Må en læge dette?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

21. april 2020

Soonmom

Anonym skriver:

Nej, det skriver jeg da heller intet om?

Så forstår jeg ikke debatten

Hvad er problemet så?

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

21. april 2020

321

Profilbillede for 321
Camillos skriver:

Der var engang en læge , der ikke var min behandler fordi jeg var koblet til en ny afdeling, men havde været min behandler og henvist mig til et andet sygehus, der havde været inde og kigge i min journal. Jeg fik straks besked om at han havde været inde og kigge i mine papirer, fik besked på e-Boks. Det har så været for at følge op på om jeg var videresendt og alt gik som det skulle. Jeg synes det er fint man får besked herom, men da jeg så det var ham var jeg helt rolig, da han for kort tid siden jo havde været min behandler.

Får man automatisk besked hvis der er nogen der  kigger i ens journaler ? 

Anmeld Citér

21. april 2020

Rockertand

321 skriver:

Får man automatisk besked hvis der er nogen der  kigger i ens journaler ? 

I vores region bliver jeg registreret, hvis jeg tilgår sundhedsjournalen, så kan patienten se, at jeg har været derinde. Jeg kan tilgå vores daglige journalføringssystem uden at blive logget, så patienten kan se det, men der kommer en sikkerhedsadvarsel, hvor jeg skal begrunde, hvorfor jeg tilgår journalen. Hvis jeg fortsætter uden gyldig grund, kan jeg risikere henvendelse om adgangen og dermed en undersøgelse af, om jeg misbruger min adgang til fortrolige oplysninger. Journaler med åbent forløb i mit speciale kan jeg tilgå uden videre.

Anmeld Citér

21. april 2020

Anonym trådstarter

Tjullehej skriver:

Ærligt - jeg ville være ret ligeglad med om svigerinde eller lignende viste om min søn havde corona. Jeg ville sikkert være den første til at ringe alligevel og sige. 
Men sådan er vi jo forskellige jeg ville ikke tænke over det - ej heller skrive om det. 

Vi har ikke et specielt nært forhold til vedkommende. Såååå.

Anmeld Citér

21. april 2020

Anonym trådstarter

Tommelise skriver:

Jeg tror, jeg ville stole på, at langt de fleste læger kan finde ud af at være professionelle, og at de ikke vil risikere en fyring.

Nogle gange kan man prøve at vende den om - ville du selv misbruge dit job og læse i din nieces journal ?

Aldrig!

Anmeld Citér

21. april 2020

Anonym trådstarter

Soonmom skriver:

Så forstår jeg ikke debatten

Hvad er problemet så?

Er du blind? Jeg spørg om en læge må gå ind og læse i en journal for en patient de intet har med at gøre. Det står da SÅ tydeligt. Det er et spørgsmål, ikke en debat. 

Anmeld Citér

21. april 2020

Anonym trådstarter

Camillos skriver:

Der var engang en læge , der ikke var min behandler fordi jeg var koblet til en ny afdeling, men havde været min behandler og henvist mig til et andet sygehus, der havde været inde og kigge i min journal. Jeg fik straks besked om at han havde været inde og kigge i mine papirer, fik besked på e-Boks. Det har så været for at følge op på om jeg var videresendt og alt gik som det skulle. Jeg synes det er fint man får besked herom, men da jeg så det var ham var jeg helt rolig, da han for kort tid siden jo havde været min behandler.

Efter at have læst mere op på tingene så er den del du beskriver vidst helt legal. 

Anmeld Citér

21. april 2020

Tommelise

Anonym skriver:

Er du blind? Jeg spørg om en læge må gå ind og læse i en journal for en patient de intet har med at gøre. Det står da SÅ tydeligt. Det er et spørgsmål, ikke en debat. 

Det er også et fuldstændig reelt spørgsmål. Håber tråden har givet dig ro.

Anmeld Citér

21. april 2020

Babilooo

Anonym skriver:

Nu spørger jeg bare undrende .. men hvorfor denne ubehagelige hakkende tone i hele denne debat..?

det er ikke klædeligt.

god aften

Anmeld Citér

21. april 2020

anjo01

Kære ts. 
jeg kn faktisk godt forstå, at su stiller spørgsmålet. For det første undrer det mig, at faster “falder over” barnets navn på en liste. Synes da det er bekymrende, hvis en sådan liste ligger frit tilgængelig. Jeg tror også selv, at jeg ville sidde med en underlig fornemmelse bagefter, for hvad nu hvis..... jeg fortæller min familie det meste, men ikke alt. Og min ex svigerfamilie fortæller jeg meget lidt. Dem ville jeg bestemt ikke bryde mig om, kunne gå ind og kigge i min eller min søns journal. 

for at få ro i maven og se om vedkommende har  været inde og kigge i dit barns journal, kan du logge ind på sundhed.dk, og se hvem der har været inde og læse journalen, samt hvornår. 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.