Menustrations cup hvornår (alder) min store pige

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.687 visninger
26 svar
5 synes godt om

Du kan svare anonymt i tråden
27. juni 2021

Anonym trådstarter

Min datter på snart 13, har lige fået hendes menustration.

Hun er self lidt irreteret over, at det kommer lige som sommerferien starter.

Vi kender af gode grunde ikke hendes cyklus endnu, så vi ved ikke hvornår det kommer igen.

Hun vil rigtig gerne kunne tage i friluftsbadet/svømmehallen og bade med hendes veninder og self også badet i havet, når vi selv skal på ferie.

Jeg har ALDRIG lært at bruge tampon, da jeg overhovedet ikke kan få det til at sidde ordentligt, og syntes samtidig at der er lidt for mange risisi ved at bruge dem.

Menustration cup har jeg aldrig prøvet, men har sådan set heller ikke lyst til det. Dette ud fra, at jeg ikke har lyst til at rode rundt, med det.

Dette skal self ikke stoppe min datter, fra at levet livet "frit" og hun gir selv udtryk for at hun gerne vil lære at bruge en menustration s cup.

Vi tog en rigtig god snak med min veninde, som har en og er mega glad for hendes. Hun har set video omkring at bruge den osv.

Vi var ude og købe 1 i går, som hun skal have lært at bruge, når hun kommer hjem, fra ferie hos bedsterne.

Jeg håber virklig hun får det lært, og at hun bliver glad for det.

MEN SHIIT HUN BLIR SÅ STOR OG VOKSEN.

OG DETTE ER BARE ENDNU EN SIDSTE FØRSTE GAN

Jeg føler mig både glad, bekymret og stolt, på hendes vejne. Hun er bare så stor og sej. Kender i det?? 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

27. juni 2021

Charl90

Jeg har brugt menstrationskop i et halvt års tid. Det er helt fantastisk! Jeg ville ønske det fandtes dengang jeg var helt ung.

Der kræver lidt teknik og øvelser ift at sætte den godt i og tage ud, men det får hun hurtigt lært Hvis hun ikke lige kan fange den når hun skal have den ud igen er et fif at sætte sig på hug.

Anmeld Citér

27. juni 2021

Anonym

Nu spørger jeg bare dumt .. har aldrig brugt en. Men hvis man kommer til at skubbe til den - vælter der så ikke blod ned at benet - opsamlet over flere timer. 

Anmeld Citér

27. juni 2021

Optimom

Profilbillede for Optimom

Sejt at hun selv har tænkt over hvad hun vil bruge.  Men jeg vil anbefale at starte med tamponer/ob. De er mindre og kræver knap så meget at man "roder" rundt der oppe. Når hun er så ung vil jeg gætte på hun er stram og at det kan være svært til at starte med en menstruationskop. I skal i hvert fald være opmærksom på at menstruationskopper fås i forskellige størrelser og at hun formentlig skal have den mindste. Typisk skal man først have en større, når man har født.

Anmeld Citér

27. juni 2021

Anonym

Anonym skriver:

Nu spørger jeg bare dumt .. har aldrig brugt en. Men hvis man kommer til at skubbe til den - vælter der så ikke blod ned at benet - opsamlet over flere timer. 

Man kan ikke rigtig skubbe til den, da den skal sidde helt oppe i skeden og man har derfor ikke mulighed for at påvirke den.. Men jeg har nogle gange prøvet at min bare er så fyldt at den lige som bliver trykket ud, men jeg synes jeg kan mærke det på forhånd.. Jeg har altid trusseindlæg på samtidig

Jeg kan også tilføje at min blødning på første dagen kan være slem og jeg sagtens kan fylde den største model på 10 min når det er værst og meget normalt at jeg har 10 fyldte kopper på en dag

Til trådstarter, så synes jeg absolut det er en god idé med koppen, jeg har brugt min i ca 3 år og kommer aldrig til at skifte tilbage til de tamponer igen.. Når hun ikke skal bade, er det en god ide at hun også har bind på indtil hun har lært at mærke efter hvornår hun skal skifte den osv. 

Anmeld Citér

27. juni 2021

Anonym

Virkelig god ide med en kop. Organic Cup har en version til unge piger som er mindre. Den er et oplagt bud tænker jeg. 
Og så har hun jo en veninde at læne sig op ad! 

Jeg lærte selv at bruge tamponer med hjælp fra vaseline. Havde altid en lille bøtte sammen med mine tamponer som jeg smurte tamponerne ind i. Kræver selvfølgelig at det er uden indføringshylster men det var jeg selv gladest for, så jeg kunne styre det. Jeg var lige fyldt 11 da jeg fik min menstruation. 

Hvis din datter er frisk på at prøve det, så er det bare med at kaste sig ud i koppen. 

Anmeld Citér

28. juni 2021

Anonym

Følger lige lidt med her... Har ingen erfaring med menstrationskop, mne har en datter på 12 der også har mens og som bløder helt ekstremt meget når det kommer. Hvilket betyder hun må gå med natbind hele dagen, og det er ikke engang sikkert det tager det. Så har overvejet tampon som ekstra sikkerhed. Og nævnte faktisk lige til morgen det med sådan en menstrationskop. Dog synes hun begge dele er vildt grænseoverskridende når man kun er 12. 

Anmeld Citér

28. juni 2021

Anonym

Følger lige med. Med en datter på 12.5 kan der vel ikke gå super lang tid, og så er det rart, at jeg er forberedt til at kunne hjælpe hende

Anmeld Citér

28. juni 2021

Mortiltreogmåskefire

Jeg har hørt at man ikke kan bruge menstruations cup når man er jomfru, den er jo noget størrer end en tampon

Anmeld Citér

28. juni 2021

Pasta

Profilbillede for Pasta

Da jeg først overvandt den grænseoverskridende følelse af indsætte og udtage koppen, må jeg bare indrømme at jeg var SOLGT! Jeg er SÅ glad for at jeg gav det et skud, og jeg går aldrig tilbage til bind. Koppen fjerner bare alt det, der er dødirriterende ved menstruationen, så jeg håber din datter giver det et forsøg og bliver glad for det. Hun må dog ikke miste modet, hvis det er lidt bøvlet til at starte med; det tog mig et par cyklusser at blive dus med indsættelsen og udtagelsen

Her er et link der hjalp mig med at vælge kop; https://www.kopperiet.dk/sammenligne-menstruationskopper/

Der findes et utal af kopper. Når hun er så ung bør hun starte med en af de allermindste. Jeg har prøvet to slags; betula (fås i føtex og Bilka - vil jeg absolut ikke anbefale!) og lunette (kæmpe anbefaling herfra!) 

Held og lykke med projektet!

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.