Vi kan også godt finde på at mundhugges lidt foran vores børn. Det er lidt op og ned - lige for tiden er jeg gravid og har ikke så meget overskud - så kan jeg godt komme til at hakke lidt på min stakkels mand. Men det er ikke sjældent det sker - flere gange om ugen.
Det sker også af og til - men sjældent - at vi har et rigtig skænderi hvor vi er rasende på hinanden. Jeg har det nok lidt ligesom din mand - jeg kan have svært ved at lade et emne ligge, hvis jeg er vred over noget. Min mand kan så føle sig presset og lukke i, og så bliver det en ond spiral, hvor jeg presser på for at få en reaktion og min mand føler siger mere og mere presset og lukker mere og mere i - og til sidste er vi begge kørt fuldstændig op og er rasende på hinanden. Det sker heldigvis ikke ret tit - måske er det sket 3-4 gange i den tid vi har haft børn (6 år), at de har overhørt det, men jeg hader, når børnene kommer til at være i det. De sidder der med helt bange øjne...
Bagefter det er sket, har vi sagt undskyld til børnene.
Jeg har dog aldrig nogensinde overvejet, om vi skulle gå fra hinanden pga det. Selv om det er træls, at børnene overhører det, så synes jeg jo også, at de ser så meget andet - at vi driller hinanden kærligt, at vi samarbejder, og at vi kysser og giver krammere. Så det gode opvejer det dårlige - mange gange.
Jeg tror egentlig også, det er ok for børn at se, at forældrene godt kan være uvenner (nok ikke, at de er decideret rasende og råber af hinanden osv), og så blive gode venner igen. Vi er trods alt kun mennesker, vi forældre.
Men hvis det fylder meget for jer, kan det være, I kan opsøge en parterapeut for at få nogle bedre måder at kommunikere på.
Anmeld
Citér