Anonym skriver:
Tak for dit svar. Og tak for at vende det på hovedet og sætte det i perspektiv. For du har ret. Det hviler jo ikke nødvendigvis på mine skuldre
det sværeste er, at han er er en fantastisk far og han er virkelig en god mand. Og jeg ved i mig selv, at jeg ikke er en af de kvinder, som bare siger det og lukker øjenene og siger det også var min egen skyld osv. slet ikke. Hvis du forstår - det er det flere voldsramte kvinder gør - men det er ikke tilfældet her. Og det er det som frustrerer mig! For hvorfor? Hvorfor går det så galt?! Hvor kommer al den vrede fra.
tak for dit indspark
Jeg forstår godt, hvad du mener - og det kan også være, at du har ret i, at det ikke er tilfældet hos dig. Samtidig må jeg bare stilfærdigt sige, at du udviser nogle klassiske tanke- og handlemønstre for mennesker der i den ene eller anden form lever med fysisk eller psykisk vold. Et par eksempler:
- Splitting: Du laver en opdeling mellem hans grænseoverskridende reaktioner og så den “anden del af ham” hvor han er så sød og rar og en god far. Men sådan fungerer det ikke - man er ikke en god og kærlig far noget af tiden og et aggressivt råbende monster for resten - man er én og samme person. Og hans grænseoverskridende handlinger er en del af den han er.
- Undvigelse/tilpasning: Du går på nåle, tilpasser dig, du er bange for at tage snakken for ikke at “puste til gløderne”. Du har dårlig samvittighed overfor børnene fordi du godt ved at de ikke bør være vidner til den slags. Du samler dem op. Du fokuserer på, at du skal gøre noget - fremfor hvad han har af ansvar for hvad han udsætter jer for.
Du skriver at det er synd for børnene. Det er det også - men det er mere end bare synd, hvis de lever i et hjem med en grad af psykisk vold - det er også skadeligt, og det vil trække spor langt ind i deres egne forståelser af relationer og parforhold når de bliver voksne.
Jeg spørger i lighed med ovenfor: Har han nogensinde været fysisk ved dig eller børnene?
Anmeld
Citér