Hård tone herinde...

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

28. oktober 2020

Anonym trådstarter

Emsatoft skriver:

Beklager hvis der er skrevet mere i tråden og min kommentar måske er uinteressant.. 

Jeg synes bestemt måden at svarer hinanden på er negativ. Jeg har været her siden 2009 med anden profil og tidligere to graviditeter.. dengang var her rart at være! 

Jeg er 3. Gangs geavid pt og meldte mig tilbage her, men synes ikke her er rart. 

Jeg håber for dig og mange andre første Gangs fødende alligevel kan få det godt herinde. Prøv at lade det negative ude. Det svært men prøv for din egen skyld 

Tak for din ærlighed omkring at du også godt kan se at andre kan være negative. 

Jeg er førstegangs og synes det har været mega svært og hårdt at man betror sig herinde med nogle problemer, man søger råd til for at høre om andres erfaring for så at blive skudt ned med en negativ kommentar. Det har ikke været rart. Når jeg er lavet nogle opslag, kunne nogle være så ubehagelige. Jeg har dog også lagt mærke til, når jeg ser andres opslag at så er der også en del brugere, der kommer med negative ting at skrive. Det bare ikke en rar følelse, hvis man står med noget alene og råber lidt efter hjælp.. Så kan det være svært at ignorere se negative 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

28. oktober 2020

Emsatoft

Anonym skriver:

Tak for din ærlighed omkring at du også godt kan se at andre kan være negative. 

Jeg er førstegangs og synes det har været mega svært og hårdt at man betror sig herinde med nogle problemer, man søger råd til for at høre om andres erfaring for så at blive skudt ned med en negativ kommentar. Det har ikke været rart. Når jeg er lavet nogle opslag, kunne nogle være så ubehagelige. Jeg har dog også lagt mærke til, når jeg ser andres opslag at så er der også en del brugere, der kommer med negative ting at skrive. Det bare ikke en rar følelse, hvis man står med noget alene og råber lidt efter hjælp.. Så kan det være svært at ignorere se negative 

Det forstår jeg. Jeg undlader bare at svarer det der så bliver skrevet. Kan kun ryste på hovedet og håbe at ingen finder mine svar stødende. ��

Anmeld Citér

28. oktober 2020

lineog4

Anonym skriver:

Jeg oplever faktisk slet ikke, at ts virker uempatisk med det afsnit, du omtaler. Hun har netop lavet opslaget, fordi hun tit føler, at tonen er hård herinde. Det er en subjektiv følelse, hun har. Og den er helt legitim. Hun nævner heller ikke navne eller noget.

Jeg vil lige påpege, at jeg synes, at du er nok en af de eneste herinde, som VIRKEKIG forstår at formulere dig på en rigtig god, sober og medfølende måde. Jeg oplever oftest, at du formår at se tingene fra flere forskellige vinkler. Du plejer ikke at være dømmende over for ts. Du plejer at komme med gode råd. Ja du virker god til at være reflekterende og det synes jeg er en virkelig god måde at formulere sig på, på skrift. 

Så falder jeg så lige over, at du synes, at ts skære alle over en kam. Men det gør hun helt faktuelt ikke. For det første giver hun udtryk for, at det er noget, hun synes, dvs. det er hendes oplevelse. Hvad hun oplever, er der ikke nogen, der kan tage fra hende. Det er dermed ikke en direkte konstatering. Hvis hun skrev, at alle herinde var uempatiske, så ville det være både at skære alle over en kam og en konstatering. Men hun skriver, at hun synes, at mange herinde er hårde i tonen. Det er et godt eksempel på, at man skal huske at prøve at læse, hvad der står og ikke konstatere noget ud fra noget, som der ikke står. Med andre ord kan det måske siges som at man får læst opslaget. Så var der nogle ord ud af hele opslaget, som får en til at se rødt. Og vi mennesker har det jo med at fokusere på det negative. Jeg oplever indimellem, at ts bliver pålagt nogle meninger og holdninger, fordi dem der svarer ikke sådan "rigtigt" får læst, hvad det var der egentlig stod.

Eksemplet, hun gav, med at en skrev, at der er andre, der havde det værre end hende, det er at negligere hendes følelser og det er faktisk ret uempatisk at give hende følelsen af, at hun ikke har ret til at have de følelser, fordi der er andre, der har det værre end hende. Og de følelser stod hun med lige der i nuet på det tidspunkt. Så kan det føles som at blive sparket til, imens man ligger ned. Hendes følelser blev gjort forkerte - bare fordi en anden ikke ville have taget det så tungt. Eller måske havde hun ikke selv prøvet det og ved derfor ikke, hvordan det føles. Man skal helt generelt heller ikke bede en deprimeret person om at tage sig sammen. Jeg oplever, at mange mennesker godt kan have en tendens til at være gode til at kloge sig på, hvad der er godt eller skidt for alle andre end dem selv og det synes jeg er ærgeligt. Jeg taler her ikke om dig, for som beskrevet, synes jeg du virker rigtig god til at være reflekterende. Men det er sådan helt generelt, for det er helt klart min opfattelse.

Tak for roserne.

Og du sætter egentlig til streg under min pointe, nemlig at man også selv har et ansvar for at sige fra, for vi tillægger nemlig det skrevne ord mening i og med det fortolkes gennem vores øjne, vores erfaringer, vores rygsæk. 

Vi har IKKE et ansvar i forhold til at mande os op.og ikke være så følsomme, men er snæver i forhold til at sige: der skrev du noget som sårede mig, som stødte mig  eller hvad det kan være af følelser det tændte. Og så kommer næste skridt, så har den anden part absolut en ansvar for at sige: fundet må du undskylde, det var absolut ikke sådan ment, men sådan og sådan og sådan.... 

Vi har alle ret til at være følsomme og i nogle situationer mere end andre, men vi har også alle ret til at få at vide: der overskred du min grænse især når det handler om ord, for som sagt ved jeg jo godt  at jeg skrev jeg dumme ko, så har det en særlig effekt på modtageren, og så var det nok også.mib intention at vække følelser hos modtageren. Men der er så mange andre ting våde på skrift og IRL som kan støde bogen og være helt normalt for andre. En lille anekdote: da jeg var ung og smuk, så kaldte vi vores drenge venners kæreste for kælling: har du fået kælling på. Det var absolut ikke fint nedsættende (må ryste på hovedet af mig selv nu), men tænker du kun en have stødt mange. 

Jeg har selv en gang stået i det sorteste af livet og ting jeg lærte var, at der er nogle gange os, der er svage, der bliver nød til at "opdrage" de som er stærke. Det kan virke dybt uretfærdigt, men det er svært som menneske at begribe en situation en anden står i. Ja så kan man arbejde på at spørge mere undrende og nysgerrig frem for kategorisk, men igen der er vi forskellige.

Jeg kan godt se den hårde tone som da skriver om, dog synes jeg ikke den er så slem, men blot en anden tilgang og tone end den jeg normalt er vant til i mit eget hjem - er dog vant til den i andre sammenhænge fx når jeg sidder til skole/hjem samtaler 

Men igen du understregede min pointe og jeg vil håbe, at de som oplever den hårde tone siger til ikke nødvendigvis som en anmeldelse, men som et indlæg: nu synes jeg faktisk det bliver svært for mig st være i fordi..... Og så håber jeg den der modtager den besked tag et den til efterretning og ikke straks hopper i offensiven eller defensiven.

Anmeld Citér

28. oktober 2020

lineog4

Anonym skriver:

Tak for din forståelse. Føler du forklarede det bedre end jeg kunne, men det er lige sådan jeg har det.

Fortæller jo bare at jeg synes tonen er hård, men så kommer der bare forskellige kommentar på at jeg skal være lidt hårdere og mindre sart og at jeg bare skal ignorere de negative kommentar osv.. 

Nu har jeg ikke læst alle svar med skarpe briller på, men jer sætter ud egentlig også streg under min pointe og vel egentlig også en af de andres pointer: nå man er sårbar og har en masse følelser med, så læser man måske svarene lidt anderledes end de er afsendt.

Jeg løser fx ikke at du skal være lidt hårdere og mindre sart, jeg læser en tilgang, hvor begge parter i en samtale har et ansvar. Ansvaret handler ikke om at ignorere eller blive hårdere, men det handler om at udtrykke, hvad den andens svar eller indlæg gør, for ellers har man ikke en jordisk chance for st forklare, ændre, undskylde eller på anden måde udrede trådene.

Du har et eksempel i denne tråd og den behøver selvsagt ingen forklaring; det var knapt så empatisk og afsenderen bør kunne gætte, hvad sådan et svar gør ved en anden. Men det er et skræk eksempel ud af tusind andre fantastiske svar på denne side. Måske har nogle af de andre svar også såret dig eller andre, men er de ikke af den "rebe" type a la: du er en dum ko. Så har begge i samtalen et ansvar, ikke til at ignorere det som gør en ked af det, men til at melde ud; det før mig ked af det. 

Jeg tænker det egentlig er en generel tilgang til kommunikation vi alle burde huske. Nøj hvor har jeg selv tidligere (og det sker stadig en gang imellem) "glemt" at fortælle min stakkels mand, at han har fornærmet mig og så hun så falder hammeren, og tårerne og de dumme ord strømmer ud af mit hoved, for hvorfor forstod han dog ikke, at da han sagde A så blev jeg faktisk rigtig ked af det og så sagde han endda også B og så gik han endda bare på toilettet lige efter han havde ødelagt hele min verden - hele konflikten var kun i mit hoved, jeg var blevet uvenner med min mand uden han overhovedet havde haft en ærlig chance. Det samme her, jeg kan have stødt dig 100 gange det sidste år, men jeg aner det simpelthen ikke, men kan bare læse at du oplever mange er uempatiske - og nu ved jeg jo ikke om du hver gang faktisk har skrevet de gik over dine grænser, så må du undskylde så håber jeg bare andre også læser med.

Anmeld Citér

28. oktober 2020

kamikaze

Jeg er vant til en direkte tone fra mit arbejdsliv og min omgangskreds, og jeg finder den passiv-aggressive tilgang, som jeg også oplever TS komme med her, langt mere aggressiv, fordi den er så indirekte at man føler sig trådt på uden helt at vide hvorfor.

Jeg værdsætter at man står ved sin kritik ved at udtrykke den klart og direkte og under eget "navn".

Anmeld Citér

29. oktober 2020

Carina:-)

Unicorn1 skriver:

Har lige et spørgsmål, som jeg håber, at du kan svare på.. Når man har blokeret en person, kan personen så stadig skrive som anonym på ens indlæg? 

Hej .

Nu har jeg fået svar - det burde ikke være muligt . 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.