Skifte efternavn

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

24. oktober 2009

prettybutterfly

LineD skriver:

Det betyder Castberg er et beskyttet efternavn, og i reglen kan han så kun få det hvis i får samtykke af alle i landet der hedder Castberg, der giver tilladelse til at han må få efternavnet...

(Sådan er det ihvertfald med mit)

Ja det tror jeg er rigtigt! Så det ser altså ikke ud til at være så nemt for din kæreste at få det navn med mindre i er gift!

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

24. oktober 2009

LineD

prettybutterfly skriver:

Ja det tror jeg er rigtigt! Så det ser altså ikke ud til at være så nemt for din kæreste at få det navn med mindre i er gift!

Ej heller hvis de bliver gift kan han få det, kan jeg så meddele Med mindre han går gennem samme proces med at indsamle samtykker...

Anmeld

24. oktober 2009

prettybutterfly

LineD skriver:

Ej heller hvis de bliver gift kan han få det, kan jeg så meddele Med mindre han går gennem samme proces med at indsamle samtykker...

Er du sikker på det? For min kærestes familie hedder Hornsyld til efternavn, det er der kun 26 der hedder. Sidste år blev hans far gift og hun fik efternavnet, MEN hverken min kæreste eller hans mor(altså faderens ex kone) eller andre blev spurgt om det var ok hun fik navnet. Det gjorde hun bare uden videre!

Anmeld

24. oktober 2009

LineD

prettybutterfly skriver:

Er du sikker på det? For min kærestes familie hedder Hornsyld til efternavn, det er der kun 26 der hedder. Sidste år blev hans far gift og hun fik efternavnet, MEN hverken min kæreste eller hans mor(altså faderens ex kone) eller andre blev spurgt om det var ok hun fik navnet. Det gjorde hun bare uden videre!

Jeg ved ikke hvor strikse de er med det, men reglen hedder at for at få det, skal det gøre sådan.

Min ældste bror da han blev gift, ville hun gerne have efternavnet, men det måtte hun ikke (nu er vi også under 10 der hedder det, ved ikke om det har betydning). Hun opsøgte ellers de resterende der hed det, men ikke alle ville give samtykket og så blev hun nægtet at få det. Hun fik dog det sidste efternavn, trods det der "kun" er omkring 1100 der hedder det, og DET fik hun uden samtykker...

Så lige hvor strikse de er, og hvor meget de undersøger det ved jeg egentlig ikke

Anmeld

24. oktober 2009

prettybutterfly

LineD skriver:

Jeg ved ikke hvor strikse de er med det, men reglen hedder at for at få det, skal det gøre sådan.

Min ældste bror da han blev gift, ville hun gerne have efternavnet, men det måtte hun ikke (nu er vi også under 10 der hedder det, ved ikke om det har betydning). Hun opsøgte ellers de resterende der hed det, men ikke alle ville give samtykket og så blev hun nægtet at få det. Hun fik dog det sidste efternavn, trods det der "kun" er omkring 1100 der hedder det, og DET fik hun uden samtykker...

Så lige hvor strikse de er, og hvor meget de undersøger det ved jeg egentlig ikke

Ej hvor vildt!!!

Anmeld

24. oktober 2009

prettybutterfly

Du må altså bare kontakte folkeregistret eller kirkekontoret og spørge om han kan få navnet hvis i gifter jer! Lyder som om der er flere forskellige regler rundt om i landet, eller at man nogen steder "ser igennem fingre" med det. Fx ved at som før nævn min kærestes fars nye kone nemt fik hans sjældne efternavn! Mens Lines erfaringer ikke er helt lige så "gode".

Anmeld

24. oktober 2009

LauraLW

Du kan få et beskyttet efternavn, hvis du har en sådan tilknytning til navnet, som er nævnt herunder:

1. Et efternavn man tidligere har båret, herunder også et efternavn man har båret i et tidligere ægteskab.
  2. Forældres, bedsteforældres, oldeforældres og tipoldeforældres efternavne, herunder også et efternavn som bæres eller har været båret af de pågældende på grund af ægteskab/samliv.
  3. Ansøgerens nuværende mellemnavn eller et navn ansøgeren tidligere har båret som mellemnavn. Der skal være tale om et mellemnavn efter navnelovens regler. En persons 2. eller 3. fornavn er ikke et mellemnavn. Kun et navn, der er et egentligt mellemnavn, kan tages som efternavn. Det er personregisterføreren, der kan afgøre, om navnet er et mellemnavn.
  4. Stedforældres efternavn, herunder også ens mors eller fars tidligere ægtefælles efternavn. Med en ægtefælle sidestilles en samlever. Stedforælderen skal samtykke. Se nærmere under Samtykker ved navneændring.
  5. Plejefars eller plejemors efternavn, herunder også en tidligere plejeforælders efternavn. Plejefar eller plejemor skal samtykke. Se nærmere under Samtykker ved navneændring.
  6. Et efternavn med en kønsbestemt endelse. Hvis du efter de ovennævnte bestemmelser kan antage et efternavn med en kønsbestemt endelse f. eks. Petrowski, så kan du også få navnet med endelsen -a, f. eks. Petrowska, hvis du er en kvinde. Navnet skal have tradition i en kultur, hvor man tillader sådanne endelser. Navnet skal være kønskorrekt i forhold til den der skal bære navnet. Se nærmere om kønsbestemte endelser i et efternavn i Vejledning om behandling af navnesager (www.retsinformation.dk).
  7. Du kan også få et beskyttet efternavn, du ikke har tilknytning til, hvis du kan få samtykke fra alle, der bærer navnet her i landet. Du skal have kendskab til de, der bærer navnet og selv indhente samtykker fra dem. Se nærmere under Samtykker ved navneændring.
  8. Man kan også få et patronymnavn. Det vil sige, at et barn kan få sin fars eller mors fornavn med endelsen - søn eller -datter. F. eks. kan Mettes datter få efternavnet Mettesdatter. Læs mere om denne regel i Vejledning om behandling af navnesager (www.retsinformation.dk)
  9. To efternavne, der hver for sig kan tages som efternavn, kan sættes sammen med bindestreg. Bærer man et efternavn, der består af flere led forbundet med bindestreg, kan man vælge ét af navnene som efternavn.

Anmeld

24. oktober 2009

LauraLW

Synes snart det lyder mere besværligt end sjovt.... troede egentlig at jeg så kunne skifte, hvilket jeg også kan, men at thomas så først kunne når vi enten var ugift samlevende eller gift. (vi er ingen af delene pt)

Men det virker ikke sådan ud fra den liste fra familiestyrelsen...

Anmeld

24. oktober 2009

LineD

Ja det er vist en lidt større affære end som først antaget

Men jeg synes da du skal ringe og få en snak med de kloge hoveder, måske de kan give et lidt mere entydigt svar

Anmeld

24. oktober 2009

otlitrom

vi er 12 med mit efternavn, så det er bekyttet. Da min fætter blev gift for nogle år siden, fik hans kone navnet.. og vi er ikke blevet spurgt "Om lov"... Så det er da forsøget værd! Ved godt, at I ikke skal giftes, men det er da værd at prøve.. Jeg har selv fået nyt mellemnavn, og det tror jeg vi ordnede gennem præsten..
Håber I finder ud af det!

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.