IenFart skriver:
I den perfekte verden så tog alle fuldt ansvar både for hvad der sendes og hvad der modtages. Nogen skriver bare på en måde som kan opfattes som hård eller spydig, men som afsender kan det være svært at forudse hvordan ens tekst tolkes.
Hvis man er decideret svinsk eller ubehagelig så ved man det måske godt, men der er det så jeg synes det er klart lettest hvis modtageren bare tænker "Sikke en idiot" og går videre - eventuelt anmelder det hvis beskeden er helt langt ude over grænsen.
Men vores grænser er ikke ens og det nager mig meget, at det (og det kan fx være, at jeg misforstår dig her), at det virker som om, at ansvaret ligger mere hos modtageren, end det ligger hos afsenderen.
Det nager mig, at det altid er dem, der anses for svage, som skal lave om på sig selv, at det altid kun er "de stærke" - altså dem som er spydige, som gerne vil have lov til at være spydige og "de svage" som bare må finde sig i det, som de spydige siger. Ellers er man sart og mærkelig. Som om man kun kan være på én måde.
I mine øjne svarer det lidt til, at en person der bliver fx mobbet, selv er skyld i mobningen. At når den mobbede giver udtryk for at føle sig mobbet og mobberen så bare ignorerer signalerne og fortsætter. At den mobbede ikke får lov til at sige fra. At den mobbede bare må finde sig i at få nogle grimme kommentarer med på vejen. Den mobbede må bare sige pyt, for den der mobber har lov til at have en mening og det vil mobberen ikke have, at nogen skal lave om på - uagtet at den mobbede bliver ked af det.
En ting er, at man kan komme til at sige/skrive noget spydigt. Sådan er vi jo så forskellige og nogle gange går det lidt stærkt. Så længe man er åben over for, hvis nogle føler sig stødt over det. Så er det, at man lige siger, det må du søreme undskylde, det var ikke ment sådan eller hvad ved jeg.
Når vi skriver med hinanden, så har vi netop ikke mulighed for at aflæse kropssprog og ansigtsmimik, som i virkeligheden er det, som fylder aller mest i kommunikation, hvilket gør det endnu vigtigere at tænke over, hvordan man skriver. Derudover er det jo også nemt at skrive en hel masse, som man sikkert ikke havde sagt ansigt til ansigt.