Vi har diskuteret mundbind nogle gange på mit arbejde, og jeg er egentlig nysgerrig efter at høre, hvordan mundbind påvirker jeres opførsel, og om I ændrer på noget, hvis I skal have mundbind på.
Konkret tænker jeg på, at da der blev indført krav om mundbind i offentlig transport, faldt antallet af passagerer, og da der for nylig blev tvunget mundbind på restauranter, caféer osv. i nogle kommuner (når man står op), så var der artikler om, hvor mange aflysninger restauranterne modtog med det samme. Nu er der også nogle eksperter, der mener, at man skal indføre mundbind i butikkerne.
Vil I stoppe med at gå på restaurant osv. og ændre på jeres indkøb, hvis I skal iføre jer mundbind på restauranter, caféer, barer og i butikker?
Jeg kan svare for mig selv. Vi var i Tyskland i sommers, hvor det er et krav i butikker og på restauranter, og det ændrede vores adfærd i forhold til tidligere. Vi spiste kun ude 3 gange, hvor det tidligere ville have været en gang om dagen (vi var der i 8 dage), og vi var kun i få butikker, hvor vi normalt handler stort ind af tøj, sko osv., når vi er i udlandet.
Jeg syntes, det var ubehageligt at have mundbind på i længere tid ad gangen, og vi prøvede både med stof og kirurgiske mundbind, så udvides kravet i Danmark, kommer jeg ikke til at gå i butikker og dagligvarer bliver Bilka to go. Kommer vi til at mange andet end dagligvarer, bliver det online handel. Restauranter er jeg stadig i tvivl om, da det jo kun er når man går ind og ud eller på toilettet, at mundbindet skal på. Offentlig transport benyttede jeg mig ikke af i forvejen, da det ville tage 1½ time at komme på arbejde, men kun ½ time i bil, men min mand begyndte at tage bilen den dag, man indførte krav om mundbind i offentlig transport.
Indlægget er ikke, fordi jeg er imod mundbind, hvis de har en effekt, men kun fordi jeg er nysgerrig på, om det ændrer folks adfærd, og jeg derfor også har en bekymring for den økonomiske lussing disse steder står overfor, hvis folk holder sig helt væk.