Jeg/vi står i lidt den samme problemstilling, dvs her er det ikke drengen fra min søns børnehave, men hans bror.
I starten talte vores søn (3 år) meget positivt og glad om denne dreng, og vi lavede også legeaftaler. De 2 drenge har det rigtig fint sammen, men storebror er voldsom og dominerende. Sidst vi var sammen, sagde vores søn til drengen, at han gerne vil lege med ham, men ikke hans storebror, fordi han ikke kan lide ham.
Drengenes mor hørte dette, og blev slf ked af det.
Og nej det er bestemt ikke den optimale måde at sige tingene på, og ja som voksne ville jeg/vi have brugt en anden formulering, og det er jo netop den, du spørger ind til; hvordan siger man nej på en pæn og høflig måde.
Du har fået mange gode forslag: Kemien er ikke til stede, I er fyldt op med diverse andre aftaler. Fælles for dem alle er jo dog, at du ikke kommer uden om et 'nej', uanset om det er pakket ind, og drengen kan måske ikke afkode det, men det kan hans mor, så forbered dig på at skulle det blive aktuelt, og hun spørger, så kommer der - måske - en negativ respons.
Det gjorde der i vores tilfælde, men jeg holdt fast i vores søns ret til at sige fra (broderen) og til (drengen fra bh). Vi vil fremadrettet gerne lave legeaftaler uden storebror, eller hvor min mand er med, så vi er 3 voksne.
Det har været en svær beslutning for mig, fordi jeg (også med min professionelle baggrund) kan se, at begge drenge har godt af kontakten med vores søn og vores familie.