Høns i gave

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

31. juli 2020

SofiaMik

Mor og meget mere skriver:

Som hønseholder vil jeg sige, at ingen vel ville finde på med fuldt overlæg at overlade deres dyrs skæbne til ræven? 

Jeg kender faktisk nogle, som ikke selv  kan lide at aflive,  når de bliver for gamle og så giver de dem til ræven på den måde. 

Jeg ville ikke selv anvise vejen til ræven, da den jo ikke kan kende forskel på nye og gamle 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

31. juli 2020

Kir

Puh kan godt forstå du er frustreret, hvis jeg skal have høns skal de også have nogle forhold der er i top, selvom de måske kan klare sig i et skur. Og jeg kan godt forstå din mand ikke vil såre familien, de har jo sikkert gjort det af godt hjerte.

Kan han/I ikke sætte jer ned med dem og sige: "Vi kan desværre ikke beholde jeres velmente gave. Det er en rigtig sød tanke, men der er en grund til vi ikke har anskaffet os høns selv. Det er for meget lige nu, så vi sælger dem og køber noget andet i stedet."

Hvis de kommenterer på hvorfor I ikke sagde noget og virkede glade da I fik dem, så kan I jo sige at de tog jer på sengen og at I ikke ville såre deres følelser. Men nu har I sovet på det og det passer ikke ind i jeres hverdag som tingene ser ud. 

Og så lukke ned for yderligere diskussion 

Anmeld Citér

31. juli 2020

Kir

Synes i øvrigt det ville være synd at slå en masse raske høns ihjel, så hellere forære dem væk til nogen der kan tage sig af dem 

Anmeld Citér

31. juli 2020

Anonym trådstarter

Kir skriver:

Puh kan godt forstå du er frustreret, hvis jeg skal have høns skal de også have nogle forhold der er i top, selvom de måske kan klare sig i et skur. Og jeg kan godt forstå din mand ikke vil såre familien, de har jo sikkert gjort det af godt hjerte.

Kan han/I ikke sætte jer ned med dem og sige: "Vi kan desværre ikke beholde jeres velmente gave. Det er en rigtig sød tanke, men der er en grund til vi ikke har anskaffet os høns selv. Det er for meget lige nu, så vi sælger dem og køber noget andet i stedet."

Hvis de kommenterer på hvorfor I ikke sagde noget og virkede glade da I fik dem, så kan I jo sige at de tog jer på sengen og at I ikke ville såre deres følelser. Men nu har I sovet på det og det passer ikke ind i jeres hverdag som tingene ser ud. 

Og så lukke ned for yderligere diskussion 

Altså jeg tror faktisk ikke (jeg ved det ikke), men jeg tror ikke, at vi ville blive uvenner med dem. Jeg nævnte et par gange til fødselsdagen, at jeg syntes, vi var nødt til at give dem noget mere plads, men om den sev ind, ved jeg ikke  Jeg har på fornemmelsen, at det er manden der bare er for følsom omkring det. Jeg har oplevet det før omkring nogle andre ting. Men denne er bare ikke i orden for mig. Det er to levende dyr, som selvfølgelig skal passes på. Og hvis vi skal have høns, så skal det gøres ordentligt. Jeg har den opfattelse, at hvis man starter op ordentligt uden lappeløsningsopgaver og man ellers har tænkt over f.eks. at lette rengøring, så er det faktisk rigtig nemt at holde høns og så giver de æg. Jeg ser det lidt som, at han er blind for deres kærlighed til ham. Han "glemmer" lidt, at jeg for det første kommer til at se meget mere til dem. At vi gerne vil have det tæt på huset, så vi kan se dem, når vi er ude på terrassen og derfor må det også gerne se pænt ud. Vi bor ikke på landet og kan gemme det væk. Og vi har en pæn have ellers. Og han tænker ikke på, at han højest sandsynligt skal ud og lave lappeløsninger til vinter. Hønsehuse kan jo også se ud på mange forskellige måder og der er jeg også ked af og frustreret over, at det er nogle andre, som har bestemt for os, hvordan vi ligesom skal holde høns. Det er jo netop ikke bare en gryde fra kop og kande, man måske kunne leve med, fordi den ikke kan byttes og manden er glad for den. Som en anden skriver, vil det også være fint at starte op i et skur - hvis det ellers er det, man bliver enige om og beslutter sig for. Vi vil gerne beholde hønsene, jeg vil bare gerne give dem noget andet at bo i. 

Anmeld Citér

31. juli 2020

LSS

SofiaMik skriver:

Hej

Jeg har selv prøvet noget lignende med min svigerfamilie, hvor de presser noget i hovedet på en. I denne sag,  blev vi alle lettere uvenner over det, men fik det byttet til noget andet.

Som hønseholder vil jeg sige, at det ikke behøver være så kompliceret.

Vi har aldrig haft rotter i de 13 år, vi har haft dem. 

Vores høns går frit fra septemper til april. Hvis du ikke har al for mange, vil de få klatter ikke genere, men blot gøde haven.

Høns behøver ikke ret mange remedier og derfor sælges disse billige sæt. 

Vores første høns gik i et gammelt skur og blev efterhånden udvidet med vindue, autodør, pinde, reder og hønsegård. Men der gik tid,  da vi også har børn og travlt.

Alternativt lukker du hønsene frit til efteråret og "glemmer" at lukke dem ind, så skal ræven nok gøre en ende på dem hurtigt og du kan bruge den som undskyldning.

Eddermame en fuldstændig hjernedød kommentar du kommer med til sidst. Uanset hvad så behandler man sku dyr og andre levende væsener ordentligt - dvs man udsætter dem ikke for noget der potientielt kan være farligt, endda dødeligt. 

Anmeld Citér

31. juli 2020

Pasta

Profilbillede for Pasta

Eddermame en fuldstændig hjernedød kommentar du kommer med til sidst. Uanset hvad så behandler man sku dyr og andre levende væsener ordentligt - dvs man udsætter dem ikke for noget der potientielt kan være farligt, endda dødeligt. 

FULDSTÆNDIGT enig. Det er simpelthen kun afstumpede mennesker, der kan finde på sådan noget. De "mennesker" vedkommende kender er godt nok usle; "ikke selv kan lide at aflive". Så i stedet for en værdig, hurtig og smertefri afslutning på livet vælger man at hønsene skal være røvbange og lide en frygtelig død fordi man ikke lige selv gider tage ansvar. Fy for en holdning til andet liv.

Det virker heldigvis til at trådstarter og dennes mand har en helt anden holdning til de par høns der er kommet dumpende ind i deres liv. 

Anmeld Citér

31. juli 2020

SofiaMik

LSS skriver:

Og det er da et pænt sprogbrug, du har. 

Hvad end du vil det eller ej, sker det faktisk ret tit, at ræven tager en hel hønsegård også når man passer på. Og det er bare ærgerligt, når man gerne vil sine høns. Men i det mindste har de levet et godt liv og ræven slår dem hurtigt ihjel. Og dem som ræven ikke spiser, afliver og spiser vi selv. Forarger det dig også?

Dagligt aflives tusindvis af høns på slagterier, som har levet under forfærdelige forhold. Og folk spiser dem gladeligt. Men det er der som regel ikke nogen,  der gider bekymre sig om.

Anmeld Citér

31. juli 2020

SofiaMik

Pasta skriver:

FULDSTÆNDIGT enig. Det er simpelthen kun afstumpede mennesker, der kan finde på sådan noget. De "mennesker" vedkommende kender er godt nok usle; "ikke selv kan lide at aflive". Så i stedet for en værdig, hurtig og smertefri afslutning på livet vælger man at hønsene skal være røvbange og lide en frygtelig død fordi man ikke lige selv gider tage ansvar. Fy for en holdning til andet liv.

Det virker heldigvis til at trådstarter og dennes mand har en helt anden holdning til de par høns der er kommet dumpende ind i deres liv. 

Jeg synes kun det er fjollet, da jeg hellere spiser dem selv, end forærer dem til ræven. 

En høne, der ikke når ind om aftenen og bliver til rævens aftensmad, når dårligt at ænse, at ræven fanger den, før den har slået den ihjel. Det går helt sikkert hurtigere end at slå den ihjel selv.

Anmeld Citér

31. juli 2020

LSS

SofiaMik skriver:

Og det er da et pænt sprogbrug, du har. 

Hvad end du vil det eller ej, sker det faktisk ret tit, at ræven tager en hel hønsegård også når man passer på. Og det er bare ærgerligt, når man gerne vil sine høns. Men i det mindste har de levet et godt liv og ræven slår dem hurtigt ihjel. Og dem som ræven ikke spiser, afliver og spiser vi selv. Forarger det dig også?

Dagligt aflives tusindvis af høns på slagterier, som har levet under forfærdelige forhold. Og folk spiser dem gladeligt. Men det er der som regel ikke nogen,  der gider bekymre sig om.

Hvilke ord er det der er grimme? 

Anmeld Citér

31. juli 2020

LSS

Pasta skriver:

Det er intet mindre end en virkelig syg tanke at have! Jeg kan blive helt arrig over det. Det værste er at den person der skrev det, selv har dyr! 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.