Pænt forkølet

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

3. januar 2021

IenFart

Profilbillede for IenFart
Tjullehej skriver:

Men ... hvor snottet/syg/ dårlig er du..?

Uanset hvad vil du vel ikke bære værnemidler hele dagen. Du vil vel kunne smittet kollegaer?

Holdningen til at man da bare går på arbejde med forkølelse .. hmm. Det er altså hverken sundt for dem man smitter eller ens eget helbred. men det afhænger selvfølgelig af, hvor hårdt du er ramt. 
Alm. forkølelse eller influenza er også monster irriterende at blive smittet med...

På mig lyder det som meget gerne vil på arbejde.. da det ellers vil give mere arbejde bagefter. Så det afhænger af hvor syg du reelt er. 

Simpelthen så enig.

Selv inden corona var det røvirriterende at skulle møde ind og arbejde med kolleger, som var møgforkølede med snot og nys i lange baner. Det er IKKE dårlig arbejdsmoral hvis man bliver hjemme når man er meget forkølet - det er almindeligt kollegialt hensyn. I et kontormiljø eller andre steder hvor man omgås andre mennesker spredes det nemt og så smører man lige sin dårligdom ud over X antal andre mennesker.

Så kan vi snakke om faktorer så som typen af arbejde og graden af forkølelse, som kan gøre at man kan møde ind alligevel.

Jeg håber virkelig at en effekt af corona tiden vil være at hvis man vælger at komme på arbejde med forkølelse og skal være sammen med kolleger så tager man sgu lige et mundbind på.

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

3. januar 2021

Fortvivlet

Profilbillede for Fortvivlet
Tjullehej skriver:

Øh. Hvor læser du det..?

Fordi ts er testet negativ og stadig stiller spørgsmålstegn ved at møde på arbejde , blot fordi hun er forkølet som alle andre mennesker nu

Anmeld Citér

3. januar 2021

Lomm

Profilbillede for Lomm

Jeg er enig i, at man bør blive hjemme hvis man er syg. Uanset at det ikke er corona, så er det også træls st blive smittet med forkølelse eller alm influenza, og som en anden også skriver: alle skal så pludselig isolere sig og testes når de så får symptomer, for det kan jo ikke bevises st det “kun” er din forkølelse de har fået i gave.

MEN jeg kan sagtens følge dig, jeg er selv slem til at synes at jeg ikke er syg nok til at blive hjemme, der er ingen til at tage over på mit job så mængden af arbejde vokser dagligt.

Det er først nu Ifm corona at jeg har taget det alvorligt, og det var faktisk en gave da jeg var ramt af alm forkølelse i september. Jeg blev hjemme i sengen mens jeg ventede på svar, og kom mig nok noget hurtigere end jeg ellers ville. Så nu tænker jeg: hellere 2-3 dage hjemme og så være tilbage 100%, end alle dage på 50%. Samlet set giver det jo det samme, men jeg undgår til gengæld at smitte andre. Men om jeg så husker dette næste efterår når corona er på tilbagetog, det er måske nok tvivlsomt....

Anmeld Citér

3. januar 2021

AnoMor

Synes det afhænger meget af hvor forkølet du er. Hvis det er sådan at du skal pudse næse hele tiden og nyser meget med kradsen i halsen osv. så vil jeg klart mene du skal blive hjemme da risikoen for smitte mod dine patienter så er rimelig stor på trods af værnemidler. 
men hvis det bare er lidt snue der kan klares med en næsespray. Så ser jeg ingen problemer. 

Anmeld Citér

3. januar 2021

Roselil

Profilbillede for Roselil
Anonym skriver:

Øv, jeg er blevet forkølet. Næsen løber, jeg føler mig lettere sløj og hoster en anelse, men ikke meget. Jeg er selvfølgelig blevet testet for corona, negativ. Og dette først adskillige dage inden i forkølelsen, hvor jeg forud for det isolerede mig hjemme. Min mand blev quicktestet i starten af min forkølelse, så jeg ikke skulle ud, negativ (vi ræsonnerede os frem til han ville være smittet også hvis det var, da vi kysser meget, og det er han der har været på arbejde i hjemmeplejen mellem jul og nytår og måske kunne have taget smitte med hjem, imens jeg har haft ferie) og ja, jeg blev så testet "rigtigt" da jeg fik en tid.

Anyway, summa summarum, jeg har IKKE corona. Jeg har skrevet og spurgt min leder, om jeg så godt må komme på arbejde på mandag, selvom jeg er forkølet, og det har hun sagt ja til. Jeg arbejder i et psykiatrisk ambulatorium, og jeg bærer værnemidler enten visir eller maske, og patienterne skal også bære maske. Jeg er ikke i fysisk nærkontakt med dem.

Så altså nu har min leder jo sagt ja, men ville i synes det var ok som patient at sidde overfor en forkølet behandler, hvis i begge var iført værnemidler og i blev oplyst, at der var tale om en almindelig forkølelse med negativ corona test?

Jeg kan ikke overskue at blive hjemme, for for hver dag jeg er syg, skal jeg bare ombooke mine patienter, det er ikke noget hvor de bliver set af en anden. Og så bliver min kalender overbooket. Og jeg har det jo fint, bare forkølet, eg ville ikke have tøvet med at møde op før coronakrisen.

Min eneste bekymring ud over patienternes tanker er hvordan jeg lige skal bære mig ad med at have samtaler med værnemidler på, når jeg er snottet og nyser med jævne mellemrum 

Ja selvfølgelig kan du det. Ellers skulle der jo bruges endnu flere vikarer end der bliver gjort i forvejen. Vel også én af grundende til at der er nem adgang til test. Så man ikke skal sidde hjemme 7 dage hvergang man er lidt snottet.  Jeg har hostet siden jeg havde halsbetændelse inden efterårsferien. Er lærer og bruger stemmen meget, så den når ikke at hele ordentligt. Herudover har jeg været småforkølet to gange. Jeg er selvfølgelig blevet testet flere gange. Når en elev eller kollega har set bekymret ud over mit hosteri har jeg blot beroliget med, at jeg selvfølgelig er testet negativ

Anmeld Citér

3. januar 2021

Anonym trådstarter

Tak for jeres svar  der er mindre snot i dag, til gengæld en temperatur på 38 og muskel og ledsmerter og mathed samt ondt i halsen. Jeg satser meget på, at det er bedre i morgen, for jeg ville blive enormt ked af ikke at møde op.

Jeg er typen der ikke trives ret godt med ferie, der er for frie rammer. Jeg har ADD og trives allerbedst med den almindelige hverdagsstruktur med en fast morgenrutine, arbejde med klare strukturerede rammer og mere struktureret eftermiddag. Så jeg har et STORT trivselsmæssigt behov for at komme i gang igen. Og på den måde er jeg nok heldig nok at varetage en samfundskritisk funktion og ikke arbejde hjemmefra, jeg fungerer bare ikke med det 

Anmeld Citér

3. januar 2021

Roselil

Profilbillede for Roselil
IenFart skriver:

Simpelthen så enig.

Selv inden corona var det røvirriterende at skulle møde ind og arbejde med kolleger, som var møgforkølede med snot og nys i lange baner. Det er IKKE dårlig arbejdsmoral hvis man bliver hjemme når man er meget forkølet - det er almindeligt kollegialt hensyn. I et kontormiljø eller andre steder hvor man omgås andre mennesker spredes det nemt og så smører man lige sin dårligdom ud over X antal andre mennesker.

Så kan vi snakke om faktorer så som typen af arbejde og graden af forkølelse, som kan gøre at man kan møde ind alligevel.

Jeg håber virkelig at en effekt af corona tiden vil være at hvis man vælger at komme på arbejde med forkølelse og skal være sammen med kolleger så tager man sgu lige et mundbind på.

Det lyder altsammen meget godt problemet er bare, at arbejder man med mennesker og har et lidt dårligt imunforsvar så vil man skulle sygemelde sig konstant. Jeg arbejder som lærer. I vinterhalvåret er jeg f.eks. halvsyg omkring en gang om måneden et par dage ad gangen udover en omgang influenca og andet godt. Mine elever skulle godt nok have meget vikar så, udover de dage hvor jeg er hjemme pga. barn syg. Man smitter heruover ofte 14 dage til en uge inden man udviser symptomer... 

Anmeld Citér

3. januar 2021

IenFart

Profilbillede for IenFart
Roselil skriver:

Det lyder altsammen meget godt problemet er bare, at arbejder man med mennesker og har et lidt dårligt imunforsvar så vil man skulle sygemelde sig konstant. Jeg arbejder som lærer. I vinterhalvåret er jeg f.eks. halvsyg omkring en gang om måneden et par dage ad gangen udover en omgang influenca og andet godt. Mine elever skulle godt nok have meget vikar så, udover de dage hvor jeg er hjemme pga. barn syg. Man smitter heruover ofte 14 dage til en uge inden man udviser symptomer... 

Det er klart at det er så en afvejning du må foretage. Jeg formoder dog at flertallet ikke lige så hyppigt ramt som du, så det ændrer ikke synderligt ved min holdning. Ja, man kan smitte uden symptomer, men når man rent faktisk har kraftige symptomer man kan handle ud fra så synes jeg ikke der er nogen undskyldning.

Jeg kan huske en episode fra mit arbejde, hvor min chef tog forkølet på arbejde og rendte rundt med hoste. Inden en uge havde han fået lagt over halvdelen af en afdeling på 25 mand ned med forkølelse, hoste og feber hos nogle. Det er da på ingen måde gavnligt for den samlede produktivitet på en arbejdsplads.

Anmeld Citér

3. januar 2021

drabo

Profilbillede for drabo

Tænker man kan være syg af meget andet end corona.

hvis du har feber, muskelsmerter, snot o g ondt i halsen, så bliver man hjemme uanset om man er negativ med corona, så er influenza eller forkølelse altså også smitsomme sygdomme.

hvis du generelt hat godt hoster og nyser lidt, samt pudser næse måske 1-2 gange i timen, så kan du fint tage på arbejde.

altså sund fornuft præcis som før corona, og som andre skriver så kan et par dage i sengen hurtigt være givet godt ud i forhold til at blive rask, så man er hurtigt tilbage i topform fremfor skrantende i flere uger.

Anmeld Citér

3. januar 2021

Babilooo

Anonym skriver:

Tak for jeres svar  der er mindre snot i dag, til gengæld en temperatur på 38 og muskel og ledsmerter og mathed samt ondt i halsen. Jeg satser meget på, at det er bedre i morgen, for jeg ville blive enormt ked af ikke at møde op.

Jeg er typen der ikke trives ret godt med ferie, der er for frie rammer. Jeg har ADD og trives allerbedst med den almindelige hverdagsstruktur med en fast morgenrutine, arbejde med klare strukturerede rammer og mere struktureret eftermiddag. Så jeg har et STORT trivselsmæssigt behov for at komme i gang igen. Og på den måde er jeg nok heldig nok at varetage en samfundskritisk funktion og ikke arbejde hjemmefra, jeg fungerer bare ikke med det 

Man går ikke på arbejde med feber, muskel og ledsmerter, mathed og ondt i halsen.

Det er virkelig ikke fair at smitte patienter og kollegaer fordi DU trives med at gå på arbejde frem for at være hjemme. 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.