Vi kan finde på at snerrer af hinanden, hvis vi er lidt stressede, trætte eller noget.. Vi kan også sagtens finde på at rette på hinanden og gør det egentlig tit, men det er for mig bare helt almindelig hverdagssnak, fx "gider du ikke fremover sætte din beskidte tallerken ned i opvaskemaskinen?".. Altså det er jo bare at snakke om hverdagsproblemer og slibe kanterne af - vi bliver jo ikke uvenner; højst en smule irriteret i nogle minutter, men det er squ ikke værre end at jeg bliver lidt irriteret over en plat joke, hvis jeg er i lidt dårligt humør..
Derudover kan vi også have livlige diskussioner om fx samfundet, hvor vi bliver lidt opildnet men ikke uvenner..
Og en sjælden gang imellem kan vi også have et decideret "skænderi", hvor vi/en af os bliver påvirket, og stemningen er negativ, og hvor stemmerne måske bliver en lille smule høje men uden at råbe eller kaste med ting..
Vores datter reagerer på det sidste punkt, hvor vi jo så lige må tænke os om og evt. droppe den indtil hun sover, eller hvor vi lige må holde en pause, så vi roligt kan snakke om tingene bagefter..
Vi har for nylig snakket om, hvad der var acceptabelt, og hvad der ikke var.. Og vi blev hurtigt enige om, at livlige diskussioner, en smule snerreri/irritation og rettelse på hinanden er acceptabelt foran børn, da det viser vores børn, at forhold ikke er som i et eventyr..
Jeg er selv vokset op med forældre, der stort set aldrig var uenige foran os, og jeg har i mange år troet, at man IKKE skændes i et forhold.. Altså at alt var fryd og gammen, og så var man måske uenige 1-2 gange om året.. Så jeg har haft rigtig mange problemer i mine forhold, fordi jeg syntes, at det var for hårdt arbejde med alle de uenigheder.. Min kæreste derimod har oplevet, at hans forældre var uvenner/uenige og kunne diskutere og mundhugges foran ham, og han har haft langvarige forhold, hvor man netop kunne snakke om tingene og uenighederne