Tjullehej skriver:
Men at være bange for et monster som 9/10 årig er også umodent.
Det vidner i hvert fald om at de ikke er specielt selvstændige. Det er klart, hvis man altid sover sammen med andre bliver man også hurtigere bange.
Når de går i puberteten vil der være mange situationer hvor det er mærkeligt at sove tæt med en bror. Man behøver ikke have seksuelle tanker om sin søster eller bror. Men at vogne efter en våd drøm og have sin søskende lige ved siden af - det er sku lidt mærkeligt. Og en dreng på 12 VIL inden for en meget overskuelig tidshorisont få våde drømme og stådreng om natten osv. Min søn på 9 har stådreng om morgenen.
At din søn har stådreng om morgenen, han altså ikke nødvendigvis noget med seksualitet eller pubertet at gøre, men en hel naturlig ting i kroppen fordi blodet flyder anderledes rundt i kroppen blandt iforbindelse med REM søvnen.
Og i stedet for at tænke det er forkert at søster ser det, tænker jeg måske det var bedre at indvie dem i kroppens funktionen, også med henblik på at guide dem videre i deres fremtidige(selvstændige) pubertet.
Hvad angår at være umoden fordi man ser monster som 9- 10 årig, så tænker jeg, at du tager noget så fuldstændig fejl!!! Jeg er 44 år, jeg lider af svær angst, og jeg føler mig bestemt ikke umoden, "bare" fordi jeg i perioder, slet slet ikke kan kapere mørke feks! Derud over, så har jeg en søn på 12, der sover i egen seng på vores værelse, netop fordi han ser spøgelser der ikke er der. Jeg vælger at tænke, at han har massiv brug for tryghed fra os forældre, og det får han så!
Han ved skam godt selv, at det ikke er "normalt" blandt venner at sove hos mor og far - og der er ikke noget han hellere ville end at sove på hans eget værelse igen - han kan vare ikke lige nu, og det tager vi seriøs (han er desuden den yngste af vores 5 børn, og den eneste der har haft behov for os om natten så længe) Jeg synes bestemt ikke han er umoden, eller at vi har fejlet
Hvad angår TS spørgsmål, så tænker jeg at man bør tage en snak med dem, omkring deres egne tanker, forventninger og ønsker for deres fremtid - sådan generelt, så man kan få et fingerpeg om hvor de skiller sig ud fra hinanden, og hvor de har behov for hinanden. I hvilke situationen føler de, at de ikke kan undvære hinanden, er det de samme situationenr, eller har de hver deres ønsker, men tør de ikke sige dem højt, af frygt for om den anden(eller forældrene) vil blive såret?
Jeg tænker sagtens at de kan sove sammen, indtil de ønsker hver deres privat liv, faren ligger vel også i om de har samme behov for privatliv, eller om de ønsker at dele alt med hinanden hele tiden.
Jeg synes ikke man skal tvinge dem fra hinanden,, hvis de begge ønsker det modsatte, og jeg er sikker på at de selv kan mærke hvornår tiden er inden til et skift, og hvornår den ikke er.