Må en læge dette?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

2.181 visninger
39 svar
20 synes godt om
21. april 2020

Anonym trådstarter

Jeg er mor til et barn der er blevet testet for corona. Barnet har et familie medlem der er læge, men som ikke er læge til/for mit barn. Må lægen gerne gå ind og tjekke journal/prøvesvar?

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

21. april 2020

Tommelise

Det tvivler jeg på, de må, hvis de ikke skal bruge det i deres job.

Hvis man arbejder hos politiet eller skattevæsnet, må man heller ikke slå familiemedlemmer op.

Anmeld Citér

21. april 2020

Anonym trådstarter

Tommelise skriver:

Det tvivler jeg på, de må, hvis de ikke skal bruge det i deres job.

Hvis man arbejder hos politiet eller skattevæsnet, må man heller ikke slå familiemedlemmer op.

Lægen arbejder på sygehuset og fortalte at h*n havde spottet barnets navn på listen over dem der skal testes. Så blev i tvivl om hvorvidt vedkommende må tjekke diverse svar. 

Anmeld Citér

21. april 2020

Tommelise

Anonym skriver:

Lægen arbejder på sygehuset og fortalte at h*n havde spottet barnets navn på listen over dem der skal testes. Så blev i tvivl om hvorvidt vedkommende må tjekke diverse svar. 

Jeg er heller ikke 100% sikker, men jeg tror altså ikke, man må bruge sit job til at "snage" i famiiliemedlemmers private forhold.

Dog kan jeg godt forstå lægens interesse i de her tider, hvor det også kan handle om at undgå at blive smittet, når man arbejder på et hospital og kan bringe smitten videre til sårbare patienter.

Men nu ved jeg jo ikke, om og hvilken kontakt lægen evt. har som familiemedlem til dit barn.

Ville du have noget imod selv at fortælle ham/hende om resultatet ?

Anmeld Citér

21. april 2020

Lje

Det må lægen ikke. Man skal have et behandler-forhold, før det er relevant, at lægen tjekker data. At lægen har set navnet tilfældigt på en liste, undrer mig. Eller, det undrer mig hvis sygehuset har en så lemfældig omgang med data. Uanset hvad har lægen jo i hvert fald ikke et behandler-forhold (som jeg læser din mail).

På sundhed.dk kan du logge ind med NemID og læse under "Min Log" - der kan du se, hvem i sundhedsvæsenet, der har kigget i dine data. Du må lige læse derinde, om ikke også det gælder for læger på sygehusene (det mener jeg) og ikke kun i primærsektoren. 

Vh.

Anmeld Citér

21. april 2020

Anonym trådstarter

Tommelise skriver:

Jeg er heller ikke 100% sikker, men jeg tror altså ikke, man må bruge sit job til at "snage" i famiiliemedlemmers private forhold.

Dog kan jeg godt forstå lægens interesse i de her tider, hvor det også kan handle om at undgå at blive smittet, når man arbejder på et hospital og kan bringe smitten videre til sårbare patienter.

Men nu ved jeg jo ikke, om og hvilken kontakt lægen evt. har som familiemedlem til dit barn.

Ville du have noget imod selv at fortælle ham/hende om resultatet ?

Lægen er faster til barnet. 

Anmeld Citér

21. april 2020

Anonym trådstarter

Lje skriver:

Det må lægen ikke. Man skal have et behandler-forhold, før det er relevant, at lægen tjekker data. At lægen har set navnet tilfældigt på en liste, undrer mig. Eller, det undrer mig hvis sygehuset har en så lemfældig omgang med data. Uanset hvad har lægen jo i hvert fald ikke et behandler-forhold (som jeg læser din mail).

På sundhed.dk kan du logge ind med NemID og læse under "Min Log" - der kan du se, hvem i sundhedsvæsenet, der har kigget i dine data. Du må lige læse derinde, om ikke også det gælder for læger på sygehusene (det mener jeg) og ikke kun i primærsektoren. 

Vh.

Lægen arbejder på Børnemodtagelsen. Men jeg ved bare med 110 % sikkerhed at lægen ikke har noget kontakt med mit barn i det her forløb. 

Anmeld Citér

21. april 2020

Rockertand

Anonym skriver:

Jeg er mor til et barn der er blevet testet for corona. Barnet har et familie medlem der er læge, men som ikke er læge til/for mit barn. Må lægen gerne gå ind og tjekke journal/prøvesvar?

Der er ingen tvivl på det område, det må lægen ikke!

Det kan være fyringsgrund og må stærkt frarådes.

IT kører stikprøver, og der er af og til tjenestelige samtaler begrundet i netop dette.

Man skal have patienten i aktuelt behandlingsforløb, så vi må ikke engang tilgå afsluttede patienters journal for at se, hvad der siden er sket.

Anmeld Citér

21. april 2020

FruStolpe

Svaret er NEJ !!

Sakset fra sundhed.dk

Ansatte i sundhedsvæsenet har lovlig adgang til dine sundhedsoplysninger, hvis du er i aktuel behandling. Kun den læge, sygeplejerske eller lægesekretær, der er involveret i din behandling,  kan få lovlig adgang til dine sundhedsdata.

Anmeld Citér

21. april 2020

Soonmom

Det må lægen ikke, men hvis hun bare har set barnets navn på en liste, så har hun jo ikke gjort noget hun ikke må

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.