Min mand har et problem

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

3.712 visninger
20 svar
47 synes godt om

Du kan svare anonymt i tråden
27. februar 2021

Anonym trådstarter

Åh, jeg har så ondt i maven. 

Min mand er et fantastisk menneske, det skal jeg sige først og fremmest. Et godt, behageligt, omsorgsfuldt menneske. Men han er også et menneske, der har en klar tendens til at blive afhængig af ting. Og typen, der forvalter penge på en uheldig måde. Han spiller mange spil på telefonen, også jævnligt spil, hvor man kan bruge penge. I ved fx candy crush hvor man kan købe ekstra ting og den slags. Så på den måde er det ikke sådan, at jeg har indtryk af, at han gambler. Det kan også være at bruge ekstra penge i minecraft eller andre spil, selvom vi har en aftale om ikke at bruge penge på alle de spil, fordi det hurtigt løber op. Derudover er der penge, der svinder lidt ud i det uvisse, uden jeg er helt sikker. 

Det er typisk min mand, der handler. Ofte undrer jeg mig over, at et indkøb jeg måske havde ventet blev 150 kroner, endte på 300 kr fx. Min mand og jeg har fælles økonomi, så jeg kan jo også følge med på netbank. Hver måned ryger der småbeløb gange mange til spil, og hver gang er han meget undrende, tænker det må være børnene. Selvom man skal bruge en kode de ikke kender for at lave betaling. Så siger han at de må kende koden alligevel eller anden bortforklaring, for han forstår det SIMPELTHEN ikke.

I går handlede han ind igen, igen blev det dyrere end jeg havde ventet. Jeg spurgte ham til det, og forklarede det med, at så er vi vist sammen ikke gode nok til at få lavet en billig indkøbsliste, altså for at tage noget af ansvaret over på mig selv. Han blev virkelig sur, sagde det var træls at blive mødt med den mistro osv osv. Men kvitteringen var ikke lige kommet ind på mobilepay endnu. 

Hver måned ender vi i minus. Altså vi er sådan nogen, hvor økonomien lige hænger sammen, men vi får aldrig sparet op, og så meget synes jeg jo ikke, at vi har spender bukserne på. Jeg stoler ikke på min mand økonomisk.

Han har en fortid med massiv gæld og smålån før min tid, som han fik betalt af for at starte på en frisk, men økonomi er stadig en udfordring, jeg troede det havde ændret sig. 

Jeg ved ikke, hvad jeg skal gøre, da han reagerer med vrede, afvisning, benægtelse og forskydning af ansvar hver gang, og det er jo også bare klassisk "misbruger" hvad fanden det så er han ellers går og bruger penge på.

Jeg ved ikke, hvad jeg skal stille op, for det er jo ikke ligefrem gambling og dermed heller ikke ludomani.. Jeg vil gerne have deg løst, så vi kan få en sund økonomi for vores fremtids skyld.. 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

27. februar 2021

IenFart

Profilbillede for IenFart

Jeg kender ikke de præcise kriterier, men for mig lyder det der som klokkeklar ludomani. Det kan godt være han ikke kan vinde penge, men det er mig bekendt heller ikke afgørende.

Jeg vil bare sige at alle mine alarmklokker ringer. Han bruger pengene i smug, giver børnene skylden, reagerer med vrede og fornægtelse når der bliver spurgt ind til det. Det er selvfølgelig ikke rart at føle sig mistænkt, men med hans fortid så kan det ikke komme bag på ham og det må være i hans egen interesse at spille med åbne kort.

Selvom han bliver sur bliver du nødt til at insistere på en ordentlig snak om det. Fortæl du sagtens forstår det ikke er en rar følelse, men givet jeres økonomiske omstændigheder er det simpelthen nødvendigt.

Anmeld Citér

27. februar 2021

Anonym

Anonym skriver:

Åh, jeg har så ondt i maven. 

Min mand er et fantastisk menneske, det skal jeg sige først og fremmest. Et godt, behageligt, omsorgsfuldt menneske. Men han er også et menneske, der har en klar tendens til at blive afhængig af ting. Og typen, der forvalter penge på en uheldig måde. Han spiller mange spil på telefonen, også jævnligt spil, hvor man kan bruge penge. I ved fx candy crush hvor man kan købe ekstra ting og den slags. Så på den måde er det ikke sådan, at jeg har indtryk af, at han gambler. Det kan også være at bruge ekstra penge i minecraft eller andre spil, selvom vi har en aftale om ikke at bruge penge på alle de spil, fordi det hurtigt løber op. Derudover er der penge, der svinder lidt ud i det uvisse, uden jeg er helt sikker. 

Det er typisk min mand, der handler. Ofte undrer jeg mig over, at et indkøb jeg måske havde ventet blev 150 kroner, endte på 300 kr fx. Min mand og jeg har fælles økonomi, så jeg kan jo også følge med på netbank. Hver måned ryger der småbeløb gange mange til spil, og hver gang er han meget undrende, tænker det må være børnene. Selvom man skal bruge en kode de ikke kender for at lave betaling. Så siger han at de må kende koden alligevel eller anden bortforklaring, for han forstår det SIMPELTHEN ikke.

I går handlede han ind igen, igen blev det dyrere end jeg havde ventet. Jeg spurgte ham til det, og forklarede det med, at så er vi vist sammen ikke gode nok til at få lavet en billig indkøbsliste, altså for at tage noget af ansvaret over på mig selv. Han blev virkelig sur, sagde det var træls at blive mødt med den mistro osv osv. Men kvitteringen var ikke lige kommet ind på mobilepay endnu. 

Hver måned ender vi i minus. Altså vi er sådan nogen, hvor økonomien lige hænger sammen, men vi får aldrig sparet op, og så meget synes jeg jo ikke, at vi har spender bukserne på. Jeg stoler ikke på min mand økonomisk.

Han har en fortid med massiv gæld og smålån før min tid, som han fik betalt af for at starte på en frisk, men økonomi er stadig en udfordring, jeg troede det havde ændret sig. 

Jeg ved ikke, hvad jeg skal gøre, da han reagerer med vrede, afvisning, benægtelse og forskydning af ansvar hver gang, og det er jo også bare klassisk "misbruger" hvad fanden det så er han ellers går og bruger penge på.

Jeg ved ikke, hvad jeg skal stille op, for det er jo ikke ligefrem gambling og dermed heller ikke ludomani.. Jeg vil gerne have deg løst, så vi kan få en sund økonomi for vores fremtids skyld.. 

Hvad med at få byttet lidt om på arbejdsfordelingen? Fx omkring indkøb. 

De få gange jeg sender min mand på indkøb har han altid købt 4 ting mere end aftalt. Han gør det virkelig ikke af ond vilje. Så er det lidt aftenhygge, en lille buket blomster(tulipaner) eller noget helt andet. 

Jeg har med tiden bare fundet ud af at det er bedst at det er mig der handler, eller at jeg i hvert fald er med. 
Før i tiden havde vi fint med penge, men så valgte jeg at omskole mig og vi røg rent økonomisk langt ned, vi begyndte derfor at lave madplaner og handle til en uge ad gangen og vi sparede derved mange penge(ingen småindkøb) og undgik for meget madspild. 

Jeg har ikke noget bud på hvad du kan skal gøre. Måske du skal foreslå at I har hver jeres konto og så fælles budgetkonto og madkonto, hvor I hver måned indbetaler til og så det resterende kan I deles om, som I har jeres eget kort til. På den måde bliver han nødt til at disponere over sine penge hvis han vil have råd til sine spil og det går ikke udover dig. Men vigtigst er jo at der er til de faste udgifter og måske også få lavet en opsparing som buffer. 

Anmeld Citér

27. februar 2021

Anonym

Du har lige brugt, hvad? 50 linjer, på at bortforklare, at din mand er ludoman, hvis DU ikke kan se det, hvordan skulle han så?

Anmeld Citér

27. februar 2021

Anonym trådstarter

Anonym skriver:

Du har lige brugt, hvad? 50 linjer, på at bortforklare, at din mand er ludoman, hvis DU ikke kan se det, hvordan skulle han så?

Rolig nu - jeg er helt med på han har et problem og en afhængighed han skal af med, jeg troede bare ikke det kunne defineres som ludomani, hvis ikke der var gambling involveret

Anmeld Citér

27. februar 2021

Anonym

Anonym skriver:

Ahh måske at overdrive, men der skal da klart kigge på forbruget. 
Min svigermor gør det samme, særligt køber i Candy Crush, men jeg anser hende bestemt ikke som ludoman. Det er kedsomhed og så tænker hun simpelthen ikke over hvor meget hun får brugt. For det er 7kr. her og 7kr. der. 

Anmeld Citér

27. februar 2021

Anonym

Anonym skriver:

Ahh måske at overdrive, men der skal da klart kigge på forbruget. 
Min svigermor gør det samme, særligt køber i Candy Crush, men jeg anser hende bestemt ikke som ludoman. Det er kedsomhed og så tænker hun simpelthen ikke over hvor meget hun får brugt. For det er 7kr. her og 7kr. der. 

Har du læst, hvad hun skriver?

Afhængighedstendenser

Forvalter penge uheldigt

Spiller meget

Bryder aftaler om økonomi

Penge forsvinder på mystisk vis

Beløb forsvinder ved indkøb - hvorhen?

Stoler ikke på manden med økonomi

Fortid med massiv gæld og smålån 

Økonomi er en udfordring

Ved konfrontation; vrede, afvisning, benægtelse, skyder skylden på andre

Hvordan tænker du, at det IKKE er ludomani?

Anmeld Citér

27. februar 2021

Anonym trådstarter

Anonym skriver:

Har du læst, hvad hun skriver?

Afhængighedstendenser

Forvalter penge uheldigt

Spiller meget

Bryder aftaler om økonomi

Penge forsvinder på mystisk vis

Beløb forsvinder ved indkøb - hvorhen?

Stoler ikke på manden med økonomi

Fortid med massiv gæld og smålån 

Økonomi er en udfordring

Ved konfrontation; vrede, afvisning, benægtelse, skyder skylden på andre

Hvordan tænker du, at det IKKE er ludomani?

Hvorfor er du dog så aggressiv? Jeg har jo skrevet selv i overskriften, at min mand har et problem. Jeg skriver en tråd, fordi jeg ikke ved, hvordan jeg skal gribe det an :-) 

Anmeld Citér

27. februar 2021

Anonym

Min mand er ludoman - hvor han spillede med penge til den helt store guldmedalje og efterfølgende kvicklån for at “lappe” hullerne. 

startede før vi mødte hinanden - og fik det at vide efter at vi havde kendt hinanden 10 mdr. Tænkte, at det skal vi nok klare. 
vi har også klaret det - men for fanden det har været hårdt!!! Monster hårdt! 

men for at gøre en lang historie kort - så findes der sådan nogle ludomani centre, som er gratis. Dem vil jeg anbefale, at du ringer til og snakker med. De kender ALT til det og kan vurdere om du/i skal gå videre med det og hvordan du skal takle det. Der er også pårørende møde. Jeg var med til et - mødte andre der var i samme båd. Plus, at jeg hørte om alle de farersignaler der er. 
min mand har efterfølgende gået i gruppeterapi (noget han fandt åndsvagt - men et krav fra min side!). 
han er nu medlem af Rufus, som gør at han ikke kan spille og det skal “aktiveres” en gang årligt. Jeg tjekker op på det. 

Min mand spiller ikke mere (er faldet i en gang), men er jo stadig ludoman! Ligesom dem der er alkoholikere! 

det er ikke helt det samme som med din mand - men tænker at du må ringe til sådan et ludomani center - de er rigtig søde  

Anmeld Citér

27. februar 2021

Unicorn1

Profilbillede for Unicorn1

Ked af at sige det, men det lyder også for mig som om, at din mand lider af ludomani..

Fra netdoktor "Ludomani, som også kaldes spilleafhængighed, pathological gambling eller gambling disorder, er en anerkendt psykisk lidelse. Sundhedsstyrelsen karakteriserer lidelsen med afsæt i WHO's definition af ludomani, som er hyppigt gentagne episoder af spillelidenskab, der dominerer en persons liv på bekostning af sociale, arbejdsmæssige og familiemæssige værdier og forpligtelser.".. 

Så ud fra din beskrivelse og netdoktors/WHO's definition, så lider din mand af ludomani, synes jeg.. 

Mit råd er at DU køber ind fremover.. Du snakker med din mand om din bekymring, og at du godt kunne tænke dig, at han fik noget hjælp (og så håbe på, at han en dag har selvindsigt nok til at søge hjælp).. Og så er du generelt meget mere indover økonomien.. Evt. kan I gøre det, at I hver især hver måned har x antal kr. i lommepenge, som er det eneste beløb, I må bruge på sjov og ballade.. Det er ikke sikkert, at han kan styre det, men så kan han måske selv indse, at han har et problem, hvis han pludselig tager af penge, som I ikke må bruge 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.