Anonym skriver:
Hej.
Hvordan forholdt jeres mænd sig til, at I ammede?
Som alle der ammer ved, så er amningen et rimelig hårdt projekt - både at få etableret den i starten med brystspændinger, ammeindlæg og usikkerhed, men også senere med amning i offentligheden, uendelig natamninger, afvænning og alt sådan noget.
Min mand har været ligeglad med det hele, som om det var mit projekt og jeg bare gjorde det for min skyld. Han ville gerne have suppleret med flaske, sagde han, så han med bedre samvittighed kunne tage ud om aftenen (men han kunne jo godt tage ud alligevel, sagde jeg, det var jo mig, der ammede
Selvfølgelig var amning ekstremt vigtigt for mig, fordi fødslerne kiksede (2 AKS) og jeg har derfor virkelig brændt for det, men derfor har jeg også ammet begge mine børn til de var over 1 år... Og det har jeg overordnet set været glad for og det er jeg også sikker på, at børnene har. Men igennem alle kampene, jeg har haft, har han været ligeglad og da jeg havde brystbetændelse samtidig med, at jeg var syg, så var han sørme også ligeglad, ja, jeg tror ikke engang, at han kan huske, jeg havde det, hvis jeg spørger nu. Efter de der nætter, hvor amningerne varede i timevis, var det stadig mig, der skulle stå op med barnet...
Men amning er da ikke kun kvindens projekt! Det er da et fælles, skulle jeg mene. Bare fordi jeg har brysterne, så er der da meget uden om amningen... Jeg sad f.eks. altid alene i sofaen, men han kunne da også have siddet og kigget med på, hvor sød babyen så ud... gjorde jeres det?
Nå, og nu er amningen så slut og jeg ammet i nogle år i træk og kan endelig se en ende på det og begynde at planlægge noget om aftenen og alt sådan noget.
Men selvom amningen har været sådan et hårdt arbejde med begge børn og jeg har brugt så usandsynligt mange timer på at fodre underne, så ville jeg egentlig gerne have et tak... at min mand sagde et tak for det... men... det virker også sådan lidt "offer-agtigt". Sagde jeres mænd tak fordi I ammede jeres børn? Eller hvordan forholdt han sig til amningen i det hele taget?
Har ammet 3 børn herhjemme og min Mand har aldrig sagt tak. Han har sagt det var sejt jeg gjorde det og han har givet udtryk for at det var nemt med amning, når og da det kørte og man fandt rytmen. Han har trøstet mig når jeg har haft brystbetændelse og han har kørt efter uldammeindlæg.
Tror kun det var i starten altså de første dage han sad og kiggede på baby der blev ammet, men som jeg husker det var det ligeså meget fasinationen af mine brysters størrelse, hvilket vi begge kunne grine af.