Ikke enig. Jeg forstår ikke, hvorfor du bliver ved med at nævne at modtageren har et ansvar? Jeg kan uskyldigt lave en tråd omkring et emne, måske et følsomt emne, men har ingen kontrol over, hvad en anden skriver. Det er afsenderen, der har magten og vælger at bruge den ved at hakke på modtageren. Hvordan kan modtageren så have ansvar for, hvordan det bliver tolket?
På skrift kan man godt mærke på ordene om en anden er nedgørende eller ej og nogle ting kan ikke misforstås. Man kan fornemme den hårde tone om der er en smiley eller ej. Det er ikke særlig mange, der er empatisk herinde eller medfølende og prøver at sætte sig ind i, hvordan den anden må føle, når man kommentere noget.
Det sidste afsnit synes jeg egentlig var unødvendigt, for der fik du lige skåret alle over en karm og glemte egentlig selv, st være den empatiske, rummelige, forstående og reflekterende over egne ord.
Men det var egentlig jeres skriv frem og tilbage om ansvar jeg ville svare på:
Selvsagt har den modtagende part ikke et ansvar, hvis ansvar betyder; mand dig op og gro hård hud. Men selvsagt har de et ansvar for at sige fra.
Man må som udgangspunkt tro på, at alle mennesker vil det gode, ergo deres svar er ment godt. Men deres svar overtræder min grænse, og da de ikke som udgangspunkt vil mig noget ondt, så nå jeg på en måde få formidlet: du overskred min grænse.
Menneskers grænser er forskellige fx overskred du min med din meget generaliserede tilgang til de fleste brugere her inde, og så har jeg et ansvar, og tager det ved at sige fra - det kunne jeg måske have gjort pænere i din optik, og så kan du tage ansvaret på dig og fortælle mig det- eller bare lade den ligge (det gør jeg selv rigtig tur, fordi jeg netop starter med en tro på at alle vil mig det gode og vi kommunikerer forskelligt).
Så jo jeg mener faktisk alle har er ansvar, ikke til at mande sig op og gro hård hud. Men alle har et ansvar som tager udgangspunkt i, at vi skal gå ud fra, at alle vil hinanden det bedste, og vi derfor, hvis vi har overskuddet og muligheden, siger vi fra, når vores grænser bliver overskredet.
Ja man kan blive krænket, noget er åbenlyst skriver jeg din store ko, så ved jeg godt jeg krænker. Men skriver jeg; jeg er uenig fordi...... Så har jeg ingen jordisk chance for at vide, at lige præcis det krænkede dig, for der er ingen universel regel om, at uenighed er lig med at krænke.