Hvem ‘ejer’ billeder efter skilsmisse?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

4. februar 2021

AnoMor

Jeg er model og får skudt rigtig mange billeder og kender derved også reglerne. Men som jeg skriver i første indlæg er der mange ting der spiller ind. 

fik du taget billederne ved en fotograf med kontrakt. Så skal du læse kontrakten og se hvad der står. Så er det de regler der gælder. Og hvis der så står i kontrakten at de ikke må videregives. Ja så har du selv brudt loven på det punkt. 

hvis de er taget hos fotograf uden kontrakt. Så er det lovgivningen der gælder som siger at de tilhører ham. Men at han ikke må videregive dem eller offentliggøre dem. Eller tjene penge på dem. Det vil give fængselsstraf hvis dette ikke overholdes. 

Hvis det er dig selv der har taget dem privat med eget kamera. Så er det dig der har rettighederne til dem. 

Det er sjovt at få taget billeder. Men der er så mange regler for at beskytte model og fotograf at man virkelig skal tænke sig om inden man gør det og sætte sig ind i diverse regler og love på området. 

men i sidste ende forstår jeg slet ikk hvad han vil beholde dem for når nu i ikke er sammen mere 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

4. februar 2021

Janet1989

Det er en gave til ham - ja - men nu er i jo ikke et par mere og han har tilmed en ny partner - tænk hvis hun fandt de billeder en dag? Det ville være super akavet ... for alle parter ... måske han har smidt dem ud, men ikke nænner at fortælle dig det? ����

Anmeld Citér

4. februar 2021

serinasmor

AnoMor skriver:

Der ligger rigtig meget bag og mangler meget info for at kunne give er fyldestgørende svar. 

for retten til billederne er faktisk fotografen i sidste ende. 

men du kan kontakte dem her som har svarende på det hele hvis det er. https://not-allowed.dk/

Notallowed tager sig af copyright sager... men ikke ting i en skilsmisse og gaver ...

Jeg tror ikke de er de rette at tage fat i - med mindre han bruger billederne til at sælge den stol, det undertøj eller den seng der er på billedet.

Anmeld Citér

4. februar 2021

AnoMor

serinasmor skriver:

Notallowed tager sig af copyright sager... men ikke ting i en skilsmisse og gaver ...

Jeg tror ikke de er de rette at tage fat i - med mindre han bruger billederne til at sælge den stol, det undertøj eller den seng der er på billedet.

De tager sig også af evt billeder og rettighederne herom. Min fotograf har brugt dem før efter misbrug af hans billeder. Så jo det gør de. Men der er flere ting der spiller ind som jeg også skriver senere. Om der er kontrakt osv 

Anmeld Citér

5. februar 2021

Anonym trådstarter

Tak for alle jeres svar.

Jeg kan se, at mange af jer gør jer de samme tanker som mig. At de jo egentlig ‘tilhører’ ham, men som en af jer også skriver ‘hvad vil han med dem nu’...

Jeg ville også som hans nye kæreste have det mærkeligt med, at han havde dem liggende. 

Billederne er taget af en professionel fotograf som godt vidste, at de blev taget specifikt til en gave. Men for mig handler det egentlig ikke om det lovgivningsmæssige i det, men mere det moralske, hvis det giver mening. For han har sikkert loven på sin side. Men derfor synes jeg stadig godt man kan være et sødt menneske og respektere andres følelser omkring det.

Jeg tror jeg vil prøve at tale med ham om det igen. Og ellers er jeg ret vild med den løsning, som en af jer nævner med henkastet at ‘komme til’ at nævne det, mens kæresten er der

Anmeld Citér

5. februar 2021

Anonym

Jeg kan godt forstå at det er grænseoverskridende han har de billeder liggende MEN især hvis i har børn sammen og skal samarbejde om dem, ville jeg glemme det, og jeg ville aldrig bevist nævne det foran hans nye kæreste for at skabe splid.. i sidste ende lige meget hvad vil det gå ud over ungerne

Anmeld Citér

5. februar 2021

serinasmor

AnoMor skriver:

De tager sig også af evt billeder og rettighederne herom. Min fotograf har brugt dem før efter misbrug af hans billeder. Så jo det gør de. Men der er flere ting der spiller ind som jeg også skriver senere. Om der er kontrakt osv 

Der er bare forskel ... for manden misbruger jo ikke billederne til at sælge undertøj eller sengetæpper ... han har dem bare liggende

Anmeld Citér

5. februar 2021

AnoMor

serinasmor skriver:

Der er bare forskel ... for manden misbruger jo ikke billederne til at sælge undertøj eller sengetæpper ... han har dem bare liggende

Det kan stadig være misbrug. 
jeg fortæller kun udfra hvad jeg selv ved som model og hvad min fotograf fortæller 

Anmeld Citér

5. februar 2021

serinasmor

AnoMor skriver:

Det kan stadig være misbrug. 
jeg fortæller kun udfra hvad jeg selv ved som model og hvad min fotograf fortæller 

Som grafiker (som er nødt til at have styr på copyright af egne værker) vil jeg sige nej  

Anmeld Citér

5. februar 2021

Tommelise

Anonym skriver:

Tak for alle jeres svar.

Jeg kan se, at mange af jer gør jer de samme tanker som mig. At de jo egentlig ‘tilhører’ ham, men som en af jer også skriver ‘hvad vil han med dem nu’...

Jeg ville også som hans nye kæreste have det mærkeligt med, at han havde dem liggende. 

Billederne er taget af en professionel fotograf som godt vidste, at de blev taget specifikt til en gave. Men for mig handler det egentlig ikke om det lovgivningsmæssige i det, men mere det moralske, hvis det giver mening. For han har sikkert loven på sin side. Men derfor synes jeg stadig godt man kan være et sødt menneske og respektere andres følelser omkring det.

Jeg tror jeg vil prøve at tale med ham om det igen. Og ellers er jeg ret vild med den løsning, som en af jer nævner med henkastet at ‘komme til’ at nævne det, mens kæresten er der

Jeg kan godt forstå, at du synes, det er akavet, at han har billederne liggende.

Men jeg synes ikke, du kan være bekendt at nævne det, mens hans kæreste er til stede. Hun har jo ingen skyld i det, og det kunne skabe uro i deres forhold. 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.