Skifte efternavn

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

2.482 visninger
25 svar
0 synes godt om
24. oktober 2009

LauraLW

Hej alle.

Herhjemme overvejer vi (begge to) at skifte efternavn. Jeg har min fars efternavn, og har altid haft, men da jeg ikke rigtig har noget forhold til min far, har jeg længe overvejet at få min mors.
- Vil elske endelig at hedde det samme som min mor, som er hende der har været der for mig altid, men føler alligevel at det er lidt mærkeligt. - Jeg har jo altid været mig med det navn, det er jo en del af en... Ved godt det er normalt at skifte for mange når de f.eks bliver gift, men jeg synes stadig at tanken om at jeg skal være "en anden" er lidt spøjs.

Anyway, Thomas vil meget gerne at vi hedder det samme alle tre, så han vil også skifte til min mors efternavn.

- Men hvordan er det lige at man gør det? Og må han godt, når vi ikke er gift? Nogle der kan hjælpe med lidt info?

ps. får baby automatisk mit efternavn når "den" blivr født?

Laura

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

24. oktober 2009

LineD

LauraLW skriver:

Hej alle.

Herhjemme overvejer vi (begge to) at skifte efternavn. Jeg har min fars efternavn, og har altid haft, men da jeg ikke rigtig har noget forhold til min far, har jeg længe overvejet at få min mors.
- Vil elske endelig at hedde det samme som min mor, som er hende der har været der for mig altid, men føler alligevel at det er lidt mærkeligt. - Jeg har jo altid været mig med det navn, det er jo en del af en... Ved godt det er normalt at skifte for mange når de f.eks bliver gift, men jeg synes stadig at tanken om at jeg skal være "en anden" er lidt spøjs.

Anyway, Thomas vil meget gerne at vi hedder det samme alle tre, så han vil også skifte til min mors efternavn.

- Men hvordan er det lige at man gør det? Og må han godt, når vi ikke er gift? Nogle der kan hjælpe med lidt info?

ps. får baby automatisk mit efternavn når "den" blivr født?

Laura

Så længe det ikke er et slægsnavn, kan Thomas godt få efternavnet også, også selvom i ikke er gift.

Da i ikke er gift kommer lillepigen til at hedde udøbt pige "dit efternavn" til hun er døbt

Anmeld

24. oktober 2009

maria_wlt

Prøv at kigge her

https://www.personregistrering.dk/index.php?id=48

Anmeld

24. oktober 2009

LauraLW

LineD skriver:

Så længe det ikke er et slægsnavn, kan Thomas godt få efternavnet også, også selvom i ikke er gift.

Da i ikke er gift kommer lillepigen til at hedde udøbt pige "dit efternavn" til hun er døbt

Ok tak :-)

(og nu det dumme: Mener ikke det er et slægtsnavn.... ej, det er det ikke.... men kan man tjekke det nogle steder hvis det nu skulle være?)

Anmeld

24. oktober 2009

LauraLW

maria_wt skriver:

Prøv at kigge her

https://www.personregistrering.dk/index.php?id=48

Ok. den kigger jeg lige på så! :-)

Anmeld

24. oktober 2009

maria_wlt

God side her

http://www.familiestyrelsen.dk/navne/5/

Anmeld

24. oktober 2009

LineD

LauraLW skriver:

Ok tak :-)

(og nu det dumme: Mener ikke det er et slægtsnavn.... ej, det er det ikke.... men kan man tjekke det nogle steder hvis det nu skulle være?)

Kan ikke lige huske hvor det er, men på nettet kan man se en liste over slægtsnavne man ikke kan tage/købe sig til (Ellers har kommunen/kirkekontoret eller hvad de hedder, også listen ), da de er meget sjældne eller betyder noget bestemt for historien Men laaangt de fleste navne er ikke slægtsnavne, mit navn: Løager, kan man ikke tage, ej heller købe sig til, så Morten har måtte nøjes med mit sidste navn, da han ligesom din Thomas gerne vil vi hedder det samme alle sammen

Anmeld

24. oktober 2009

prettybutterfly

Jeg har selv skiftet til min mors efternavn sidste år!!! Selvfølgeligt må du jo hedde det din mor hedder, og alle andre må også hedde et efternavn hvis der er mere end 2000 personer i landet som hedder det! Det er VILDT nemt at skifte navn. Jeg gjorde det selv over internettet med min digitale signatur. Mener man kan læse om det på folkeregistrets hjemmeside, men det er altså meget nemt.

Og hvis du googler navnestatestikken kan du der se om der er mere end 2000 der hedder det til efternavn, og derved om din kæreste/mand må få navnet!

Held og lykke

Anmeld

24. oktober 2009

LauraLW

prettybutterfly skriver:

Jeg har selv skiftet til min mors efternavn sidste år!!! Selvfølgeligt må du jo hedde det din mor hedder, og alle andre må også hedde et efternavn hvis der er mere end 2000 personer i landet som hedder det! Det er VILDT nemt at skifte navn. Jeg gjorde det selv over internettet med min digitale signatur. Mener man kan læse om det på folkeregistrets hjemmeside, men det er altså meget nemt.

Og hvis du googler navnestatestikken kan du der se om der er mere end 2000 der hedder det til efternavn, og derved om din kæreste/mand må få navnet!

Held og lykke

Ok.... var inde på den statestik side, og der siger den at der i 2009 er 50 ca der har det efternavn...(aner jo ikke om jeg har gjort det rigtigt), men tastede castberg ind og trykkede søg.

hvad gør man så?

Anmeld

24. oktober 2009

LineD

LauraLW skriver:

Ok.... var inde på den statestik side, og der siger den at der i 2009 er 50 ca der har det efternavn...(aner jo ikke om jeg har gjort det rigtigt), men tastede castberg ind og trykkede søg.

hvad gør man så?

Det betyder Castberg er et beskyttet efternavn, og i reglen kan han så kun få det hvis i får samtykke af alle i landet der hedder Castberg, der giver tilladelse til at han må få efternavnet...

(Sådan er det ihvertfald med mit)

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.