Anonym skriver:
Jeg er tilknyttet et lægehus. Hvor jeg en rigtig sød læge. Der er to sekretærer tilknyttet. Den ene mere sur og spydig end den anden. Begge damer. De taler begge to utroligt grimt til mig og andre patienter. Jeg har ofte siddet i venteværelset hvor jeg kan høre når de besvare opkald. Tonen er generelt rigtig sur og nedladende.
Jeg ringede for en del måneder siden nu, og fortalte om mine symptomer; feber (40,8), ondt i brystet og voldsom hoste. Jeg ønskede en tid til at blive lyttet på. Jeg fik kastet i hovedet “tror du ikke bare det er psykisk”
I øvrigt nægtede hun at give mig en tid hos lægen. Senere samme dag dejser jeg om derhjemme. Jeg får en tid ved vagtlægen som hurtigt kunne konstante en dobbeltsidet lungebetændelse og tårnhøjt infektionstal.
De kan også begge to finde på at sige at hvis ikke der er feber eller vægttab i forbindelse med det man nu ringer om, så kan man ikke få en tid. Udover det KRÆVER de hver gang at vide hvad det handler om og hvorfor man vil have en tid ved lægen ellers får man ikke en tid
Jeg har klaget flere gange. Ligeledes har andre fra lægehuset. Men der sker ingenting? Flere hsr skiftet læge, kun pga de to sekretærer.
Nu til spørgsmålet: må praktiserende læge bede sine patienter om at finde en anden læge da de ikke kan have lægefagligt samarbejde med springer der bliver ved med at klage over klinikkens medarbejdere.
Jeg og to andre (som jeg kender) har fået samme besked fra klinikken om at vi skal finde en anden læge til os og vores børn. Må de det? Jeg synes simpelthen det er under al kritik der er ansat sekretærer som behandler patienter på den måde.
Sagen er så den at nu er jeg og mine børn uden læge. Lægeskift koster penge, og grundet corona krisen er jeg personligt hårdt ramt økonomisk.
Din personlige mening om dit dat og dut kan jeg ikke bruge til noget. Men hvis du VED noget høre jeg meget gerne nærmere.
Tak på forhånd.
En læge må gerne opsige samarbejdet med deres patienter, men jeg syntes det grundlag du giver er meget ramt - og øv at nogle sekretær er sådan, har selv stødt på dem en del gange, og har altid tænkt "hvis det var mig der sad på deres plads, ville jeg aldrig være sådan"
Nu sidder jeg så på sådan en plads, og jeg holder ved det jeg har tænkt, jeg taler ordentlig, er anerkendende, men samtidig er det også nødvendigt at jeg til tider er "krævende" netop når patienter vil have en tid ved lægen, det er nødvendigt for mig at vide hvor akut der er, hvor længe det i princippet kan vente, eller om jeg vurdere at det er bedst de ringer i lægens telefon tid, og det er bestemt ikke for at være ubehøvlet jeg spørger om, hvad der drejer sig om 
Når man sidder sådan et sted, syntes jeg at det er hamrende vigtigt at være tålmodig, og ja det kan være hamrende svært hvis man har en i den anden ende der snakker ubehøvlet til mig, dog er der vigtig for mig at jeg tænker i den situation at det er mig der er den professionelle 
Men vi alle er jo så forskellige, men efter hvad du skriver syntes jeg som sagt at det er et tyndt grundlag at bede dig om at skifte læge på - kan du evt skrive en e-konsultation til din læge, omkring problemet?