LauraLW skriver:
Det handler om flere ting...
1: Min kæreste vil gerne have at vi har det samme navn alle tre (helt det samme så vidt jeg har forstået)
2: Jeg har ikke behov for at føre min fars navn videre, da han aldrig har været der for mig, men det har min mor, så det giver mening + det vil glæde min mor.
3: Min kæreste hedder Pedersen og vil meget gerne have min mors navn også... Han synes hans eget er kedeligt tror jeg. - Han har intet imod egen familie, så det er ikke det det handler om, man han vil gerne vil en Castberg ligesom alle os andre.
4: Vores baby skal i forvejen have to navne (Vilma Louise hvis det blive en pige) og vi synes ikke vi skal have to forholdsvis lange efternavne også. (hvilket det f.eks vile blive med Castberg Pedersen)
Håber det gav mening :-)
Ja, forstår helt ud hvad du mener.
Det med at du ikke vil føre dit efternavn videre pga. manglende forhold til din far, den forstår jeg fuldt ud - det var også derfor jeg foreslog du skulle slette det og så tage kærestens efternavn i stedet.
Men kan godt følge ham, det er da federe at hedde Castberg end Pedersen, helt sikkert. Så det kan jeg godt forstå. Personligt har jeg altid været glad for at have anderledes mellemnavn og anderledes efternavn i stedet for et af de famøse 'sen-navne.
Så synes jeg helt sikkert I skal kontakte de klogere hoveder og forklare dem hele situationen, og så høre om I kan få jeres ønske opfyldt - men HVIS det nu er helt umuligt, så kan I jo overveje mit forslag.
Det med at føre navn videre har jeg dog en enkelt ting at sige til også; der er lavet undersøgelser som viser, at hvis kvinden gerne vil føre sit navn videre til kommende børn og senere børnebørn osv., så gør hun faktisk klogest i at føre mellemnavnet videre som mellemnavn i stedet for at føre efternavnet videre, for efternavnene går oftere tabt, hvis man får piger og de vælger at tage mandens navn ved ægteskab - og det er man jo ikke selv herre over. Mellemnavnene "overlever" ofte længere end efternavnene. Bare lige lidt stof til eftertanke