende

Ja det bliver da lidt spændene, hvornår det kommer.

Vi har haft bind klar, i Ca 2 år. En af hendes veninder fik hendes første mens, da hun var 11 år, lige midt i en idræts time, og hun var blevet total mobbet, fordi der havde været blid over det "hele"

Ingen havde bind og læren havde ingen hun kunne låne. Det havde været ret traumatisk, så hun har ikke ture tage chancen.

Tak for svar

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.