Høns i gave

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

2.134 visninger
31 svar
33 synes godt om

Du kan svare anonymt i tråden
30. juli 2020

Anonym trådstarter

Som overskriften lyder, så har min mand fået høns og hønsehus/gård i gave fra hans forældre og søster. Vi har før talt om, at det kunne være hyggeligt at have høns, men vi har også talt om både fordele og ulemper. Men vi besluttede os aldrig for, om vi skulle have eller ej. Nu har han så fået dem i gave. Jeg blev noget overrasket, for jeg vidste ikke noget om det  Jeg tror nu nok, jeg også udstrålede en form for glæde, fordi det er da hyggeligt med høns.

Nå, men de bliver så færdige med at bygge hønsehuset meget sent og jeg har sjældent set noget blive bygget i så dårlig kvalitet som dette. Ikke fordi, de har samlet det dårligt, men bare fordi det er noget virkelig tyndt noget og i samlesættet er der heller ikke taget højde for, at høns ikke må få træk i hønsehuset.

Jeg synes, stykkerne ligner noget, der er blevet skåret i sløjd af et barn. Nogle stykker er lidt for korte og det hele er bare lidt underligt. Og der er heller ikke dele med, så tagpappet kan sættes sådan rigtigt fast.

Desuden er hønsegården ret lille. Den er stor nok ifølge reglerne, men jeg har indtryk af, at min svigermor havde forestillet sig, at hønsene skulle gå frit i haven og så blive lukket ind om aftenen. Hun gjorde meget ud af at fortælle, at det ikke var særlig stort og hvornår vi skulle lukke dem ind og at vi har hegn rundt om haven. Sagen er bare den, at det kommer de ikke til, da jeg til daglig har børn, der kravler rundt og jeg synes ikke, at de skal kravle rundt i hønsemøg over det hele. Og jeg synes derfor, at hønsene skal have noget mere plads at boltre sig på, da de skal bo der.

Udtræksbakken er også lavet af træ og de fĺeste hønsehuse, jeg har kigget på, er bakken lavet af stål for at lette rengøring.

Jeg ser bare for mig min mand, som skal ud i tide og utide og lave lappeløsninger til vinter, fordi der er et eller andet, der ikke holder og rengøringen bliver besværlig og det magter jeg ikke at se på. Det har jeg dårlige erfaringer med  Han har heller ikke fået hverken fodertrug eller vandtrug med eller ræve/rottesikring. Og "bygningen" er helt ubehandlet, så det skal også males. (Jeg er dog klar over, at uanset hvilket hønsehus, det havde været, at det skal samles og højest sandsynligt også behandles mod vind og vejr).

Jeg står med en følelse af, at det mere var en gave til også begge og ikke kun til ham. Det er nok mig, der har talt mest om høns. 

Jeg synes, der er lidt en uskreven regel om, at man ikke giver dyr i gave, selvom det måske er lidt anderledes med høns, ift. en hund f.eks. Men alligevel. Vi synes, det er hyggeligt dog. MEN vi er meget ophængt ift. en masse ting, som vi skal have lavet færdig inden længe. Og nu har vi også fået "presset" et hønsehus/gård ned over hovedet.

Jeg har sagt til manden, at jeg gerne vil ud og købe et ordentligt hønsehus i ordentlig kvalitet, for hvis det skal være, så skal det også være ordentligt! Ikke noget dyrt, men bare noget, hvor vi ved, at det er i orden. Men han synes, at det er syndt for hans forældre, at de har købt hønsehus og så bruger vi det slet ikke/smider det ud. Jeg kan godt forstå hans følelser omkring det, men der er det nok, at jeg tænker, at det skulle de nok have tænkt på inden de kom med gaven. De kunne f.eks. have involveret mig i gaven og jeg kunne have betalt en del af det, så det havde været noget ordentligt fra start. Jeg synes også, det er frustrerende, at de har brugt penge på noget, som jeg faktisk ikke synes kan bruges. Vi har jo ligesom ikke haft mulighed for at bytte huset. Vi var tvunget til at samle det, så hønsene havde et sted at overnatte. Jeg har virkelig ikke lyst til at have det stående, bare fordi han synes, det er syndt for hans forældre. Det har jo ikke noget med dem at gøre. Gaven var bare slet ikke gennemtænkt og blev lidt hovsa agtig. Og når nu, jeg ikke vidste noget, så havde jeg set helt anderledes på det, hvis de var troppet op med en "færdig løsning", men så taler vi også en anden pris, men så mener jeg, at de kunne have involveret mig (nu var det jo hans fødselsdagsgave) ellers synes jeg ikke, det skal blive til et problem, at vi går ud og køber noget ordentligt, som holder.

Er jeg virkelig for streng? 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

30. juli 2020

Møghe

Det er bare ikke en gave, som man kommer med, hvis ikke man har involveret fx ægtefællen. Jeg har også før talt om, at det kunne være hyggeligt at få høns. Men derfra og så til at tage skridtet.... Og det gælder efter min overbevisning for alle dyr. Det er jo ikke bare hyggeligt, men også en stor opgave, som skal være overvejet nøje. 

Jeg ved simpelthen ikke, hvad jeg ville gøre i den situation, hvis nogen pludselig dukkede op med høns. Jeg tror desværre, at jeg ville ende med at smile påtaget og så udbedre det elendige hønsehus. I hvert fald hvis gaven var fra min svigerfamilie. Hvis det var fra min egen familie, ville jeg nok bedre kunne fortælle dem, at en anden gang ville det være bedre med en gave fra kop og kande og så afhænde den modtagne gave. 

Anmeld Citér

30. juli 2020

Anonym trådstarter

Møghe skriver:

Det er bare ikke en gave, som man kommer med, hvis ikke man har involveret fx ægtefællen. Jeg har også før talt om, at det kunne være hyggeligt at få høns. Men derfra og så til at tage skridtet.... Og det gælder efter min overbevisning for alle dyr. Det er jo ikke bare hyggeligt, men også en stor opgave, som skal være overvejet nøje. 

Jeg ved simpelthen ikke, hvad jeg ville gøre i den situation, hvis nogen pludselig dukkede op med høns. Jeg tror desværre, at jeg ville ende med at smile påtaget og så udbedre det elendige hønsehus. I hvert fald hvis gaven var fra min svigerfamilie. Hvis det var fra min egen familie, ville jeg nok bedre kunne fortælle dem, at en anden gang ville det være bedre med en gave fra kop og kande og så afhænde den modtagne gave. 

Ja, jeg kan læse, at jeg faktisk har det ligesom dig 

Anmeld Citér

30. juli 2020

Soonmom

Jeg havde nok takket pænt nej tak og så måtte de selv finde ud af hvad de ville gøre med hønsene. Men det gjorde I ikke så ja nu hænger I lidt på den

Men jeg ville sælge hønsene (evt spise dem) og huset (eller give det væk når det er sådan noget lort)

Og så simpelthen sige at der er langt fra snak til handling og at I ikke har tid til det i jeres hverdag 

Anmeld Citér

30. juli 2020

Unicorn1

Profilbillede for Unicorn1

Nej du er bestemt ikke for streng.. Dyr er altså ikke noget man giver i gave, medmindre modtageren er med på det.. Min mor fik engang fisk fra en af naboerne, selvom hun overhovedet ikke gad have fisk igen.. Og efter det fik min far fuldstændig fiske-hunger, så nu har de huset fyldt med akvarier, fordi han gik helt amok i det .. 

Nå men mht. jer, så ville jeg ærlig talt udbedre skaden skal huset.. Altså bruge det, I har og så tilføje nyt, så det blev bedre, større og nemmere at rengøre.. Fx bakken ville jeg skifte ud med stål.. Men meget af huset, tænker jeg at I sagtens kan genbruge

Anmeld Citér

30. juli 2020

IenFart

Profilbillede for IenFart

Håbløs gave. Som de andre siger så giver man bare ikke dyr i gave. Hvis man så alligevel bevæger sig ud på farlig grund så skylder man i den mindste modtageren at gøre det ordentligt.

Jeg synes I skal skaffe jer af med både hus og høns, for det lyder ikke som om I egentlig helt var klart til det. Hvis I beholder hønsene, så sørg for at skaffe et ordentligt hus med alle de nødvendige detaljer på plads. Hvis I fortsætter med den bunke pindebrænde de har bakset sammen uden at sige noget, så ender det med at være til så stor gene, at det skaber meget større problemer.

Anmeld Citér

30. juli 2020

Ano18

Lav et Facebook opslag på marketplace og find nogen der kan tage vare på dem og sælg evt paphuset  eller er det så skidt så bare skil jer af m det. Tror måske en byggelegeplads kan bruge dem som ekstra huse i de store hønsegårde hvis de tætner dem, men aner det ikke.

Jeg kan sagtens være “bagklog” men jeg ville godt kunne sige pænt “nej tak men tanken er sød ish”, dog ikke så sød de skal gøre det en anden gang Og så havde de enten taget dem med eller vi havde sammen fået dem afsat asap. Det virker lidt uintelligent hvis det har været i en god mening. Mon ikke de kan forstå i ikke kan overkomme det nu og at i ikke ønsker have dem fritgående. Evt sig i er kede af de har misforstået i ønskede dem. Og kan de ikke forstå det, så er det deres problem. Din mand må også på banen. Hans gave, hans forældre, hans høns - tillykke 

Anmeld Citér

30. juli 2020

Anonym trådstarter

Tusind tak for svar 

Som nævnt, så har vi haft talt om nogle gange, at vi syntes, det kunne være hyggeligt med høns, men vi har aldrig sagt, at vi ønskede os dem. Vi ser klart flere fordele ved høns end ulemper, men for at starte op, Så koster det jo nogle penge og selve det samt hvor vi skal have placeret hønsehuset/gården har ligesom været årsagen til, at vi ikke lige har fået gjort mere ved det. Vi har også som nævnt, ret travlt med en masse andre ting, vi skal have færdigt inden længe, og derfor synes jeg, det er enormt frustrerende at få presset denne opgave ned over hovedet. 

Som nævnt, hvis de var kommet med en færdig løsning, så det egentlig bare lige skulle samles og der ellers ikke manglede noget, så havde det for mig været noget helt andet. Så er det jo bare klar, parat, start. Men nu er det ikke klar, parat, start. Tværtimod. Jeg ved også, at manden vil bande det langt væk, hvis/når han skal ud og lappe og gøre ved i regnvejr og hvis vi ikke laver dette færdigt nu (Det er vi nødt til med sådan nogle levende høns), så ender det jo bare med, at de bliver spist af ræven eller vi får rotter. Men vi har bare mange andre ting at tænke på lige nu... Han vil bare ikke være ved det, for han tænker mere på, at de ikke må blive kede af det (eller hvad ved jeg). Det synes jeg jo så bare ikke er en ordentlig grund til at beholde det, hvis det betyder en masse spildtid og det bare bliver et irritationsmoment i stedet for om ikke særlig længe, når det bliver regnvejr og storm til efterår/vinter. Så er det ikke det værd. Jeg har sagt, at jeg vil ud og købe et ordentligt hønsehus/gård, for hønsene beholder vi. Jeg vil bare have, at det skal gøres ordentligt! 

Anmeld Citér

31. juli 2020

SofiaMik

Hej

Jeg har selv prøvet noget lignende med min svigerfamilie, hvor de presser noget i hovedet på en. I denne sag,  blev vi alle lettere uvenner over det, men fik det byttet til noget andet.

Som hønseholder vil jeg sige, at det ikke behøver være så kompliceret.

Vi har aldrig haft rotter i de 13 år, vi har haft dem. 

Vores høns går frit fra septemper til april. Hvis du ikke har al for mange, vil de få klatter ikke genere, men blot gøde haven.

Høns behøver ikke ret mange remedier og derfor sælges disse billige sæt. 

Vores første høns gik i et gammelt skur og blev efterhånden udvidet med vindue, autodør, pinde, reder og hønsegård. Men der gik tid,  da vi også har børn og travlt.

Alternativt lukker du hønsene frit til efteråret og "glemmer" at lukke dem ind, så skal ræven nok gøre en ende på dem hurtigt og du kan bruge den som undskyldning.

Anmeld Citér

31. juli 2020

Mor og meget mere

Profilbillede for Mor og meget mere
SofiaMik skriver:

Hej

Jeg har selv prøvet noget lignende med min svigerfamilie, hvor de presser noget i hovedet på en. I denne sag,  blev vi alle lettere uvenner over det, men fik det byttet til noget andet.

Som hønseholder vil jeg sige, at det ikke behøver være så kompliceret.

Vi har aldrig haft rotter i de 13 år, vi har haft dem. 

Vores høns går frit fra septemper til april. Hvis du ikke har al for mange, vil de få klatter ikke genere, men blot gøde haven.

Høns behøver ikke ret mange remedier og derfor sælges disse billige sæt. 

Vores første høns gik i et gammelt skur og blev efterhånden udvidet med vindue, autodør, pinde, reder og hønsegård. Men der gik tid,  da vi også har børn og travlt.

Alternativt lukker du hønsene frit til efteråret og "glemmer" at lukke dem ind, så skal ræven nok gøre en ende på dem hurtigt og du kan bruge den som undskyldning.

Som hønseholder vil jeg sige, at ingen vel ville finde på med fuldt overlæg at overlade deres dyrs skæbne til ræven? 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.